۳ روایت درباره ۲نفر/ چه‌کسی محمد یعقوبی و آیدا کیخایی را کارممنوع کرده است

فهیمه پناه‌آذر/روزنامه نگار

روایت اول
اواخر سال گذشته قرار بود محمد یعقوبی و آیدا کیخایی در تماشاخانه ایرانشهر اجراهایی داشته باشند که به واسطه کارممنوعی، نمایش دیگری جایگزین اجرایشان شد و حالا آیدا کیخایی با انتشار پستی عنوان کرده:«من به‌عنوان بازیگر و محمد یعقوبی به‌عنوان کارگردان کارممنوع هستیم؛ وقتی علت را می‌پرسیم می‌گویند: دلیلش پست‌های اینستاگرامی است». او همچنین نوشته این رفتارها انگیزه‌های بازگشت را از ما می‌گیرد.

روایت دوم
زمزمه‌های کارممنوعی محمد یعقوبی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر و همسرش آیدا کیخایی، بازیگر تئاتر بار دیگر از تیر‌ماه آغاز شد. زمانی که قرار بود علی سرابی نمایش «یک دقیقه سکوت» از نمایشنامه‌های یعقوبی را روی صحنه ببرد. نمایشنامه‌ای که بارها روی صحنه رفته اما وقتی پیشنهاد اجرای نمایش ارائه شد با وجود ارائه مجوز اجرا از سوی مرکز هنرهای نمایشی، ناگهان نظر تغییر کرد و مجوز اجرای نمایش توسط علی سرابی لغو شد. سرابی در همان زمان سعی کرد «مرد بالشی» که یعقوبی اجرا کرده بود را به‌صورت بازتولید روی صحنه ببرد که عنوان شد نمی‌توانند این کار را انجام بدهند و در نهایت سرابی در یک دوره زمانی کوتاه، همه کارهای نمایش را انجام داد و آن را در یک زمان ۲هفته‌ای و هر شب ۲اجرا روی صحنه برد. سرابی آن زمان عنوان کرد که «مرد بالشی» مارتین مک دونا تنها وجه اشتراکش با محمد یعقوبی، نام مترجمش بوده و هیچ اشتراکی با اجرای یعقوبی نداشت و ما ناچار به این کار شدیم تا بتوانیم نمایش را روی صحنه ببریم.

روایت سوم
با وجود کارممنوعی‌ای که آیدا کیخایی عنوان کرده، سید وحید فخر موسوی که این روزها ریاست شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی را برعهده دارد، می‌گوید: این ممنوعیت از سوی شورای نظارت و مرکز هنرهای نمایشی نیست. وی در توضیح بیشتر به همشهری می‌گوید:« هیچ اتفاقی نیفتاده و علی سرابی هم پیشنهاد اجرای «مرد بالشی» را داد که موافقت و مجوز لازم داده شد و قرار است بار دیگر این نمایش را روی صحنه ببرد. اگر کارممنوعی‌ای هم باشد از طرف مرکز هنرهای نمایشی و ما اعلام نشده است.» از سال گذشته چند متن از محمد یعقوبی توسط کارگردانان دیگر روی صحنه رفته و با توجه به این موضوع به‌نظر می‌رسد کار کردن متن‌های یعقوبی به جز «یک دقیقه سکوت» اجازه اجرا دارند اما اجازه کار به یعقوبی و کیخایی داده نمی‌شود و این موضوع به مرکز هنرهای نمایشی باز نمی‌گردد چرا که مرکز نمی‌تواند فردی را کارممنوع کند و تنها جایی که می‌توان حدس زد، حراست بوده که به‌طور حتم اجازه کار را صادر نمی‌کند.

همشهری

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 118985 و در روز سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۵۰:۱۲
2024 copyright.