هفتادوسومین جشنواره فیلم ونیز با نمایش فیلم« ۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی»، برای بزرگداشت این فیلمساز جهانی آغاز به کار کرد.
به گزارش سینماسینما شامگاه دهم شهریورماه، تالار بزرگ دارسنا ونیز در ایتالیا، میزبان فیلمسازان، منتقدان، ستارههای سینما و مدیران دیگر جشنوارهها از سراسر جهان بود که گردهم آمده بودند تا در نمایش ویژهی افتتاحیه این جشنواره با یاد عباس کیارستمی شرکت کنند.
این مراسم با اکران دو فیلم کوتاه نمایش داده نشده، از عباس کیارستمی همراه بود. «مرا به خانه ببر» فیلم سیاه و سفید ۱۶ دقیقهای و یک بخش از فیلم «۲۴ فریم» که کیارستمی مراحل پایانی آن را در طول دورهی درمان در بیمارستان و منزلش به پایان رسانده بود، دو اثری بودند که نمایش آنها با استقبال و ابراز احساسات تمشاگران همراه شد.
پیش از نمایش فیلم ۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی، آلبرتو باربرا – رییس فستیوال ونیز- از عباس کیارستمی یاد کرد و از تفاوت او با دیگر فیلمسازان به لحاظ نوع فیلمسازی و تنوع کاری و چرایی برگزاری بزرگداشتی در این سطح، سخن گفت.
سپس احمد کیارستمی – فرزند عباس کیارستمی – با دعوت از سیف الله صمدیان، کارگردان فیلم ۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی، برای سخنرانی به خاطرات حضورش در سال ۲۰۰۵ مراکش سر کلاس فیلمسازی عباس کیارستمی و مارتین اسکورسیزی برای دانشجویان مراکشی و آمریکایی اشاره و از رابطه خاص این دو فیلمساز بزرگ سینمای جهان یاد کرد.
کیارستمی گفت، تنها کسی را که در دنیا می شناختم که میتوانست کاری کند که برای بزرگداشت پدرم چه در ونیز چه در سایر نقاط جهان، فیلم شایستهای از او داشته باشیم، سیفالله صمدیان بود؛ همانطور که قبلا در پاریس در مراسم بزرگداشت پدرم هم گفتم، عباس کیارستمی در سفرهای داخل و خارج از ایران و برنامه های مشترک با صمدیان، معتقد بود مقابل دوربین او حضوری آسوده، با اطمینان و آرامش دارد. در شرایطی که اصولا از مقابل دوربین کسی بودن پرهیز میکرد و معذب بود.
او اضافه کرد: همین نوع شناخت باعث شد، مطمئن باشم حتا اگر شرایط زمانی درخواست برای ساخت چنین فیلمی مناسب نباشد، میتوانم از صمدیان بخواهم از تصاویر مربوط به این سالها، فیلمی را در این مدت محدود زمانی آماده کند.
در ادامه سیفالله صمدیان – فیلمساز و عکاس – گفت: هم خوشحالم که اینجا هستم هم خوشحال نیستم. خوشحالم از اینکه به نام سینما دور هم جمع شدیم و یک فیلم میبینیم و خوشحال نیستم که این فیلم به نام کیارستمی است و اصلا دوست نداشتم این فیلم به نام او و به یاد او باشد.
صمدیان عنوان کرد: امروز نمیخواهم حتا یک کلمه درباره کیارستمی، خاطرات سه دهه رفاقت و همکاری با او صحبت کنم؛ اما فکر میکنم همه حرفهای پنهان در ذهن و قلب و روح من در تکتک پلانهای این فیلم نفوذ کرده است. اگر نیست، از ضعف من است و اگر هست مطمئن باشید از قدرت من نیست؛ حتما از قدرت انرژی حضور کیارستمی در لحظات ثبت شده در دوربین است که به این فیلم امکان ساخته شدن داد.
دبورا یانگ – منتقد و نویسنده سرشناس نشریه ورایتی که سالها دبیر جشنواره تائورمینا در ایتالیا بوده است، هم دربارهی این فیلم با اشاره به اینکه گزارشی برای آن خواهد نوشت، گفت: اصلا فکر نمیکردم فیلمی دربارهی کیارستمی ببینم که همه حساسیتها و ویژگیهای فیلمسازی کیارستمی در آن رعایت شده باشد.
