۳۰ میلیارد سرمایه، برای تولید پروژه‌های بزرگ در شبکه نمایش خانگی

«نظارت و سیاست‌گذاری با سازمان سینمایی و برگزاری و اجرایِ «جشنواره یاس» بر عهده بخش خصوصی خواهد بود و احتمالاً شکل و فرمی متفاوت با جشنواره‌های قبلی خواهد داشت.»

به گزارش سینماسینما، مهدی یزدانی که چندی قبل با حکمی از سوی محمدمهدی حیدریان به عنوان مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری انتخاب شد، در گفتگوی با ایسنا از برنامه های موسسه رسانه های تصویری در هفت ماه گذشته شامل گسترش VOD، شناسایی و جذب بازارهای جدید برای شبکه نمایش خانگی، قاچاق کالا در حوزه سمعی بصری همچنین برگزاری جشنواره فیلم «یاس»  توسط بخش خصوصی و پررنگ شدن این نقش سخن گفت.

چه مدت از زمانِ ابلاغ حکم شما برای مدیریت موسسه رسانه‌های تصویری می‌گذرد؟ و در این مدت مهم‌ترین برنامه‌های شما چه بود؟

حدوداً هفت ماه. در خصوص این حکم ابلاغ شده طبعیتاً من نیز مسئولیت‌هایی عهده‌دار بوده و هستم. اگر بخواهیم این مسئولیت‌ها تیتروار بیان کنیم، تعامل بیشتر با بخش خصوصی و تقویت اصناف فعال در حوزه نمایش خانگی. به طور کلی سه صنف اصلی در این حوزه فعالیت دارند: صنف VOD که کمتر از دو سال از تاسیس آن می‌گذرد، IFIC مجموعه موسسات تولیدات غیرسینمایی و قدیمی‌ترین آن‌ها موسسات ویدئورسانه. در ابتدای امر موسسات ویدئورسانه حدود ۱۸ موسسه را شامل می‌شدند که یک صنف را تشکیل می‌دانند که در نهایت به دلیل تغییر شرایط حوزه نمایش خانگی برخی از آنها انگیزه‌ی کمتری برای ادامه فعالیت داشتند، بعضی تغییر مسیر دادند و تعدادی از آنها نیز در همان ساختار ماندند که از آن تعداد هفت موسسه مشغول به فعالیت هستند.

 پس  تمرکزِ اصلی شما بیشتر بر ساماندهی صنوف بود؟

این یکی از مسئولیت‌ها بود. اما مورد دوم تولید محتوا برای شبکه نمایش خانگی بود. تولید محتوا قاعدتاً یک شبه اتفاق نمی‌افتد و نیاز به برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و جلب اعتماد مخاطبان و مصرف کنندگان دارد.

تولید محتوا دقیقاً به چه معناست؟

در طی این دو سال با پدیده VOD مواجه بوده‌ایم که یک امکان دسترسی جدید برای مصرف‌کنندگان است. خوشبختانه شبکه نمایش خانگی تجربه‌های موفقی را پشت سر گذاشته است؛ سریال‌هایی که خاص شبکه نمایش خانگی تهیه و تولید شده‌اند؛ از قهوه تلخ گرفته تا مجموعه شهرزاد در سال جاری. چیزی قریب به ۳۰ میلیارد تومان صرف تولید پروژه‌های بزرگ در شبکه نمایش خانگی شده است که این مبلغ در واقع نزدیک به میزان کمک‌های سازمان سینمایی برای تولید در سینمای حرفه‌ای است با این تفاوت که عمده تامین این هزینه‌ها از خارج از دولت صورت گرفته است. این اتفاق بسیار خوبی است چرا که روند عرضه و بازگشت سرمایه به صورت طبیعی صورت می‌گیرد.  نکته دیگر این که به جهت ملاحظات کیفی و در نظر گرفتن سلیقه مخاطب، در این چند سال می‌توان گفت شاهد مجموعه‌های ضعیف از لحاظ کیفی نبوده‌ایم.

آیا بحث تولید محتوایی که شما فرمودید به صورت مصداقی و موردی نیز در این مدّت صورت گرفته است؟

شروع این سریال‌ها عملاً به اراده موسسه نبوده است. سیاست‌های موسسه اعلام شده و من نیز با بعضی تهیه‌کنندگان این آثار صحبت‌هایی داشته‌ام که آمادگی خود را در صورت نیاز به حمایت در چارچوب سیاست‌گ‌های سازمان سینمایی انجام دهیم.

