گفت و گو با نادر فلاح، بازیگر سریال «زمین گرم» : دیگر نقش منفی بازی نمی کنم

فاطمه عودباشی در جام جم نوشت :

 

استوار تلویزیون را حتما می شناسید، همان استواری که به کارهای خلاف مشغول بود و ظلم را می شد در نگاهش دید و همان استواری که اقتدار در صورتش موج می زد در اثر اتفاقاتی مجنون می شود و سر از تیمارستان درمی آورد، اما ناگهان سر و کله علی یار (پسر دومش) پیدا می شود و از او مراقبت می کند. گرچه حافظه استوار تا حدودی برگشته، اما باز هم در حالت و رفتارش مجنون بودن را می توان دید. با این تعریف قطعا متوجه شده اید درباره سریال «زمین گرم» صحبت می کنیم که این نقش سخت و چند پهلو را نادر فلاح بازی کرده و به خوبی هم از پس این شخصیت با همه فراز و نشیب هایش بر آمده و حتی توانسته نگاه بسیاری از مخاطبان تلویزیون و منتقدان را جلب کند. گرچه او بازیگری حرفه ای است و تا به امروز نقش های جذابی در تئاتر، سینما و تلویزیون از خودش به جا گذاشته، اما جالب است که هرگز نقش های اصلی از آن او نشده و همیشه سهم او نقش های دوم و سوم کارهای نمایشی می شود. البته او این مساله را نشات گرفته از روابطی می داند که هرگز توانمندی های او در این مسیر دیده نشده است. او قبل از سریال زمین گرم در سریال تلویزیونی زیرخاکی هم نقش فردی را بازی می کرد که لکنت زبان داشت و حالا نقش استوار را روی آنتن شبکه سه دارد. بازی او در این سریال بهانه ای شد تا با او درباره این نقش و این که چرا نقش های اصلی شامل حال او نمی شود به گفت وگو بنشینیم.
شکست استوار را در نگاهش نشان دادم

سوال: در این سریال استوار در موقعیت های مختلف قرار می گیرد و شما برای انتقال حس های مختلف این شخصیت چه آن زمان که دزد و قاچاقچی بود و چه الان که مجنون شده از چشمان تان و میمیک صورت به شدت استفاده می کنید. برایتان سخت نبود که با این شخصیت تا این میزان منفور ارتباط برقرار کنید؟

پاسخ: به عنوان بازیگر، شخصیت ها را قضاوت نمی کنم. در مجموع یاد گرفته ام شخصیت ها و فیلمنامه را قضاوت نکنم. اگر قرار باشد قضاوت کنم که شخصیت منفور قصه را می خواهم بازی کنم، اساسا نمی توانم خیلی نزدیک به کاراکتر شوم و آن را خلق کنم، زیرا هر یک از شخصیت ها منطق عملی خودشان را دارند و هرکدام براساس ایده هایی به خودشان حق می دهند و بر این مبنا رفتاری از آنها سر می زند. بازیگر باید به دنبال این باشد که منطق رفتاری، کرداری و گفتاری شخصیتی که می خواهد بازی کند، چیست؟ و بر این مبنا جلو برود. بنابراین شخصیت استوار را با منطقی که داشت پذیرفتم و آن را بازی کردم. این که شما می گویید در ساختار فیزیکی و بیرونی اش از چشمان و میمیک صورتم استفاده کردم، ضرورت داشت، زیرا استوار در مسیر قصه دیوانه می شود، به همین دلیل بیقراری در رفتار شخصیت استوار را ملاک اصلی در این کاراکتر قرار دادم. این بیقراری در صورت و نگاهش بروز پیدا می کند و آن را اجرا کردم. قبل از این که استوار، مجنون شود به خاطر اقتداری که دارد برعکس در نگاهش ایستایی و استحکام را می بینید و می خواستم وقتی دیوانه می شود، شکسته شدن استوار را در چشمانش نشان بدهم و هدف هم همین بود.

مخاطب باید رمزگشایی کند

انتقاد: برخی مخاطبان با تماشای استوار از همان قسمت های اول دچار سردرگمی شدند که آیا قبلا استوار در چنین شغلی کار می کرد که او را استوار صدا می کنند یا این که نامش استوار است. خودتان وقتی با این نام برای این شخصیت روبه رو شدید، چه واکنشی داشتید؟

دفاع: نه نامش استوار است و فامیلی اش مرجان. بله قبول دارم. اولش مخاطب نمی دانست، اما با پیشرفت قصه متوجه شد که جزو اسامی خاص است. سعید نعمت الله علاقه مند است در کارهایش از نام های ویژه استفاده کند و وقتی درباره شخصیت استوار با هم حرف می زدیم، دلیل انتخاب نام این بود که می خواست نام، باری از شخصیت را به دوش بکشد. به هرحال اتفاق بدی نیست که برای مخاطب سوال شکل بگیرد که بار معنایی کلمات چیست و به دنبال رمزگشایی باشد.

