عضو شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت دولت و شهرداری برای رونق فعالیتهای سودآور فرهنگی در لالهزار، این خیابان را برای برگزاری جشنوارههای سینمایی مناسب دانست.
به گزارش سینماسینما، سینما ایران در خیابان لالهزار یکی از قدیمیترین سینماهای ایران است که به تازگی با صدور حکم تخریب از سوی دیوان عدالت اداری مواجه شده است. با مطرح شدن احتمال تخریب ساختمان این سینمای پرسابقه، بحثهای فراوانی درباره احیای سینماها و تماشاخانههای قدیمی پایتخت، خصوصا در خیابان لالهزار شکل گرفته است.
محمدجواد حقشناس عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره انحلال و تخریب سینما ایران گفت: اینطور که من گزارش گرفتم، مالک ساختمان رضایت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای تغییر کاربری فرهنگی گرفته است. فکر میکنم این اتفاق مربوط به ۵-۶ سال قبل است. سازمان سینمایی برای این انحلال، قائل به مکاتبه با مدیریت شهری نبوده و راسا تصمیم گرفتهاند.
وی با اشاره به نخستین مصوبات درباره کاربری فرهنگی خیابان لالهزار بیان کرد: قبل از شورای پنجم و در مصوبات شورای عالی شهرسازی و مطالعات دیگر که پهنههای فرهنگی تهران را مورد تصویب قرار دادند، مصوبهای داشتیم که این خیابان را به عنوان یک گذر فرهنگی مورد شناسایی قرار داده بود.
حق شناس ادامه داد: در دوره اخیر، در کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران جدیت حداکثری گذاشتیم که برای آن ایده که فقط روی کاغذ بود، برنامه اجرایی و بودجه گذاشته شود. گذرهای تهران را برای اولین بار در بودجه قرار دادیم و بودجه آن نیز مصوب شد بنابراین خیابان لالهزار به عنوان پهنه گردشگری مرکزی در برنامه سوم آمد.
این عضو شورای شهر تهران توضیح داد: شهرداری هم آنجا اقدام به تملک خانه اتحادیه و تئاتر نصر از املاک مهم تهران کرد. در سالیان اخیر سازمان زیباسازی هزینه های زیادی را برای ترمیم و بازسازی خانه اتحادیه کرده و آن خانه به وضعیت قابل بهرهبرداری رسیده است. ملک دیگری هم در اختیار شهرداری بود که به خانه سینما واگذار شد.
وی اضافه کرد: طرح سادهراهسازی و تعریض پیادهروهای لالهزار شمالی نیز وجود دارد که بتواند منطقه را آرامسازی کند و از فضایی در سیطره و تسلط خودروهای پارکشده، خارج کند.
حقشناس در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا بهتر نبود اول خانهها به تملک نهادهای عمومی درمیآمد و بعد بحث گذر فرهنگی مطرح میشد، اظهار کرد: بهترین کار این است که املاک در اختیار بخش خصوصی باشد. مگر شهرداری یا دولت چقدر امکان مالی دارند که بتوانند یک خیابان را تملک و بعد ترمیم کنند؟
وی تصریح کرد: کاری که شهرداری انجام میدهد و انتظار این است که با همراهی و مساعدت دولت باشد، بسترسازی مناسب است تا روند کنونی به رویکردی با کارکرد فرهنگی تبدیل شود. اقتصاد فرهنگ و هنر در منطقهای که دارای پیشینه و موقعیت فرهنگی و تاریخی بوده، رونق بگیرد و با سیاستگذاریها زمینه را برای حضور مشاغل فرهنگی و چهرهها و اشخاص فرهنگی و هنری در منطقه نیز مساعد کند.
