یک نماینده مجلس :کلمه موسیقی در هیچ قانون و سند بالادستی وارد نشده است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید کلمه موسیقی در هیچ قانون و سند بالادستی وارد نشده و هنوز هم تحت عبارت “سرود و آهنگ های انقلابی” مطرح است.

به گزارش سینماسینما ،طیبه سیاوشی شاه عنایتی  در گفت‌وگویی  گفت: دو علت بسیار مهم در تغییر ذائقه موسیقی ایرانیان موثر است؛ نخست حاکمیت است زیرا تکلیف آن با موسیقی معلوم نیست و به همین دلیل کسی نمی‌داند چه رویکردی باید در قبال موسیقی داشته باشد و می‌توان آن را شرعا و عرفا پذیرفت و در قالب قانون دنبال کرد یا خیر.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق گفته کارشناسان کلمه موسیقی در هیچ قانون و سند بالادستی وارد نشده و تحت عبارت “سرود و آهنگ های انقلابی” مطرح است و همین رویکرد موجب شده نتوان موسیقی را از طریق نظام آموزش و پرورش، مراکز رسمی و جایگاه‌های مختلف مثل صدا و سیما در کشور به گوش مردم رساند.

برخی سیاست‌ها تلاش دارد موسیقی سنتی و داخلی را کنار بگذارد

وی با اشاره به سازهای ایرانی، صداهای ایرانی و دستگاه‌های موسیقی ایرانی، آنها را از جمله عواملی برشمرد که می‌توانستیم با بهره‌گیری از آن، موسیقی محلی، فولکلور، موسیقی مناطق، سنتی و آیینی را به کودکان در نظام آموزشی بیاموزیم و تاکید کرد: حتی کارشناسان معتقدند قرائت قرآن برای بچه‌ها به راحتی آموزش داده می‌شد، در صورتی که دستگاه مربوطه موسیقایی آن مورد استفاده قرار می‌گرفت و باعث می‌شد یادگیری برای بچه‌ها آسان شود اما متاسفانه مشاهده می‌شود دوره تحصیل بچه‌ها تمام می‌شود ولی آنها قرائت قرآن را نمی‌دانند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: برخی سیاست‌ها تلاش دارد موسیقی سنتی و داخلی را کنار بگذارد ولی توجه نمی کنند که مردم به دنبال یک جایگزین خواهند بود زیرا به هر حال ۹۹ درصد مردم در زندگی خود موسیقی گوش می‌دهند و اکنون به انواع دیگری از آن روی آورده‌اند که حتی پاپ هم نیست.

جهانی شدن؛ علت تغییر ذائقه موسیقی ایرانیان

او در تشریح دلیل دوم تغییر ذائقه موسیقی ایرانیان توضیح داد: به علت جهانی شدن، فضاهای مجازی، ماهواره  و غیره ذائقه موسیقی ایرانیان همانند تمام دنیا تغییر کرده اما بسیاری کشورها با پرداخت یارانه کمک می کنند موسیقی سنتی، فولکلور، مناطق و محلی حفظ شود ولی کشور ما در این جهت نتوانسته به درستی عمل کند.

سیاوشی افزود: بازار موسیقی در کشور ما رها شده است و هیچ قانون فرادستی نیست که بتواند آن را کنترل کند؛ حتی در قانون بودجه هم بندی آورده شده که ۱۰ درصد از درآمد کنسرت ها باید به خزانه دولت بازگردانده شود و اگرچه این امر باعث اعتراض شدید جامعه موسیقی شده ولی نشان دهنده آن است که بازار موسیقی چارچوبی نداشته و برای اولین بار در قانون، اشاره به موسیقی شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: موسیقی یک بخش جدا نشدنی از فرهنگ ایرانی است که در حال حاضر به شدت تحت تاثیر بازار قرار گرفته و ما نتوانستیم موسیقی ایرانی را از همان ابتدا به کودکان خود بیاموزیم و حتی مادران هم دیگر لالایی‌های فولکلور را در خاطر ندارند در حالی که این نواها بخشی از فرهنگ غنی ماست.

 خانه ملت

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 115947 و در روز جمعه ۱۴ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۵۳:۵۹
2024 copyright.