یک مقام قضایی کرمان: حتما باید می‌ریختند شیشه سینما را می‌شکستند که توقیف توجیه داشته باشد؟

معاون حقوق عامه دادسرای استان کرمان روی خط برنامه زنده «نقد سینما» به توقیف فیلم «ما همه با هم هستیم» در کرمان واکنش نشان داد.

به گزارش سینماسینما، ماجرای فیلم «ما همه با هم هستیم» و توقف پخش آن در استان کرمان بحثی بود که در برنامه «نقد سینما» شبکه۵ صورت گرفت. در این بخش بهروز افخمی با یکی از مسوولان دادسرای کرمان به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. این مقام مسوول با بیان این نکته که اگر یک فرآیند اداری برای انجام کاری وجود دارد مانع اقدامات قوه قضاییه نیست، با حرف بهروز افخمی که اقدام قوه قضاییه را منافی قانون می‌دانست مخالفت کرد. بهروز افخمی دراین‌بار معتقد بود: «یا باید پروانه نمایش دولت آنقدر اعتبار داشته باشد و نمایندگان سازمان‌های مختلف که این پروانه را صادر می کنند معتبر باشند که دادگستری به شناخت آنها اعتماد کند یا اینکه اگر این اعتماد نیست، دادگستری صدور پروانه نمایش را به عهده بگیرد.»

محمدعلی سلیمانی معاون حقوق عامه دادسرای مرکز استان کرمان دراین‌باره گفت: «این که یک مرجعی برای صدور پروانه نمایش وجود دارد، به این معنی نیست که اگر مرجعی تخطی کرد هیچ مرجعی نباشد که جلوی آن را بگیرد. اینها که شما و دوستان سینمایی می‌گویید مبتنی بر فضای مجازی و دوستان خودتان است، اطلاعات ما بر اساس فضای مجازی و واکنش‌ها در حوزه استان خودمان است. سازمان سینمایی اگر مکلف به اجرای آیین‌نامه است در ماده سه آمده نمایش هرگونه فیلم که متضمن یکی از بندهای زیر باشد ممنوع شود. و در میان این بندها، بند پنج در صورت استهزا اقوام و تحریک نژادی در یک فیلم، اختیار توقیف فیلم را به سازمان سینمایی می‌دهد. چطور سازمان سینمایی می‌تواند اختیار توقیف را داشته باشد اما قوه قضاییه نمی‌تواند؟»

سلیمانی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا از نظر شما کاراکتر یدی که لهجه کرمانی دارد توهین به مردم کرمان است، گفت: «همین که براساس انگاره غلطی که برای مردم شریف کرمان وجود دارد، این کارگردان لهجه کرمانی را برای این فرد انتخاب می‌کند یعنی توهین است.»

معاون حقوق عامه دادسرای کرمان در ادامه با اشاره به کارهای قبلی کمال تبریزی کارگردان فیلم «ما همه با هم هستیم» گفت: «ما نمونه‌های  موفقی از همین کارگردان در ژانر دفاع مقدس داریم، در کنارش نمونه‌ای مثل سریال «سرزمین کهن» را هم داریم که با اعتراض مردم غیور لر پخش آن متوقف شد. پس این مساله تازه‌ای نیست. جمع‌بندی اینکه اگر این اتفاقات پرتکرار است باید مرجع دیگری برای پروانه نمایش تصمیم بگیرد. دادستانی به صرف وظایف خودش این موضوع را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که این موضوع واکنش اجتماعی دارد، اگر این اقدام انجام نمی‌شد سنگ روی سنگ بند نمی‌شد. ما اقدام شتاب‌زده نکردیم. ۱۵ روز از اکران گذشته بود. مکاتبه کردیم. حتما باید می‌ریختند در سینما خدای نکرده بنری را پاره می‌کردند تا مقبول شود که اقدامی علیه یک فیلم انجام شود؟ امنیت یک مفهوم عام است. همین که باعث شود یک عده جلوی یک سینما تجمع کنند برای ما یعنی اقدام امنیتی.»

منبع: خبرآنلاین

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 115063 و در روز شنبه ۱ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۱۹:۴۱
2024 copyright.