آرش اسحاقی، مستندساز معتقد است: اثری را میتوان دارای پژوهش دانست که ما را با جهان و نگاه جدید آشنا کند از اینرو هر کارگردانی باید پژوهنده باشد تا بتواند گسترهٔ شناختش را به سوژه فراگیر سازد و در پی آن یافتهٔ نو خود را در قالب اثری هنری بیافریند.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی، کارگردان «خرامان» ادامه داد: بیگمان راز ماندگاری آثار برجستهٔ سینمایی را باید در همین شناخت برآمده از پژوهش جستوجو کرد.
وی خاطرنشان کرد: پژوهش در سینمای مستند ایران بسیار پیشروتر از سینمای داستانی است اما یک ضعف آشکار دارد؛ اینکه ما مستندسازان باید بیاموزیم که شیوه و کارکرد پژوهش سینمایی با پژوهشهای دانشگاهیِ متفاوت است. از سوی دیگر، پژوهشها در فرایند گردآوری دادهها دچار ایستایی میشوند و دادههای نوشتاری و میدانی آنچنان که باید به نماها و پلانهای تصویری خلاقانه در نمیآیند و شما نمیتوانید خروارها داده را در فیلم بیاورید زیرا فیلم دانشنامه نیست.
اسحاقی یادآور شد: ساخت هیچ فیلمی را بدون پژوهش صحیح، آغاز نکردم و تلاش کردم پژوهش در ناخودآگاه نماها نهادینه شود. به عنوان مثال، برای فیلم خرابات نزدیک به سه سال پیوسته پژوهش کردم و ساخت آن ششسال به درازا انجامید. داستان این فیلم درباره ریشههای تصوف در ایران و سلسههای صوفیه است.
این مستندساز درباره آینده سینمای ایران بعد از کرونا نیز گفت: کرونا با همه تلخکامیها اندکی بستر دموکراتیک را برای فیلمسازان مستقل فراهم ساخت. اینکه نمایش را از انحصار برخی از تمامیتخواهان درآورد. تصور میکنم در آینده، اندیشهٔ حاکم بر سینما به عنوان یکی از شیوههای آفرینش آثار فرهنگی در سه فرایند تولید، توزیع و مصرف دموکراتتر خواهد شد و فضای برخط (آنلاین) فرصت بیشتری را برای آفریننده و بیننده فراهم خواهد کرد.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره پژوهش سال سینمای ایران فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آزیتا موگویی: حتی در فیلمهای کمدی هم باید پژوهش جدی گرفته شود
- علیرضا زرین دست: مهمترین عنصر در فیلمبرداری پژوهش است
- جایزه بهترین فیلم جشنواره بینالمللی مستند زعفران طلایی برای «خرامان»
- نمایش مستند «خرامان» در جشنواره شفیلد انگلستان
- «اسحاقی» و «کیارستمی» برنده دو جایزه از جشنواره «یاماگاتا» ژاپن شدند
- میزبانی جشنوارهای آمریکایی از مستند «خرامان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- کودکان کار، جیببر نیستند!/ انتقاد یک فعال حقوق کودک از سریال «ملکه گدایان»
- چرا هنرمندان، املاک ترامپ در دبی را تبلیغ میکنند
- سال فیلمهای متوسط/ نگاهی به فیلمهای برتر جشنواره فیلم کوتاه تهران
- تهیهکننده «خوب، بد و زشت» درگذشت
- گفتوگو با منوچهر محمدی: وظیفه فیلمسازان است که به جنگ خطوط قرمزی که هیچ مبنای شرعی و قانونی ندارند، بروند
آخرین ها
- برگزیدگان سیوهفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند/ «اسب سفید بالدار»، بهترین فیلم
- افشاگری آسیا آرجنتو علیه یک کارگردان مشهور
- گفتوگو با منوچهر محمدی: وظیفه فیلمسازان است که به جنگ خطوط قرمزی که هیچ مبنای شرعی و قانونی ندارند، بروند
- آتیلا پسیانی و گروه جدید بازیگران سریال نورزی شبکه دو مقابل دوربین رفتند
- تهیهکننده «خوب، بد و زشت» درگذشت
- جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره داکا برای «جنایت بیدقت» شهرام مکری
- اعلام جزئیات مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- چرا هنرمندان، املاک ترامپ در دبی را تبلیغ میکنند
- مخالفت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با کمک به جشنواره فجر/ شهرداری باعث ایجاد شائبه نشود
- نمایش «یاماها»/ گزارش تصویری
- نکوداشت پرویز پورحسینی و چنگیز جلیلوند در اختتامیه فجر۳۹
- تعداد سینماهای مردمی «فجر ۳۹» افزایش مییابد/ اکران تا ساعت ۸ شب
- سال فیلمهای متوسط/ نگاهی به فیلمهای برتر جشنواره فیلم کوتاه تهران
- کیوان کثیریان: تکصدایی نتیجه سپردن نظارت بر تولید محتوای فضای مجازی به صداوسیماست
- نمایش خیانتهای بختیار در «روزهای ابدی»
- کودکان کار، جیببر نیستند!/ انتقاد یک فعال حقوق کودک از سریال «ملکه گدایان»
- برشهای کوتاه/ تلاقی نقاشی و سینما (ون گوگ)
- داوران جشنواره ساندنس معرفی شدند
- جایزه بهترین فیلم معناگرای جشنواره فیلم داکا به «سایههای بیخورشید» رسید
- عذرخواهی رئیس صداوسیما از مخاطبان و رئیس جمهوری
- معرفی نامزدهای بخش مسابقه ملی سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- باری به هر جهت/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- نگاهی به دو فیلم از جشنواره فیلم کوتاه تهران/ «خرچنگ» و «شاهد»
- نگاهی به دو فیلم از جشنواره فیلم کوتاه تهران/ «سایکو» و «فاصله»
- اکران «در جستجوی خانه خورشید» در «هنروتجربه» آغاز شد/ ۱۴۰ سال تاریخ در خیابان ناصرخسرو
- سکانس طلایی/ طناب
- پندارهای عدالت خواهانه یک دیوانه/ نگاهی به فیلم «جوکر»
- کتابهای «حکم سلطنتی چاخانپاخان» و «جستوجوی جوجهتیغی جادویی» منتشر شدند
- «آرت» پس از ۳ بار توقف، روی صحنه رفت
- لری کینگ، مجری سرشناس آمریکایی درگذست