هر بازیگری دلایل خودش را دارد

انتقاد: شما برای ایفای نقش استوار و حس های مختلف او از میمیک صورت و چشم ها استفاده کردید. به همین دلیل مخاطب در ابتدا حس تنفر داشت، اما بعد از مجنون شدن دلش برایش می سوزد. اما دیگر بازیگران سریال زمین گرم از صورت برای انتقال حس استفاده نمی کنند و همین باعث شده شاهد بازی های سردی از برخی بازیگران باشیم.

دفاع: به هرحال بازیگر تمام امکانات بازیگری اش را برای ایفای نقش استفاده می کند و به نظرم صورت بسیار موثر است. من درباره بازی بقیه قضاوت نمی کنم، اما این که چرا بازیگری کمتر از صورت برای انتقال حس استفاده می کند، حتما دلایل خودش را دارد، اما شخصا معتقدم قدرت صورت در معرفی شخصیت نقش بسیار موثری دارد. به ویژه این که ایفای شخصیت استوار خیلی پیچیده و سخت بود. زیرا او در ابتدا ظالم است، بعد دیوانه می شود و دوباره بخشی از سطح هوشیاری اش برمی گردد و به همین خاطر برخی ها را می شناسند، اما باز هم نمی تواند مرز خیال و واقعیت را بشناسد. اجرای همه این حس های متناقض کار راحتی نبود و سعی می کردم از میمیک صورت و چشم ها استفاده کنم. همچنین با کارگردان هم صحبت می کردم تا نزدیک به آنچه در فیلمنامه است، شوم.

نقش منفی به جسم و روح آسیب می زند

سوال: برخی می گویند ایفای نقش های منفی به جسم و روح آسیب می زند. آیا شما هم درگیر چنین آسیب هایی به ویژه در سریال زمین گرم شده اید، چون در صحنه هایی استوار به خاطر صرع،  غش می کند؟

پاسخ: طبیعی است که تاثیر می گذارد، زیرا وقتی ما بازی می کنیم، مغز فکر نمی کند که بازی است و وقتی در نقش فرومی رویم، این موارد هم به ذهن دیکته می شود. حتی این صحنه ای که شما به آن اشاره کردید، وقتی بازی کردم تا روز بعد سردرد شدید داشتم. به همین دلیل می خواهم هرازگاهی فاصله بگیرم از نقش های منفی، زیرا به ذهن و بدن بازیگر آسیب می زند.

نباید بازیگران غلو کنند

انتقاد: منتقدان و برخی مردم نسبت به دیالوگ های سریال زمین گرم نقد دارند که با جامعه امروز همخوانی ندارد. حتی برخی بازیگران در طول قصه دیالوگ ها را به صورت کلمات قصار و غلوآمیز بیان می کنند و همین باعث شده که در این سریال شاهد هارمونی نباشیم. عده ای مثل شما دیالوگ ها را به شکل واقعی بیان کرده اند و عده ای دیگر نه.

دفاع: اتفاقا من این نقدها را خواندم، اما قبول کنید که برخی دیالوگ ها خیلی جذاب است. مردم و منتقدان دلیل این که نقد دارند این است که شخصیت های سریال را با واقعیت امروز و با مردم کوچه و خیابان مقایسه می کنند و با خودشان می گویند کجا در جامعه امروز این طور حرف می زنند. البته منطق شان درست است، اما نویسندگان در فیلمنامه منطق خودشان را دارند و ترجیح می دهند زبان ویژه خودشان را داشته باشند. درباره اجرای دیالوگ ها از سوی بازیگران باید بگویم که وقتی دیالوگی غلوآمیز بیان شود، طبیعی است که مردم پس می زنند و نباید جملات را به گونه ای بیان کرد که قصار به نظر برسد، بلکه باید طوری حرف زد که انگار زندگی واقعی است.

