ریچارد کویپرس منتقد سایت ورایتی بعد از تماشای «آن شب» این فیلم را فیلمی ترسناک و خوش ساخت با جنبه های روانشناختی دانست.
به گزارش سینماسینما در بخشهایی از نوشته او درباره «آن شب» آمده است: در فیلم «آن شب» پلیدی های ذهن در هتلی غار مانند در لس آنجلس به واقعیت تبدیل می شوند. فیلمی ترسناک و خوش ساخت با جنبه های روانشناختی، ساخته کارگردان ایرانی-آمریکایی کوروش آهاری. با بازی درخشان شهاب حسینی (جدایی نادر از سیمین، فروشنده) و نیوشا جعفریان که در نقش زوجی به همراه دختر کوچک شان ظاهر می شوند که رابطه شکننده ای دارند؛ این فیلم که عمدتا به زبان فارسی است تماشاچی را به وحشت می اندازد و پایانی جذاب را به نمایش می گذارد. نخستین فیلم بلند تحسین برانگیز آهاری مطمئنا رضایت طرفداران این ژانر را جلب کرده و بار احساسی و مؤلفه های جذاب تولید را برای جلب نظر مخاطبان عمومی نیز دارد.
مقایسه این اثر یا هر فیلم دیگری با موضوع گرفتار شدن یک خانواده در ساختمان هتلی قدیمی و تسخیر شده با فیلم «درخشش» ساخته استنلی کوبریک اجتناب ناپذیر است. آهاری و نویسنده مشترک فیلم میلاد جرموز با اشاره هایی جزئی به ساخته کلاسیک کوبریک بخوبی از تشابه این دو اثر اجتناب کرده بطوریکه داستان آنها در این اقامتگاه شیطانی شخصیت متمایز و مستقل خود را دارد.
آهاری و عوامل فنی مستعد فیلمش این صحنه ها را از رابطه آشفته بین یک زوج که به زیبایی با وحشت و دلهره همراه شده به نمایش در می آورند و به طرزی چشم نواز به سمت فضایی سورئال می برند. تصویربرداری باشکوه و آرایش دقیق نور و سایه مدیر فیلم برداری این اثر مازیار مکانی، فضایی عمیقا مضطرب کننده ایجاد می کند. جلوه های بصری این فیلم با طراحی صدای عالی و موسیقی متن ساخته نیما فخرآرا تکمیل شده که پر از اصوات «لو-فای» و «درون» و افکت های صوتی «رامبل» و«فیدبک» است. موسیقی فخرآرا وقتی چنان با فرکانس پایین میکس شده که تقریبا قابل شنیدن نیست، حتی ترسناک تر نیز می شود. از اجرای مشهور آهنگ “I Want to Be Loved By You” توسط هلن کین نیز برای القای ترس استفاده شده.
درحالیکه «آن شب» بطور کلی رویکردی روانی به اتفاقات ماوراء طبیعی اتخاذ میکند، اما هوشمندانه از ابزار قدیمی ایجاد ترس مانند گربه سیاه، مرد بی خانمان (الستر لاتام) که با بیانی نامفهوم هشدار می دهد، و یک افسر پلیس مشکوک (مایکل گراهام) استفاده شده تا جنبه های رازآلود و وحشت آور فیلم را تقویت کند. تماشاگران صحنه خیره کننده پایانی فیلم را به زودی فراموش نخواهند کرد.
مترجم: سعید ابراهیم

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به نام پدر/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- شهاب حسینی: خانه سینما باید نظر رسمی خود را نسبت به شرایط موجود جامعه اعلام کند
- دو سال پس از رونمایی در جشنواره فجر؛ «شین» از چهارشنبه روی پرده میرود
- شهاب حسینی: دنبال هیچ نوع رقابتی نیستم/ معرفی برگزیدگان اولین جشن فیلم کوتاه اندیشکده مستقل
- نقطه مغفول «طلاخون»؛ روانشناسی شخصیت قاتل زنجیرهای
- «شین» شهاب حسینی و یک فیلم دیگر پروانه نمایش گرفتند
- پیام تبریک شهاب حسینی به زهرا امیرابراهیمی
- واکنش احمد زیدآبادی به ویدئوی اخیر شهاب حسینی/ سرشت نازک نارنجی، سخت آسیبزاست
- یک ویدیو با حرفهای خاص از شهاب حسینی
- هیات داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شد
- کشف شهاب حسینی و نوید محمدزاده حاصل ریسک مدیران سیما بود
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی، تهیهکننده فیلم «بیهمه چیز» (بخش دوم)/ برداشتهای متفاوت از فیلم، نشانه موفقیت آن است
- در دالانهای حقیقت/ نگاهی به مستندهای «بچههای اعجوبه»، «احتضار»، «آن شب» و «یک تصویر، دو برداشت»
- نهمین حضور بینالمللی فیلمسینمایی «بعد از اتفاق» در هند
- جایزه «تأثیرگذاری خلاقانه در بخش کارگردانی» فستیوال پالم اسپرینگز به فرهادی رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آخرین آمار فروش سینماها در فاصله پنج روز تا جشنواره فجر
- پانتهآ پناهیها در نمایی از «کاپیتان»/ اولین تصویر فیلم منتشر شد
- رئیس صداوسیما به رئیسجمهور نامه نوشت/ جدال بر سر «سقوط» بالا گرفت
- انگیزه استفاده از ۵G با مقرراتگذاری هوشمند و حمایتهای دولتی بوجود میآید
- اهدای جایزه همراه اول به پایاننامه سال مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- بازیگر باید پوست کلفت باشد/گفت وگو با مینا عبدی بازیگر
- اسکار و سزار زنان فیلمساز را فراموش کردهاند یا…
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- صدایی که کلمات را تبدیل به تصویری واضح میکرد/ در یادبود هوشنگ لطیفپور
- تکملهای بر یادداشت رمانتیسم خونبار
- یک اجرای جنونآمیز/ یادداشت کارگردان «ملاقات خصوصی» درباره بازی پریناز ایزدیار
- جشنوارهای در تسخیر فارابی، اوج و حوزه هنری/ فیلمهای بخش سودای سیمرغ فجر چهل و یکم معرفی شدند
- همراه اول با هدف جذب نخبگان و بهعنوان حامی الماس در «نمایشگاه کار» حضور دارد
- «درب» بعد از جشنواره فجر اکران میشود
- نامزدهای جوایز سزار معرفی شدند/ «معصوم» در صدر
- حساسیتها و دشواریهای تولید و عرضه محتوا در ویاودیها بررسی شد
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- سینماهای مردمی جشنواره فجر اعلام شدند
- با حضور مسعود شعاری، مهران مهرنیا و فردین خلعتبری؛ مداخلهی هنرمند موسیقی در صورتبندی امروز و فردا بررسی میشود
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۳ اعلام شد
- انیمیشن «خانه» بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیکا آرژانتین شد
- عاشقانهای که دچار کماقبالی شد/ نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
- مثل یک خانواده بزرگ و صمیمی در دوران طلایی مطبوعات/ در یادبود ابوالحسن مختاباد
- «بیمادر» بهترین فیلم جشنواره بینالمللی داکا شد
- فهرست فیلمهای جشنواره برلین کامل شد / یک کارگردان ایرانی در بخش «مواجهه»
- همراه اول برترین اپراتور تلفن همراه در حوزه فروش
- در اولین «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ روایت بیواسطه انقلاب؛ از مصر تا ایران/ وقتی دوربینها سند میسازند
- جذابیتهای پنهان نیازهای اساسی/ نگاهی به فیلم «مثلث غم»