یادداشت های روزانه جشنواره فجر/نگاهی به فیلم فراری ساخته علیرضا داود نژاد

سپیده ابرآویزسینما سینما،سپیده ابرآویز : ۱٫ یکی دو سال پیش در تهران اتفاق. دردناکی می افتد ،دختری از خانواده متوسط بعد از یک مهمانی شبانه پشت فرمان اتومبیل آخرین سیستم یکی از آقازاده ها می نشیند با سرعت حرکت می کند و لحظاتی بعد تصادف می کند و می میرد .داود نژاد در فراری ماجرایی را روایت می کند که تشابه زیادی با این اتفاق دارد.
۲٫ دختری به نام گلنار از فومن به تهران می آید تا سجاد پسر یکی از آقازاده ها و اتومبیل فراری او را ببیند .
۳٫تمام جان داستان در همین کلمه فراری است .ظاهرا می خوانیم فراری به کسر ف اما می بینیم فراری به فتح ف . ماجرای اتومبیل فراری و دختر فراری.
۴٫ داودنژاد در فراری به شدت در شخصیت پردازی موفق است .شخصیت هایش آن قدر ملموس و باورپذیر و واقعی اند که احساس می کنی می توانی جلوتر بروی ، آنها را از روی پرده بیرون بکشی ، لمس شان کنی و با آنها حرف بزنی. داودنژاد توانایی اش را در شخصیت پردازی پیش از این نیز ثابت کرده است .مثلا آن جایی که نیاز یا نازنین را ساخته است .
۵٫ گلنار همه چیزش درست در آمده است . دغدغه هایش ، چهره اش ، لهجه اش ، اکت ش ، دیالوگ هایش و زرنگی در عین سادگی اش .
۶٫گلنار نمونه دختران نسل امروز است .آنهایی که ته تمام برندها را در آورده اند، رسالت بزرگ شان گذاشتن عکس های ((سیس دار)) در اینستاگرام ، گرفتن گوشی های آن چنانی در. دست و عصیانی است در برابر آن عزت نفس دریغ شده ای که حاصل شرایط و هنجارهای غلط اجتماعی است.
۷٫ داودنژاد به شخصیت پردازی گلنار اکتفا نمی کند و سراغ ایجاد کاراکترهای درست برای محسن تنابنده در نقش راننده تاکسی و حاجی می کند.می بینیم که چطور حاجی در تک سکانس حضورش رنج جانباز بودن. را به ما می شناساند و چطور داودنژاد با مهارت در کوتاهترین زمان بیشترین حرف ها را از جنگ و آدم های آن به ما یادآوری می کند.
۸٫در کنار گلنار و حاجی ، محسن تنابنده با موفقیت از پس خلق شخصیتی برمی آید که قرار است چیزی از او ندانیم و در. طول فیلم به ویژگی هایش برسیم ، که می رسیم .
۹٫داودنژاد با اتکا بر دانش و تجربه سینمایی ، فیلمنامه خوب کارگردانی اصولی و به. احتمال قریب به یقین جهان بینی وسیع و تحقیق روان شناسی و جامعه شناسی کافی فیلمی روان و بدون دست انداز می سازد.فیلمی که می تواند تا مدت ها در یاد مخاطب بماند و آدم های دوست داشتنی اش به این آسانی ها فراموش نشوند.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 43502 و در روز پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۲۷:۴۰
2024 copyright.