۱۳ دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر را بشناسید

ابراهیم داروغه‌زاده به عنوان سیزدهمین دبیر جشنواره فیلم فجر هدایت مهم‌ترین رویداد هنری کشور را برعهده گرفت.

به گزارش سینماسینما، پس از آنکه محمد حیدری، دو دوره متوالی دبیر جشنواره فیلم فجر بود، با آمدن محمد مهدی حیدریان به سازمان سینمایی یکی از معاونان او برای این رویداد انتخاب شد؛ معاونی که خودش مدت چندان زیادی نیست کارش را در اداره ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی آغاز کرده است.

با توجه به اظهارنظرهایی که داروغه‌زاده در جایگاه ارزشیابی و نظارت فیلم‌ها ارائه کرده است شاید انتخاب او به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر، از یک جهت روال صدور مجور آثار را به ویژه برای اکران عمومی راحت‌تر پیش ببرد و از سوی دیگر ممکن است سختگیری‌هایی که او خودش در صدور مجوز بر آن اذعان دارد، در جشنواره فجر و شیوه انتخاب آثار هم تاثیرگذار باشد.

پیش از داروغه‌زاده که به تازگی جشنواره فیلم سلامت را با دبیری خودش به پایان رسانده است، ۱۲ دبیر دیگر این رویداد سینمایی را برگزار کرده‌اند که محمد حیدری به عنوان دوازدهمین دبیر، دو دوره سی‌وچهارم و سی‌وپنجم را هدایت کرد.

حسین وخشوری، سیدمحمد بهشتی، مهدی فریدزاده، عزت‌الله ضرغامی، سیف‌الله داد، محمدمهدی عسگرپور، علیرضا رضاداد، مجید شاه‌حسینی، مهدی مسعودشاهی، محمد خزاعی و محمدرضا عباسیان ۱۱ نفر دیگری هستند که در طول این سال‌ها به عنوان دبیر برپایی مهمترین رویداد سینمایی را عهده‌دار بودند.

در میان دبیران دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر، سید محمد بهشتی با ۱۰ دوره رکورددار است. این مدیر سینمایی از جشنواره سوم تا دوازدهم دبیر این رویداد سینمایی بوده است.

علیرضا رضاداد هم که تا دوره گذشته عهده‌دار دبیری جشنواره بود، با ۶ دوره در رتبه دوم قرار دارد. رضاداد به عنوان مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی دبیر دوره بیست و دوم تا بیست و پنجم جشنواره‌ فجر بود و بعد از سال‌ها با حکم ایوبی در دوره ۳۲ به جشنواره برگشت و در دوره ۳۳ نیز عهده‌دار این مسئولیت بود.

زنده‌یاد سیف‌الله داد هم چهار دوره دبیر جشنواره فیلم فجر بوده‌ است. او همزمان با دوران معاونت سینمایی‌اش در دوره‌های ۱۶ تا ۱۹ دبیر بود.

عزت‌الله ضرغامی (چهاردهم و پانزدهم)، محمدمهدی عسگرپور (بیستم و بیست‌ویکم)، مجید شاه حسینی (بیست‌وششم و بیست‌وهفتم) دیگر دبیران دو دوره‌ای این جشنواره بودند.

اولین دوره جشنواره فیلم فجر هم در سال ۱۳۶۱ به دبیری حسین وخشوری برگزار شد و در کنار او مهدی فریدزاده نیز در دوره سیزدهم از دبیرانی بودند که یک دوره برپایی جشنواره را بر عهده داشتند.

در دوره دوم این جشنواره نامی به عنوان دبیر مشاهده نمی‌شود و کار به صورت گروهی انجام شده است.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 64559 و در روز پنجشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۰۳:۲۱
2024 copyright.