سینماسینما: خسرو نقیبی منتقد سینما نوشت :
بحث ژانر، کیفیت و انتخاب تماشاگر یک چیز است و بحث برخورد فراقانونی با فیلمها (شما بخوانید با کلیت سینمای ایران) یک چیز دیگر. آن روز که دیدید فارس و کیهان و دیگر رسانههای اصولگرا میدان را به دست گرفتهاند و از عملکرد سازمان سینمایی حمایت میکنند و بر طبل تفرقه میکوبند، بدانید جایی از مسیر را اشتباه آمدهایم. وقتی سهمخواهی میکنند که حالا که توقیفش کردید دفتر پخش پرقدرتش را هم تعطیل کنید و سهمشان را هم به دیگران بدهید و آدم مدنظر ما را هم بر مسند قدرت بگذارید و حتا به نهاد همسوی خودشان یعنی حوزهی هنری هم خرده میگیرند که سانسور اضافه بر ارشاد کافی نبوده و به رویهی پیشین باید خودسر فیلم را تحریم (بخوانید توقیف حداقل در شهرستانها به واسطهی داشتن اکثر سینماهای خوب بیرون تهران) میکرده، اینها یعنی هدف انتقامگیری از سینمای پرمخاطب و مردم است و نه یک شخص و یک جریان. همان جریانی که سالهاست کوشیده سینمای ایران را به حاشیه ببرد و یک سینمای گلخانهای پروپاگاندا را جایگزین سینمای مردمی ایران کند.
آنکه بر سر توقیف «رحمان ۱۴۰۰» هلهله میکشد از سینما نیست. باید مراقب باشیم. اختلافات درونی اهل سینما، نباید سبب شود تمامیت سینمای ایران زیر سوال برده شود. رفتار غیرمسئولانهی ارشاد و سازمان سینمایی چیز تازهای در این چندسال نیست؛ اینکه شهامت ایستادن بر سر پروانهی نمایش خود را ندارند و هربار توپ را درون زمین خود سینما میاندازند. مگر کم شنیدهایم در این سالها که به فیلمساز و تهیهکننده گفتهاند خودت اعلام کن فیلمت آماده نیست و خودت بگو که فیلمت را از جشنواره بیرون کشیدهای و خودت بگو که اصلن سهم از جوایز نمیخواهی. باور کنید اینها عادی نیست. در هرجای جهان برای هر کس که تعریف کنی دو شاخ از سرش سبز میشود ولی اینجا بس که رخ داده و دم نزدهایم، تبدیل به امر عادی شده؛ و هر بار، بهانه تازهتر و بامزهتر میشود.
دربارهی «رحمان ۱۴۰۰» بعد از یک ماه نمایش گفتهاند نسخهای که اکران شده با نسخهی مجوزگرفته تفاوت دارد. باشد. راهش که ساده است. مگر نسخهی مجوزگرفتهای در کار نبوده بههرحال؟ به فاصلهی یک روز میشد آن نسخهی اصل را با نسخهی بیمجوز جایگزین کرد و اکران فیلم را از سر گرفت و اگر واقعن تخلف قانونی رخ داده بود، صاحبان فیلم را جریمه کرد. «توقیف» پاسخ نیست. توقیف یعنی پایان یک فیلم؛ در باقی اکران و پخش خانهگی و ادامهی حیات آن. طرف توقیف هم چه محسن امیریوسفی باشد، چه منوچهر هادی و چه مسعود دهنمکی باید معترض آن شد؛ چون دیگر شخص و گرایش فیلمسازی و سویهی سیاسیاش نیست که اهمیت دارد. یک طرف قانون ایستاده و سمت دیگر سینما. توقیف فیلم دارای پروانهی نمایش، یک رفتار فراقانونیست و هرکس که به سینمای ایران اعتقاد دارد باید مقابل آن بایستد و موضع بگیرد؛ چون آنکه بر سر توقیف هر فیلمی هلهله میکشد، از سینما نیست.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پخش مسابقه «پانتولیگ» با اجرای محمدرضا گلزار از امشب
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ جادوی باورپذیری نقشهای مریل استریپ
- در نشست نقد و بررسی فیلم «روز ششم» مطرح شد: شروع واقعی فیلم بعد از پایان در ذهن مخاطب شکل میگیرد
- خسرو معصومی: عملکرد شورای پروانه ساخت سلیقهای است
- لیلا حاتمی بازیگر فیلم جدید حمید نعمتالله شد
- احسان کرمی در حمایت از گلزار خطاب به تلویزیون: کاش سکوت میکردید
- اعلام نامزدهای نشان سپنتا/ شب فیلمنامه بهترین فیلمنامههای اکران ۹۷ را در هفت ژانر معرفی میکند
- بازیگران سینما درباره استفاده از بادیگارد چه نظری دارند ؟ از گلزار تا مدیری
- آقای گلزار، این چه کاری بود؟/ انتقاد یک روانشناس از انتشار عکس این بازیگر با پوششی نامناسب
- سلبریتیها از اجرای برنامههای تلویزیونی منع میشوند؟
- تداوم سلبریتیزدگی تلویزیون/ پس از گلزار، قرعه به نام بنیامین افتاد
- توقیف یک فیلم و چند پرسش کلیدی
- اکران فیلم «رحمان ۱۴۰۰» در سینماها متوقف شد
- سلیقه مردم ایران بر اساس بازدید ویدیوها در آپارات / حسن روحانی و دونالد ترامپ و مهناز افشار و محمدرضا گلزار در صدر
- مهران مدیری و محمدرضا گلزار با لباس زندان روی پوستر «رحمان۱۴۰۰» + عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود