ابراهیم فروش فیلمنامهنویس و کارگردان سینما بیان کرد که بعد از تغییر و تحولات صورت گرفته در بنیاد سینمایی فارابی، قرار بر این شده است که فیلمنامههای طرح اقتباس مجدد مورد بررسی قرار بگیرد.
به گزارش سینماسینما، سال ۹۸ و در دوران مدیریت علیرضا تابش در بنیاد سینمایی فارابی بود که طرحی برای حمایت از آثار اقتباسی بنا گذاشته و فراخوانی با عنوان «طرح حمایت بنیاد سینمایی فارابی از تولید فیلم اقتباسی» منتشر شد که طی آن فارابی در خبری رسمی عنوان کرد که «تصمیم دارد تا آثار برگزیده در گونههای مختلف ادبیات داستانیِ پس از انقلاب را بر اساس جذابیتهای داستانی، اولویتهای فرهنگی و قابلیتهای سینمایی، برای تولید فیلم مورد حمایت قرار دهد. بر اساس قواعد «طرح حمایت بنیاد سینمایی فارابی از تولید فیلم اقتباسی» که پیشتر اعلام شده است، حقوق آثاری که برای اقتباس مورد موافقت قرار میگیرند، به قیمت مصوب کمیسیون فرهنگی – هنری بنیاد بین دویست تا چهارصد میلیون ریال از صاحب قانونی اثر مؤلف یا ناشر خریداری میشود و برای نگارش فیلمنامه در اختیار تهیهکننده پیشنهاددهنده قرار میگیرد. پس از دریافت پروانه ساخت ضمن واگذاری حق اقتباس خریداری شده به تهیهکننده مبلغ پانصد میلیون ریال نیز بابت تبدیل داستان به فیلمنامه، به تهیهکننده پرداخت میشود. در نهایت، اگر فیلمنامه نهایی پس از دریافت پروانه ساخت مورد تأیید معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی قرار بگیرد، در تولید این آثار تا سقف ۱۰ میلیارد ریال به شکل مشارکت در تولید یا تخصیص وام صورت خواهد گرفت.»
سرانجام نیز در سال ۹۹ شورایی متشکل از مهدی سجادهچی فیلمنامهنویس، محمود اربابی فیلمنامهنویس و پژوهشگر، سیدعلی کاشفیخوانسازی نویسنده و پژوهشگر، هادی مقدمدوست فیلمنامهنویس و کارگردان و سید میلاد حسینی نویسنده و منتقد ادبی به ارزیابی آثار ارائه شده پرداختند که در نهایت چهار اثر «زیبا صدایم کن» نوشته فرهاد حسنزاده، ارائه شده توسط رسول صدرعاملی تهیهکننده، فیلمنامهنویس: کامبوزیا پرتوی، کارگردان: رسول صدرعاملی، «پلو خورش» نوشته هوشنگ مرادیکرمانی، ارائه شده توسط علیرضا سبطاحمدی تهیهکننده، فیلمنامهنویس: ابراهیم فروزش، کارگردان: ابراهیم فروزش، «شطرنج با ماشین قیامت» نوشته حبیب احمدزاده، ارائه شده توسط حبیب احمدزاده تهیهکننده، فیلمنامهنویس: حبیب احمدزاده و «دشتبان» نوشته احمد دهقان، ارائه شده توسط منوچهر شاهسواری تهیهکننده، فیلمنامهنویس: محمدرضا گوهری، کارگردان: مازیار میری مورد تایید قرار گرفت.
اما با تغییر مدیریت این بنیاد، به صاحبان آثار برگزیده اعلام شده است که این آثار باید مجدداً مورد بررسی قرار بگیرند به نحوی که حتی پابرجا ماندن این طرح برای آنها در هالهای از ابهام است.
