یوزپلنگ طلایی لوکارنو به بلغارستان رسید/ جشنواره‌ای به یاد عباس کیارستمی

جشنواره لوکارنو ۲۰۱۶شصت‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو با معرفی برندگان در بخش‌های مختلف و اعطای یوزپلنگ طلایی به فیلمی از بلغارستان به کار خود پایان داد.

به گزارش سینماسینما، جشنواره فیلم لوکارنو که از مهم‌ترین رویدادهای سینمایی اروپا است، شب گذشته (شنبه ۲۳ مرداد) پس از ۱۱ روز و نمایش ۲۷۹ فیلم با برگزاری مراسم اختامیه به کار خود پایان داد و هیئت داوران بخش رقابتی جایزه یوزپلنگ طلایی این دوره از این جشنواره را به فیلم «بی‌خدا» اولین ساخته بلند «رالیتزا پتروا» از بلغارستان اعطا کرد.

«آرتورو ریپستین»، کارگردان مکزیکی در راس هیئت داوران به همراه سایر اعضاء شامل «رفیع پیتز»، کارگردان ایرانی‌تبار انگلیسی، «کیت موران»، «رودریگو تیکسیرا» و «وانگ بینگ» در نهایت جایزه بهترین کارگردانی جشنواره را به «پدرو رودریگوئز» از کشور پرتغال برای فیلم «پرنده شناس» دادند و جایزه ویژه هیئت داوران نیز به «قلب‌های زخمی» به کارگردانی «رادو جود» محصول سینمای رومانی رسید.

اما فیلم «من، دنیل بلیک» ساخته «کن لوچ»، کارگردان مطرح انگلیسی که چندی پیش موفق به کسب جایزه نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن شد نیز به عنوان بهترین فیلم از سوی مخاطبان جشنواره فیلم لوکارنو انتخاب شد.

بنابر اعلام «ایندی وایر»، در سایر بخش‌های جشنواره جایزه بهترین بازیگر زن به «ایرنا ایوانوا» برای بازی در فیلم «بی‌خدا» رسید و «آندری سورین» نیز برای بازی در فیلم «آخرین خانواده» بهترین بازیگر مرد جشنواره شد.

همچنین فیلم «آینده کامل» به کارگردانی «نل ووهالتز » محصول سینمای آرژانتین نیز جایزه اصلی بخش رقابتی بهترین فیلم اول جشنواره فیلم لوکارنو را به خانه برد.

امسال «الخاندرو خودوروفسکی»، سینماگر سرشناس شیلیایی و «ماریو آدورف»، بازیگر کهنه‌کار آلمانی با دریافت جایزه افتخاری جشنواره «لوکارنو» مورد تقدیر قرار گرفتند. جشنواره فیلم لوکارنو برنامه‌ای ویژه‌ای برای بزرگداشت عباس کیارستمی کارگردان تازه درگذشته و شناخته شده سینمای ایران در سطح جهان نیز برگزار کرد.

شصت‌ونهمین جشنواره لوکارنو از تاریخ سوم تا سیزدهم اوت (۱۳ تا ۲۳ مرداد) در شهر لوکارنوی کشور سوئیس برگزار می‌شود.

 

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 24160 و در روز یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۱:۲۶
2024 copyright.