حمایت از تولید محتوا چگونه است؟ در واقع تولید کننده با موسسه به صورت مشارکتی کاری را تولید می‌کند؟

می‌تواند مشارکتی هم باشد اما الزاماً این گونه نیست. البته هدف ما نیز این نیست که مشارکت ما حتماً به صورت مادی باشد. تا زمانی که بخش خصوصی موفق عمل می‌کند دلیلی بر ورود مستقیم ما وجود ندارد. ما زمانی به صورت مستقیم وارد می‌شویم که عرضه‌هایی که لازم به ورود است و راه را برای ادامه مسیر بخش خصوصی باز می‌کند ولی در حال حاضر برای ایشان به صرفه نیست وارد عمل خواهیم شد.

مهم‌ترین پاشنه آشیل‌هایی که در این هشت ماه با آن مواجه شدید و هنوز هم ادامه دارد چیست؟

موسسات VOD در این مدت شاید کمتر توجه به این نکته داشته‌اند که در واقع هدف ما این است که همان شرایطی که برای اشکال دیگر عرضه آثار سمعی و بصری وجود دارد برای این شکل عرضه هم ایجاد شود. ممکن است برای برخی فروش ترافیک اینترنت مهم‌تر از عرضه محتوا باشد؛ در واقع این محتوا بهانه‌ای باشد برای فروش ترافیک بیشتر. اما ما باید به سمتی حرکت کنیم که سینما و محتوای تصویری کمتر از اندازه فروش ترافیک امکان برخورداری از منافع بازار را نداشته باشد. در حال حاضر میزان سودی که از بخش فروش ترافیک حاصل می‌شود شاید بیشتر از سودی است که صرف تولید محتوای با کیفیت می‌شود. این مورد به واقع صحیح نیست و در حال حاضر صحبت‌هایی برای حل این مشکل انجام گرفته تا منافع صاحبان آثار کمتر از منافع فروش ترافیک در این حوزه نباشد. هزاران عنوان برنامه در شبکه نمایش خانگی در حال عرضه است، که درصد بیشتر آن‌ها محصولات خارجی است. باید به سمتی حرکت کرد که روز به روز سهم محتوای با کیفیت‌ترِ داخلی که می‌تواند ارتباط بیشتری با مخاطب برقرار کند بیشتر شود تولید کنیم.

مشکلی که در خصوص ترافیک با وزارت ارتباطات وجود داشت تا کنون حل شده است؟

مشکل حل نشدنی وجود ندارد؛ در واقع وزارت ارتباطات خدمات خود را به بهترین شکل ممکن ارائه می‌دهد. نکته در اینجاست که آیا منافعی که سینما از محل عرضه محصولات سمعی ـ بصری در بستر VOD  می‌برد بیشتر از محلِ فروش ترافیک اینترنت هست یا خیر. این امر در تعامل بیشتر با صنف VOD تحقق می‌یابد. از سوی دیگر می‌بایست امکان تولید محتوا بیش از پیش  برای ایشان فراهم شود. هم‌چنین محتوای این شبکه نیازمند جذابیت و خلاقیت است که موجب رونق محصولات این بخش که به طور طبیعی بازگشت سرمایه انجام و انگیزه بیشتری برای تولید فراهم گردد.

یکی از مسئولیت‌های شما در این حوزه مبارزه با قاچاق کالاست و در طول این چند ماه سفرهای استانی زیادی نیز در این خصوص داشته‌اید. در ابتدا برنامه شما در این زمینه چه بود و متناسب با آن چه اقداماتی صورت دادید؟

ابتدا باید دید ریشه‌های قاچاق در حوزه سمعی ـ بصری چیست تا بتوانیم مشکل را ریشه‌ای حل کنیم. بخش دیگر ماجرا نیز قصه دزد و پلیس است. موسسه در حال حاضر در پی عملی کردن یک روش ایجابی در این زمینه است. ما باید ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که چرا مردم به کالای قاچاق رجوع می‌کنند. فیلم‌های مبتذل و مستهجن را اساساً مورد بحث قرار نمی‌دهیم چرا که یک جرم مشهود است و ضابطین قضایی نیز با این جرم مشهود برخورد قانونی می‌کنند. آنچه دغدغه ماست، قاچاق آثاری است که به صورت مجاز امکان نمایش دارند. به اعتقاد من یکی از عواملی که سبب چنین سوءاستفاده می‌شود؛ قیمت است. مورد دیگر سرعت دسترسی است و هم چنین کیفیت و تنوع. در حال حاضر با شرایطی که در نظر گرفته‌ایم مخاطب می‌تواند با درصد خیلی کمی یک کالای تولید شده را در شبکه VOD با کیفیت مناسب تماشا کند. هزینه ترافیک نیز بین موسسات VOD و اپراتورها تقسیم می‌شود و برای مخاطب به نوعی رایگان است.  هم‌چنین تنوع محصولاتی که توسط عرضه کنندگان مجاز عرضه می‌شود به هیچ وجه حداقل از نظر فیزیکی امکان ندارد کنار پیاده‌رو و یا در فروشگاه‌های موجود عرضه شود؛ بدین‌ترتیب فکر می‌کنیم تا حد زیادی تقاضا را برای به دست آوردن محصولات قانونی دارای مجوز از طرق غیرقانونی از بین برده‌ایم.

