یادداشت فخرالسادات محتشمی‌پور بر فیلم «به دنیا آمدن»/ دعای مادرانه برای پایانی شیرین

فخرالسادات محتشمی‌پور، فعال سیاسی، مطلبی را در صفحه اینستاگرام خود درباره فیلم «به دنیا آمدن» به کارگردانی محسن عبدالوهاب، منتشر کرد.

به گزارش سینماسینما، او نوشت: «دیروز توسط عوامل فیلم دیدنی «به دنیا آمدن» به تماشای این فیلم در سینما فرهنگ دعوت شدیم. فیلمی زیبا و تاثیرگذار بود با سوژه ای متفاوت. کارگردان به موضوع سقط جنین پرداخته بود و بازیگران فیلم هنرمندانه نقش خود را بازی کرده اند تا به نوعی تقابل سنت و مدرنیسم را در عصر سرگشتگی انسان های محصور میان محدودیت ها و چالش های متفاوت به نمایش بگذارند.

در نگاه اول روابط عاطفی و انسانی و اخلاقی در خانواده کوچکی که امکان به دنیا آمدن عضو چهارم آن گویی نه تنها نوید دهنده نبوده بلکه آژیر خطر را در آن به صدا درآورده بود، حس لذت و آرامشی را به بیننده می داد. بیننده ای که تحت تاثیر فیلم های رایج سینمایی و سریال های تلویزیونی چشم و گوشش به جنگ و دعوا و تنش و چالش های مدام در خانواده ی ایرانی عادت کرده است و دیدن خانواده ی متعادلی که زوجین در آن قربان صدقه یکدیگر بروند و آشکارا به یکدیگر عشق بورزند برایشان نوظهور است.

اما ترس از آینده و هراس از تغییرات منجر به عقبگرد و سیر قهقرایی زندگی، مرد را وادار به تصمیمی می کند که همسرش نمی تواند با او همساز و همراه شود. این که در جریان فیلم جوان ترها حکم به دنیا نیامدن می دهند و بزرگترها به نفع به دنیا آمدن رای می دهند و بر رای خود پافشاری می کنند، نه تنها به تضاد سنت و مدرنیسم برنمی گردد بلکه متاثر از تجاربی است که نسل قبلی بدان دست یافته و نسل نو از آن هراسناک و گریزان است.

من به عنوان یک مادر پری را تحسین می کنم که در کنشی فطری تصمیمی آگاهانه و منصفانه برای به دنیا آوردن فرزند دوم می گیرد و زنانه بر سر این تصمیم می ایستد. تصمیمی که نه تنها او را خانه نشین نمی کند بلکه عزمش را برای اثبات خود با پرورش استعدادهای ذاتی و بهره گیری از دانش و تجربیات اکتسابی، استوارتر می سازد. و در دل دعا می کنم فرصتی که این زن- همسر- مادر به شویش داده تا در تنهایی فکر کند و به تصمیم برسد، او را با خانواده همراه کند. از همان دست آرزوهای مادرانه که پایان همه قصه های عالم را خوب و شیرین می طلبد.»

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 112941 و در روز پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۲:۱۰
2024 copyright.