کارهای استوار ربطی به من ندارد

سوال: با توجه به این که بخشی از این سریال همزمان با پخش، تولید می شد در این مدت با بازخورد منفی یا حرف ناشایست در فضای مجازی روبه رو نشده اید؟

پاسخ: اتفاقا در کامنت هایی که در شبکه های اجتماعی برایم گذاشته اند، برخی ها اعتراض داشتند و باور نکردند که این نقش است و ارتباطی به من و شخصیت ام ندارد. معمولا پاسخی به بازخوردهای منفی یا حرف های زشت نمی دهم، مگر آنکه کسی خیلی به بیراهه رفته و من هم سعی کرده ام پاسخ قانع کننده بدهم. متاسفانه گاهی حرف های زشت و ناشایست زده می شود و من هم طبیعی است ناراحت شوم.

برای ایفای نقش استوار از اطلاعات قبلی ام استفاده کردم

سوال: برای ایفای نقش استوار مابه ازایی داشتید یا به تیمارستان ها مراجعه کردید تا خودتان را به این شخصیت نزدیک کنید؟

پاسخ: برای پروژه های قبلی رفته و در گوشه ذهنم حک کرده بودم. ضمن این که افرادی که در این اماکن هستند، رفتارهای ویژه دارند و تا ابد به خاطر آدم می ماند. به همین دلیل برای پروژه زمین گرم نرفتم، اما از اطلاعات و حافظه ام کمک گرفتم.

خوشایند نیست همیشه آدم منفی قصه باشم

سوال: شما تاکید کردید برایتان فرقی نمی کند شخصیت منفی یا مثبت قصه را بازی کنید، اما در کارهای اخیرتان بیشتر شما را در نقش منفی دیده ایم؛ نگران نیستید در این نقش های منفی تعریف شوید؟

پاسخ: برایم تفاوت ندارد نقش مثبت بازی کنم یا منفی، اما دیگر ترجیح می دهم نقش های منفی را پشت سر هم بازی نکنم تا با بازخوردهای منفی مردم روبه رو نشوم. به هرحال هم مردم ذهنیت پیدا می کنند که من علاقه مند به ایفای نقش های منفی هستم و هم این که برای همکارانم این طور تعریف می شوم که این بازیگر فقط به درد این نقش ها می خورد و برایم خوشایند نیست این طور تعریف شوم. به همین دلیل سعی می کنم نقش مثبت هم قبول کنم.

زمین گرم با نقطه ضعف هایش هم تماشایی است

سوال: خودتان بیننده سریال هستید، نظرتان درباره نقدهای مردم و منتقدان نسبت به سریال چیست؟

پاسخ: باتوجه به این که بخش هایی از ضبط سریال همزمان با پخش بود، در روزهایی که شب کار نبودم آن را دنبال می کردم، اما وقتی زمان ضبط همزمان با پخش سریال بود، نتوانستم کامل ببینم. به نظرم سریال خوبی است و با نقطه ضعف هایش دیدنی است و نقاط ضعف هم دلایل مختلفی دارد و در تجربه های بعدی قطعا بهتر می شود. سریع رساندن فیلم به آنتن به ضعف هایی منجرمی شود و در مجموع با وجود نقدهایی که به سریال وارد است، اما کار را خوب می دانم.

مناسبت ها نمی گذارند نقش اول بازی کنم

سوال: شما با وجود این که بازی خوبی دارید و حتی در سریال ها بازی شما نسبت به نقش های اول بیشتر دیده می شود، چرا نقش های اول به شما سپرده نمی شود؟ آیا تا به حال پیش آمده نقشی را در یک فیلمنامه دوست داشتید بازی کنید اما به شما نقش دیگری پیشنهاد شده باشد.

پاسخ: بله، پیش آمده نقشی را دوست داشته باشم اما نقش دیگری پیشنهاد شده باشد. اگر برای آن نقش بازیگر انتخاب نشده باشد، پیشنهادم را می گویم یا قبول می شود یا نمی شود. اگر بازیگر هم انتخاب شده باشد دیگر تمام شده است. در ارتباط با بخش اول صحبت تان باید بگویم برای ایفای نقش اول روابطی وجود دارد که من در این روابط تعریف نشده ام. مسلما این موضوع هم برای من جذاب و جالب نیست و امیدوارم تغییر کند. ضمن این که هیچ وقت هم نسبت به این مساله اعتراض نکرده ام. در مجموع دوست دارم با کارگردانان حرفه ای با فیلمنامه های خوب کار کنم. برایم فرقی نمی کند در سریال تاریخی بازی کنم یا معاصر، فقط علاقه مندم فیلمنامه جاندار باشد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 143374 و در روز یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۳:۲۶
2024 copyright.