ابراهیم فروش فیلمنامهنویس و کارگردان سینما که پیشتر از سوی بنیاد سینمایی فارابی برای کارگردان فیلم اقتباسی «پلوخورش» بر مبنای داستانی از هوشنگ مرادی کرمانی در قالب طرح ویژه حمایت از تولیدات اقتباسی معرفی شده بود، درباره سرانجام این طرح گفت: بعد از تغییر و تحولات صورت گرفته در بنیاد سینمایی فارابی، قرار بر این شده است که فیلمنامههای این طرح مجدد مورد بررسی قرار بگیرد و در حال حاضر در انتظار نتایج این بررسیها هستیم و اطلاع بیشتری از وضعیت پروژه نداریم.
وی با اشاره به اینکه فیلمنامهها پیشتر توسط شورایی در فارابی بررسی شده بود گفت: مدیران جدید مجدداً متقاضی بررسی فیلمنامهها شدهاند. این مورد هم تنها درباره فیلم من نیست و همه فیلمنامههای تعریف شده در این طرح حمایتی را شامل میشود. دلیل مشخصی را هم لااقل هنوز به بنده اعلام نکردهاند. بالاخره در دوره جدید باید تخصیص بودجهها مجدد بازنگری شود و سلیقه افراد جدیدی که آمدهاند طبیعتاً در نتیجه تصمیمگیریها در این حوزهها دخیل خواهد بود. ما هم منتظر هستیم تا ببینیم نتیجه این بررسیها چه میشود.
این کارگردان درباره احتمال لغو کامل طرح حمایت بنیاد فارابی از فیلمنامههای اقتباسی هم عنوان کرد: بنده در این زمینه بیاطلاع هستم. این وضعیتی که به آن اشاره کردم، شامل فیلمنامههای دیگر هم میشود و نمیدانم آیا این طرح تغییر خواهد کرد و یا همین آثار بهعنوان پروژههای اقتباسی مورد حمایت قرار خواهد گرفت؟ هنوز به ما خبر ندادهاند که آیا این طرح به قوت خود باقی خواهد ماند یا خیر. ما فیلمنامههای خود را آماده و ارائه کردهایم و در انتظار نتایج بررسیها هستیم.
فروزش درباره دیگر فعالیتهای خود هم گفت: در حال حاضر کار خاصی در دست ندارم و فعلاً در ابتدای سال هستیم. باید ببینیم در ادامه چه پیش میآید؛ این انتظاری است که شاید خیلی از دوستان فیلمنامهنویس ما تجربه میکنند.
این کارگردان باسابقه سینمای کودک در ادامه درباره وضعیت نامناسب تولید و اکران فیلمهای کودک در دوران کرونا تأکید کرد: واقعیت این است که سینمای کودک در تمام این سالها هیچگاه آنگونه که باید مورد توجه نبوده است و اینگونه نیست که بگوییم این شرایط نامناسب مربوط به کرونا و یا عوامل بازدارنده دیگر است. من با فیلمسازان جوان در ارتباط نیستم اما به واسطه داوری در برخی رویدادها میگویم که ما جوانان فیلمساز بسیار مستعدی داریم که سینما را بسیار میفهمند. بهجرأت میگویم که آینده سینمای ایران هم در حوزه کودک و نوجوان و هم در دیگر حوزه به پشتوانه همین استعدادهای جوان، سینمایی پربار خواهد بود.
فروزش درباره تمایل خود برای تکرار تجربه فیلمسازی در حوزه کودک و نوجوان هم گفت: این چیزی است که به نام ما رقم زده شده است! واقعیت هم این است که گویی فرار و گریزی از این موقعیت نیست. از خیلی سال قبل ما به این حوزه ورود کردیم و تا به امروز هم به این جریان آغشته باقی ماندهایم. به همین دلیل هم کمتر به سمت و سوی سینمای بزرگسال کشیده میشویم. هرچند در آن سمت هم خبری نیست! بچههای فیلمساز ما تشنه ساختن هستند و امیدواریم شرایط سینما در آینده بهبود پیدا کند.
منبع: خبرگزاری مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برگزاری جشنواره فیلم کودک بدون فیلم جدید/ رقابتی در کار نیست!
