ابوالفضل جلیلی معتقد است چیزی به اسم سیاهنمایی در سینما وجود ندارد، چرا که میتوان سیاهیهای موجود در جامعه را نیز پاک کرد و رنگ دیگری به آن داد.
به گزارش سینماسینما، جلیلی در پاسخ به این سؤال که با توجه به سختیهای فیلمسازی در عرصه آسیبهای اجتماعی آیا همچنان فیلمسازان درباره ساخت آثاری که به جامعه مربوط است، پیشقدم میشوند و علاقهای هست تا درباره مشکلات قشرهای ضعیف جامعه فیلم بسازند، گفت: اصولاً هنر سهگانه است، یعنی یکی هنر برای حکومت است، دیگری هنر برای هنر و درنهایت هنر برای جامعه، که در این بخش میتواند این اتفاق بیفتد و فیلمساز به سراغ موضوعاتی برود که به اقشار مختلف جامعه میپردازد.
او با اشاره به طرح موضوع سیاهنمایی در ساخت فیلمهای اجتماعی، اظهار کرد: بهشخصه چیزی را بهعنوان سیاهنمایی نمیشناسم. بعد از انقلاب اسلامی یکسری افراد ترسیدند که از عهده اداره کشور برآیند و به همین دلیل این واژه را مد کردند. سیاهنمایی یعنی چه؟ ما هشت سال جنگ را پشت سر گذاشتیم و همه جوانان با عقاید و ادیان مختلف برای دفاع مقدس از وطن در این جنگ حضور یافتند، خود جنگ تلخیهایی دارد، اما پرداختن به آن را نمیتوان بد دانست؛ شما میتوانید از این افراد بد بگویید! هیچ فیلمسازی هم علاقهمند نیست که بد آن را بگوید، بنابراین نمایش جنگ بد نیست، اما جاهایی که اتفاقات بدی افتاده است و خلافی رخ داده است سیاهنمایی مینامند. شما میتوانید یک دیوار سفید را با فیلم سیاه نشان دهید؟ خیر! مگر این که آن دیوار چرک و کثیف باشد. فیلم آیینه جامعه است. شما نمیتوانید در جبهه سیاهنمایی را نشان دهید چون همیشه ایثار و فداکاری در آن دیده شد و یک فرهنگ غنی معرفتی در آنجا وجود داشت، اما وقتی در مسائل دیگر مانند اختلاس، خانهخراب کردن اقشار بیبضاعت و … فیلمی ساخته میشود، آن را سیاهنمایی مینامند درحالیکه میتوان سیاهنمایی آن را نیز پاک کرد.
کارگردان «دت یعنی دختر» در ادامه با اشاره به عملکرد شهردار مشهد که اخیراً پیش از تخریب واحدهای مسکونی برای ساخت یک بزرگراه، به همراه همسر خود به منزل ساکنانی که در منطقه طرح مذکور قرار داشتند مراجعه کرده و با اقدامات متعدد سعی در حل مشکل آنها و جلب رضایت آنها کرد، درباره نمایش مثبت عملکرد مدیران در آثار سینمایی و به نمایش درآوردن این رفتارها و این که معمولاً پرداختن به این موضوعات کلیشهای و نمایشی محسوب میشود، اظهار کرد: البته این اقدامات مانند قرص مسکن هستند ولی باید دیده شده و به آن پرداخته شود.
وی افزود: ما چهل و دو سال است که انقلاب کردهایم و در این مدت بهترین فرصتها را از دست دادیم. زمانی که شهید باکری شهردار ارومیه بود، در زمان سیل آن داستان معروف را رقم زد. او پیرزنی را کول کرد تا او را نجات دهد و آن زن گفت، “ایکاش شهردار هم یک جو غیرت تو را داشت، پسر جان!”، درواقع نمیدانست که همان موقع سوار بر کول شهردار است، ما اگر آن فرهنگ را ادامه داده بودیم، امروز نیاز نبود برای حرکت شهردار یک شهر که به بازدید از افراد ضعیف رفته است، بگوییم میتوان این رفتار را سرلوحه قرار داد و آن را تبدیل به فیلم کرد یا نه، الان دیگر نمیتوان چنین اتفاقی را رقم زد، چرا که نسل جدید آنقدر سرگشته و محروم از همه چیز است که دیگر آن را باور نمیکند و آن را رفتاری نمایشی میداند. البته که امیدوارم این رفتارها نمایشی نباشند. در اروپا نخستوزیر هلند با دوچرخه و بدون محافظ هر روز سر کار میرود و این تبدیل به یک امر عادی میشود، درحالیکه اگر شهردار ما این کار را انجام دهد این رفتار را خوب نمیدانیم و نمیپذیریم و فکر میکنیم نمایشی است. من با اینگونه کارها خیلی موافق نیستم و به نظرم جهان سومی است.
او در ادامه درباره فیلم”مسیر معکوس” و فعالیتهای جدید خود بیان کرد: ازآنجاییکه دوستان در جشنواره فیلم کودک از فیلم من خوششان نیامد و آن را دوست نداشتند، کمکی هم نکردند و فیلم مانده است تا بتواند به اکران برسد. من همواره جزو فیلمسازانی هستم که با یکپنجاهم بودجههای معمول فیلمم را میسازم و از این مستقلتر دیگر نمیتوانم فیلمی بسازم.