ساختمان تئاتر باید احیا شود
حقشناس افزود: به علاوه مالکان را ترغیب کند که ضمن کار اقتصادی، رویکرد اصلیشان ارائه خدمات فرهنگی به مردم باشد. طبیعتا چون ممکن است بخش خصوصی حاضر به ریسک کردن در سرمایهگذاری نباشد، بعضی مثل خانه اتحادیه یا تئاتر نصر را تملک و ترمیم کند و فضا را برای بهتر شدن این ایده و ایجاد حساسیت در جامعه فراهم کند که بتواند افراد بیشتری را برای حضور در منطقه جذب کند.
عضو پنجمین شورای شهر تهران گفت: یک سرمایه جدی این منطقه، وجود پیشینه بسیار ارزشمندی است که جامعه با آن خاطرات زیادی دارد و بافت و اماکنی که آنجا بوده، به عنوان یک سرمایه، دستنخورده باقی مانده است. در لالهزار، ۱۳ سینما وجود دارد که راکد مانده. این مجموعه میتواند با کمکی که علیالقاعده به طور مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد، شهرداری، شورا و خانه سینما میکنند، به حال و روز خوبش برگردد.
وی ادامه داد: باید با کمک بخش خصوصی، فضا و فرصتی فراهم بیاید تا مالکین که آنجا سالیان سال سینماداری میکردند و الان احساس میکنند از رونق افتاده، کمک کنند سینماها پابرجا بماند و با اضافه شدن فضای تجاری متناسب با سینما، لالهزار را سودآور کنند.
حقشناس توضیح داد: ما نمونههای موفقی داریم که در گذشته یک سالن بوده، ولی با تغییراتی که شکل گرفته و نیاز امروز، به چند سالن در یک پردیس سینمایی تبدیل شده و در کنارش محیطهایی اضافه شده که میتواند اقتصاد فرهنگ را شکل دهد، مثل کافه، کتابفروشی، فروش لوازم صوتی و تصویری، گالری و… .
محمدجواد حقشناس در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که چطور با وجود نظر میراث فرهنگی مبنی بر واجد ارزش بودن ساختمان سینما ایران، دیوان عدالت اداری رای به تخریب این ملک داده، بیان کرد: من هیچ پاسخی برای این پرسش ندارم و دهها پرسش دیگر هم دارم که چرا باید این اتفاق بیفتد. انتظارم این است که در حوزه قضایی، اگر از نظر حقوقی ممکن باشد، رسیدگی مجددی صورت بگیرد.
وی توضیح داد: ما اینجا با یک مالک خصوصی روبهرو هستیم که منافع خودش را دنبال میکند. آیا میتوان این اجازه را به مالکیت خصوصی داد که اگر منافع او در تضاد با منافع شهر قرار گرفت، منافع شهر را نادیده بگیرد؟ اینجا مدعیالعموم که به درستی در قانون پیشبینی شده، وظیفه تنظیم ادعانامهای را برای مراقبت از منافع عامه جامعه و ۱۰ میلیون شهروند و همچنین آیندگان و گذشتگان دارد.
عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: به نظر میرسد که جامعه نسبت به داشتههای فرهنگیاش حساسیت دارد و به راحتی اجازه نمیدهد بلایی که بر سر ساختمان خیابان فلسطین آمد و توسط مالکین با گرفتن مجوزهایی تخریب شد، بر سر ساختمان سینما ایران بیاید که یکی از قدیمیترین سینماهای ایران است.
وی تاکید کرد: در عین حال نمیتوانیم به منافع مالکین هم بیتوجه باشیم. مالک میتواند بر اساس موقعیت و شرایط، به سودش هم فکر کند، اما بستر سودآور کردن کار آنها در حوزه فرهنگی، به عهده مالک نیست. کار مشترکی است که باید دولت، شورای شهر، شهرداری، خانه سینما و… فراهم کنند.
لاله زار می تواند کاخ جشنواره ای سینما شود
محمدجواد حقشناس در پایان به عنوان یک پیشنهاد مطرح کرد: ایدهای که من پیشنهاد کردم و به نظرم وزارت فرهنگ برای نجات سینماهای لالهزار، میتواند به آن توجه کند، این است که میشود سینماهای موجود را به عنوان کاخ غیرمتمرکز جشنوارههای سینمایی در نظر گرفت.