به گزارش روابط عمومی فیلم « ۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی » رسرژ توبیانو، رییس سینما تک پاریس که به تازگی استعفا داده و تییری فرمو -رییس جشنواره کن و مدیر بنیاد لومیرها – هم در سالن حضور داشتند. تییری فرمو، گفت: این یک مستند واقعی است و لحظات نابی از عوالم بسیار خاص و کارهای متنوع هنری کیارستمی را در خود دارد.
او همچنین فیلم را برای جشنواره اش در لیون – فرانسه – که همزمان با جشنواره پوسان – ماه اکتبر سال ۲۰۱۶- برگزار میشود، دعوت کرد.
همچنین یکی دیگر از منتقدان قدیمی ایتالیا اعلام کرد که جشنواره ونیز بهتراین انتخاب را برای شروع داشت و زیباترین شکل از شروع یک جشنواره را شاهده بوده است.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش هفتم
- انتقاد روزنامه ایران از انتخاب عجیب شبکه ۳
- معرفی برگزیدگان جشنواره برلین ۲۰۲۱/ خرس طلایی به رومانی رسید
- حمید بهرامیان کارگردان چوب خط : باید منتظر واکنش مخاطب بمانیم
- گفتوگوی ورایتی با بهتاش صناعیها و مریم مقدم درباره «قصیده گاو سفید»/ تصویری متفاوت از زن ایرانی
آخرین ها
- برشهای کوتاه/ تصاویری از پشت صحنه فیلمهای کریستوفر نولان
- بروس ویلیس و لوک ویلسون در «کوچه بنزین» همبازی شدند/ تعقیبوگریز در شهر
- «کولبرف» روی میز تدوین
- معرفی برگزیدگان جشنواره برلین ۲۰۲۱/ خرس طلایی به رومانی رسید
- محمود گبرلو: باید مدیریت اقتصادی در سینمای ایران حاکم باشد
- گفتوگوی ورایتی با بهتاش صناعیها و مریم مقدم درباره «قصیده گاو سفید»/ تصویری متفاوت از زن ایرانی
- خمسه : کار در روزگار کرونایی سخت است/ دستمزد کار قبلی ام را هنوز دریافت نکرده ام
- حمید بهرامیان کارگردان چوب خط : باید منتظر واکنش مخاطب بمانیم
- روزنامه جام جم : «دورهمی» دیگر آن برنامه جذاب و تاثیرگذار سابق نیست
- انتقاد روزنامه ایران از انتخاب عجیب شبکه ۳
- بهتاش صناعیها و مریم مقدم برای پیروزی در جشنواره برلین امسال رقبای سختی دارند
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش هفتم
- سکانس طلایی/ زن نازنین
- معرفی نامزدهای جوایز بهترین انیمیشنهای سال/ پیکسار موفقترین سازنده انیمیشن
- گدار: به سینما بدرود خواهم گفت
- برندگان بخش «نسل» جشنواره برلین معرفی شدند/ ناکامی فیلمی با بازی شهاب حسینی
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش ششم
- سینماسینما/ پیشبینی منتقدین آمریکایی برای جوایز اسکار ۲۰۲۱
- ساسی مانکن و «زندگی با چشمان بسته» صدرعاملی
- در سایه روشنِ واقعیّت و خیال
- مخالفت اعضای شورای شهر تهران با حصارکشی اطراف تئاتر شهر + ویدئو
- خانه «پدرخوانده» به فروش میرسد
- فیلمنامه نوشته آنتونیونی، ۱۳ سال پس از مرگ او ساخته خواهد شد
- آقای خاص سینمای مستند به «نردبان» آمد
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش پنجم
- کاشان میزبان «قبله عالم» شد
- «پایتخت» ۲۹ و ۳۰ اسفند پخش میشود
- تصویر چهل سال تهران در خانه تهران
- مرتضی شایسته: اثر مثبت پژوهش در آثار سینمایی در بلندمدت به نفع سینماست
- انتشار نسخه ویژه نابینایان فیلم «جادوگر شهر اُز» با صدای شقایق دهقان + تیزر