اساسا لینک‌هایی که در اینترنت از دانلود رایگان یک اثر مجاز تولید داخل صحبت می‌کنند، تبلیغی دروغ را انجام می‌دهند. ما در ستاد صیانت بخشی را ایجاد کرده‌ایم که موسسات خرده فروش را تحت پوشش موسسات اصلی قرار دهیم. این گونه پاکسازی‌ها در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد انجام شده است و در ادامه بایستی چنین تقاضایی را به شکل طبیعی از بین برد. تمرکز موسسه بر آثاری است که به صورت قانونی مجوز پخش دارند. بر این مبنا مخاطب اگر مستقیم به سایت‌های پذیرنده این موسسات وصل شود، هزینه ترافیک اضافی را نیز پرداخت نخواهد کرد و عملاً محصول مورد تقاضا ارزان‌تر به دستش خواهد رسید.

مهم‌ترین اتفاق خوبی که در سال ۹۶ در موسسه رسانه‌های تصویری رقم خورد و شما توانستید یکی از سیاست‌های خود را عملی کنید چه بود؟

دریافت سهم بیشتر از بازار جهانی برای حوزه سمعی ـ بصری کشور یکی دیگر از ماموریت‌های ما در موسسه بود. ما به جهت مسائل مربوط به کپی رایت تا به امروز در زمینه عرضه مستمر محصولات سمعی ـ بصری زیاد موفق نبوده‌ایم. کارهایی به صورت پراکنده انجام شده اما استمرار نداشته است. بخشی از این مشکل به شرایط عرضه نیز مربوط می‌شود. جهانی شدن امکان عرضه محصولات در فضای مجازی، یکی از اقداماتی است که به زودی انجام خواهد شد. البته این امر نیازمند گردش مالی پایدار است که هنوز به دلیل برخی مشکلات بانکی به صورت مستقیم نمی‌تواند انجام شود. امکان این عرضه، هم شامل کسانی می‌شود که تنها یک فیلم برای عرضه دارند و هم مربوط به موسساتی است که مجموعه‌ای از آثار را آماده عرضه جهانی دارند.

مهم‌ترین الویت سال ۹۷ موسسه رسانه‌های تصویری چیست؟

حمایت از تامین محتوا و دریافت سهم بیشتر برای محصولات سمعی ـ بصری در بازار داخلی و خارجی.

آیا سال آینده می‌توانید در زمینه مبارزه با قاچاق کالا نیز کاملاً موفق عمل کنید؟

با کمک اصحاب رسانه و بالا بردن سطح آگاهی عمومی مردم باید بدانند که تهیه محصولات سمعی و بصری از مجاری غیرمجاز عین خرید کالای مسروقه است و با حاکم شدن این فرهنگ می‌توان امیدوار بود انگیزه‌های عرضه قاچاق از بین خواهد رفت. به طور کلی جریان مبارزه با عرضهکنندگان غیر مجاز ادامه خواهد داشت.

درباره جشنواره یاس نیز پیش از این صحبتی داشتید… این جشنواره برگزار خواهد شد؟

عرض کرده بودم که در این زمینه نیاز به یک ارزیابی مجدد داریم. هم چنین اعتقاد نداریم دولت باید متولی برگزاری این جشنواره باشد و کار دولت سیاست‌گذاری و نظارت بر فعالیت‌مان باید باشد. پیرویِ برنامه ساماندهی صنوف، صنف‌های VOD، ویدئورسانه و صنف تولید انشاءاله متولیان برگزاری جشنواره یاس در سال آینده خواهند بود. بنابراین نظارت و سیاست‌گذاری با سازمان سینمایی و برگزاری و اجرایِ «جشنواره یاس» بر عهده بخش خصوصی خواهد بود و احتمالاً شکل و فرمی متفاوت با جشنواره‌های قبلی خواهد داشت.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 82320 و در روز شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۲:۱۴
2024 copyright.