وی توضیح داد: این کاخ به جای این که عمودی رشد کرده و آسمان را شکافته باشد، روی زمین شکل گرفته است. این خیابان از میدان امام تا خیابان انقلاب، میتواند کاخ جشنواره بشود و گذر هزاران عاشق سینما باشد.
منبع: صبا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مخالفت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با کمک به جشنواره فجر/ شهرداری باعث ایجاد شائبه نشود
- ثبت اضطراری سینما ایران/ امیدواری برای حفظ و مرمت بناهای لالهزار توسط مالکان
- محمدجواد حقشناس مطرح کرد/ لزوم حمایت دولت و مدیریت شهری از هنرمندان آسیب دیده از کرونا
- تشکر جامعه اصناف سینمایی ایران از شورای اسلامی شهر تهران
- پست اینستاگرامی تهمینه میلانی درباره انتخاب شهردار زن برای تهران
- چرا هنرمندان به شورای شهر راه نیافتند؟/ پاسخ جمال ساداتیان به سینماسینما
- هنرمندان چه رتبهای در آرای شورای شهر تهران به دست آوردند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- بهبود سینمای ایران با ایجاد بستر ملی
- افتتاحیه هجدهمین دوره جشن تصویر سال / گزارش تصویری
- محمود گبرلو : سریال جلال بسیار پخته و حرفه ای ساخته شده
- برشهای کوتاه/ لحظه اهدای اسکار به اصغر فرهادی در اسکار ۲۰۱۲
- نوذر آزادی درگذشت
- اسکورسیزی برای ساخت فیلمش از سرخپوستها مشاوره گرفت
- احتمال اکران «رمانتیسم عماد و طوبا» در نوروز ۱۴۰۰
- جوایز گلدن گلوب زیر بار سنگین انتقادات
- «گوشتخوار» در جشنواره فیلم کوتاه بوسان به نمایش در میآید
- رضا بابک: تعطیلی سینما «عصر جدید» خبر بسیار تلخی بود
- تصویربرداری سریال «روزهای آبی» ادامه دارد
- شهاب حسینی از اینستاگرام خداحافظی کرد
- هشدار سینماگران نسبت به انحصار در نمایش خانگی و اینترنت
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش اول
- شادمهر راستین: سینمای ایران برای باورپذیری مستلزم پژوهش است
- افتتاحیه غیر رسمی هجدهمین جشنواره فیلم تصویر به یاد عباس کیارستمی/ پنجاه سالگی «نان و کوچه»
- برگزاری اولین رادیو وبینار علمی کشور با همکاری رادیو سلامت
- تدوینگر به مثابه مولف
- پایان فیلمبرداری فیلم «شمش طلا»
- استیون سودربرگ فیلم جدیدش را با بازی زویی کرواتیس میسازد
- «شهر اشباح» میازاکی به روی صحنه میرود
- بیانیه پویا مهرابی/ تنظیم تفاهمنامه جدید برای انتشار بدون وقفه ماهنامه فیلم
- بیانیه هوشنگ گلمکانی و عباس یاری/ بی هیچ تردیدی ما در میراث «فیلم» سهیم هستیم
- محمدرضا الوند درگذشت
- سکانس طلایی/ زندگی زیباست
- برشهای کوتاه/ تریلر انیمیشن لوکا
- معرفی پروژه جدید دیوید فینچر
- طی مراسمی در موزه سینما صورت گرفت/ اهدای نشان عالی خورشید به مرتضی رزاق کریمی
- سینماسینما/ خبرهایی از فیلم جدید کارگردان ایرانی ساکن آلمان/ JGA در آلمان و اسپانیا ساخته میشود
- فاجعهای دیگر از مدیران فرهنگی کشور؛ اینبار ماهنامه سینمایی فیلم