- وعده سینمایی وزیر ارشاد محقق میشود؟/ سکوت فارابی و مهلت هشت ماهه برای ساخت پنج فیلم فاخر
- انتقاد بهروز نشان از وضعیت ناعادلانه اکران/ «پسران دریا» متعلق به فارابی است اما در سینمای خودش هم اکران نمیشود
- معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی: فارابی ۳۳ هزار یورو برای شرکت در بازار جشنواره کن هزینه کرده است
- حمید فرخنژاد و احسان عبدیپور نامزد جایزه «سپتیمیوس» شدند
- ابلاغ برنامه پنج ساله بنیاد سینمایی فارابی/ سیاستگذاری و خطوط کلی دوره جدید فعالیتهای بنیاد سینمایی فارابی اعلام شد
- مرضیه برومند «شهر موشها ۳» را مینویسد
- سینماسینما/ گزارشی از آن چه طی دو روز گذشته بر فیلم «خرس» ساخته خسرو معصومی رفت
- تصویربرداری «ساموبندری» ادامه دارد/ تولید اثر محلی در بندر بوشهر
- تاکید مدیرعامل فارابی بر نگاه آسیب شناسانه در سینماى مقاومت
- پیام تبریک علیرضا تابش برای موفقیت جهانى سینماگران جوان ایرانی
- ماموریت جدید بنیاد فارابی اعلام شد
- گزارش تصویری آیین دیدار فیلم کوه ساخته امیر نادری
- خیابانهای لندن از تهران تنگتر است/ یادداشت ابراهیم فروزش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- حقایقی درباره علی حاتمی به بهانه سالروز درگذشت این فیلمساز مطرح
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
آخرین ها
- نمایش فیلم «دِرب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- هم اندیشی نمایندگان شورای عالی تهیهکنندگان با هئیت رئیسه و مدیرعامل خانه سینما برگزار شد
- «کاپیتان من» در مستندات یکشنبه و «مکالمه» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
- علی فروتن: برای تئاتر کودک باید کلیه خود را بفروشیم
- رونمایی از ۲ کتاب در خانه هنرمندان ایران
- اهمیت لایههای زیرین قصه در فیلم کوتاه/ بازی گرفتن از نابازیگران سخت بود
- روزنامه همشهری : روزی خواهد رسید که دیگر این کمدی های تکراری برای مخاطب جذابیت نخواهد داشت
- اوائل انقلاب عده ای می خواستند سینما در کنار عرق خوری و فساد و فحشا زیر نظر منکرات باشد!
- هنری کسینجر و دانشمند فیلم دکتر استرنج لاو
- «مرز بیپایان» برگزیده جشنواره تفلیس شد
- برگزاری «دوره شاهنامهخوانی» در موزه سینما
- «کت چرمی» و «کاپیتان» مسافر هند شدند
- با نمایش فیلم «دِرب»؛ اکران آنلاین فیلمهای هنری در فیلمنت راهاندازی شد
- آل پاچینو در «کشتن کاسترو» بازی میکند/ فیلمی تاریخی درباره ناگفتهها
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- حقایقی درباره علی حاتمی به بهانه سالروز درگذشت این فیلمساز مطرح
- «بازگشت افتخار آمیز مردان جنگ» و «اعترافها و دروغها» روی صحنه نوفللوشاتو
- پایان جوایز فیلم کوتاه مستقل لهستان با یک جایزه برای ایران
- «حیوان» هندی پرفروشترین فیلم گیشههای جهان شد/ سبقت از «ناپلئون»
- بازگشت فرزاد حسنی به تلویزیون
- پرونده قتل داریوش مهرجویی به دادگاه مطبوعات رسید/ هیات منصفه «رکنا» را مجرم دانست
- رئیس سیمافیلم تشریح کرد: صداوسیما خبر ساخت فیلم «پایتخت» را نداده است
- سلیمان سیسه در «سینماحقیقت»
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- ویل اسمیت در عربستان از پروژه جدید سینمایی خود گفت
- دیوید ممت: سینما به دیالوگ نیازی ندارد/ مهم خسته نشدن است
- کایه دو سینما بهترین فیلمهای ۲۰۲۳ را معرفی کرد
- افتخار در قبرستان/ در مذمت برشماری مشایعتکنندگان مرحوم معصومی
- ۴ اثر ایرانی در جشنواره فیلم کودک المپیا