جلیلی در خاتمه درباره تأثیر کرونا بر تولیدات سینمایی گفت: کرونا از زندگی ما حذف نمیشود تا ما به زندگی قبلی خود برگردیم. به نظرم این یک توافق جهانی است برای تغییر تمام سیستمهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دنیا. کما این که الان نیز شاهد این هستیم که سیستم دنیا تغییر یافته است و بسیاری از مسائل نیز از بین رفته است. درواقع امروز با توجه به شرایط به این نتیجه رسیدیم که مهمترین چیز برای بشریت نجات جان است و چیز دیگری اهمیت ندارد. باید مراقب باشیم، اما کرونا را بزرگ نکنیم، قطعاً این تغییرات در سینما نیز دیده میشود اما این به معنای از بین رفتن آن نیست.
منبع: هنرآنلاین

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در رونمایی از ۲ کتاب سینمایی مطرح شد؛ دیالوگها برگرفته از زندگی است/ بومی سازی شخصیت شناسی
- بالن نقرهای جشنواره سه قاره برای «درب»
- داوران بخش بینالملل جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- به بهانه سالروز تولد کیومرث صابری فومنی /روایت مجیدی ،پیمان قاسمخانی ، کمال تبریزی وابوالفضل جلیلی
- تبریک کانون کارگردانان به ابوالفضل جلیلی به خاطر موفقیت در شانگهای
- «مسیر معکوس» ابوالفضل جلیلی برنده دو جایزه از جشنواره فیلم شانگهای شد
- پروانه نمایش ۲ فیلم صادر شد
- پروانه ساخت چهار فیلم صادر شد
- فراخوان فستیوال سینمای ایران در شانتیئی منتشر شد/ معرفی هیات داوران و عوامل
- برگزیدگان بخش بینالملل آکادمی افسانه زندگی معرفی شدند/ «رفقای عزیز»، بهترین فیلم
- لیست اولیه بهترین فیلم خارجی زبان/ ابوالفضل جلیلی مدیر چهارمین دوره بخش بینالملل آکادمی افسانه زندگی
- پروانه ساخت سه فیلم صادر شد
- خاطره ابوالفضل جلیلی از حضورش در سفارت آمریکا و کارمند آن که ایرانیها را دروغگو خطاب کرده بود
- گفتگو با ابوالفضل جلیلی/ به باور عصر دیجیتال نرسیدهام/ به نامهنوشتن روی کاغذ فکر میکنم
- ابوالفضل جلیلی فیلم «هرگز به ندرت گاهی همیشه» را به عنوان بهترین فیلم خارجی معرفی کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- صدور ۱۳ پروانه ساخت سینمایی و غیرسینمایی
- یک کمدی سالم/ نگاهی به فیلم «جوجه تیغی»
- «در کشور برادران» به جشنواره ساندنس راه یافت/ روایت زندگی ۳ خانواده افغانستانی
- حقایقی درباره علی حاتمی به بهانه سالروز درگذشت این فیلمساز مطرح
آخرین ها
- واکنش منافقین به سرهنگ ثریا چه بود؟
- درباره انتقاد شدید کارگردان چرا گریه نمی کنی از فیلمیران پخش کننده فیلمش
- داستانت در جشنوارهات/ سومین جشنواره فیلم دریای سرخ عربستان سعودی و وضعیت منطقه
- جایزه بهترین بازیگری جشنواره هلند به محمد نظرعلیان رسید
- معرفی فیلمهای ۳ بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- محمد حمیدی مقدم: آغاز دوره تحول در سینمای مستند/ مستند مهمترین و استراتژیکترین بخش سینمای کشور است
- صدور کیفرخواست متهمان پرونده قتل مهرجویی و همسرش
- فیلمی که به اسکار معرفی نشد؛ «آناتومی یک سقوط» جوایز آکادمی فیلم اروپا را درو کرد
- برترین فیلمهای سال ۲۰۲۳ به انتخاب منتقدان مجله «سایت اند ساوند»/ فیلم اسکورسیزی در صدر
- فوت بازیگر فیلم «داستان عشق»/ رایان اونیل درگذشت
- گفتوگو با علیرضا معتمدی کارگردان «چرا گریه نمیکنی؟»/ تروما را به تجربه خلاقه و رهاییبخش تبدیل کردم
- برگزاری مجمع عمومی فوقالعاده صاحبان سهام همراه اول
- اکران آنلاین «اینان» آغاز شد
- رقابت «ایساتیس» در سه جشنواره جهانی
- در رونمایی از ۲ کتاب سینمایی مطرح شد؛ دیالوگها برگرفته از زندگی است/ بومی سازی شخصیت شناسی
- شبهای مستند با «جام حسنلو» در موزه سینما آغاز میشود
- «خانواده آقا بابک» در جشنواره مورد تایید اسکار
- نمایش «موشها» در تماشاخانه دا
- گزارش اقلیت اسپیلبرگ و پیام دوربینهای مشهد/یادداشتی از افشین امیر شاهی
- جشنواره عربستانی به فیلم ایرانی جایزه داد
- «متری شیش نیم» در میان آثار سال سینمای بریتانیا
- ادای احترام جشنواره کرالا به مهرجویی و گلستان
- رقابت ادامهدار کمدیها و گیشه ۸۰۰ میلیونی سینما
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- در دو بخش سینمایی و تلویزیونی؛ موسسه فیلم آمریکا بهترینهای سال را برگزید/ تداوم پدیده باربنهایمر
- آغاز اکران آنلاین «بیمادر» از امشب
- شهاب حسینی، امیر آقایی و لادن مستوفی در «گناه فرشته»
- کارگاه لقمان خالدی در «سینماحقیقت»
- اظهار نظری مهم درباره ساخت فیلم درباره شخصیتهای ملی و شهدا و چند نکته مهم تر
- گروتسک و مشکل کتاب «هیولا»/در واکنش به ممنوع شدن پخش مجموعه داستان محسن امیریوسفی