در حالی که اتریش و سازندگان فیلم «جوی» به رد شدن این فیلم از سوی کمیته انتخاب آکادمی اسکار اعتراض کردهاند، آکادمی از این کمیته دفاع کرد.
به گزارش سینماسینما به نقل از ایندی وایر، پس از این که کمیته انتخاب فیلم بلند بینالمللی اسکار روز دوشنبه فیلم «جوی» ساخته سودابه مرتضایی را که از سوی اتریش به آکادمی معرفی شد بود رد کرد، تهیه کننده و کارگردان فیلم از فیلم خود دفاع و به تصمیم کمیته انتخاب اعتراض کردند.
پنج شنبه مارتین شوایگهوفر مدیر «آسترین فیلمز» در نامهای اعتراضی به آکادمی نوشت: این تصمیم یک تعجب ناخوشایند و واقعا شوکآور بود.
در این نامه که به امضای مرتضایی و الیویه نویمان تهیه کننده رسیده گفته شده که شخصیتهای فیلم با زیرنویس آلمانی، بینی (نیجریه) و پیدگین (ترکیب شکسته بسته بدون توجه به گرامر از زبان داخلی یک کشور با انگلیسی) که از گرامر متفاوتی از انگلیسی است، حرف میزنند و این بیش از ۵۳ درصد فیلم را دربرمیگیرد.
اما ظاهرا کمیته ۶ نفره انتخاب اسکار به این نتیجه رسیده که این زبان انگلیسی است و حتی بدون توجه به پیدگین بیش از دو سوم فیلم به زبان انگلیسی صحبت شده است.
از سال ۲۰۰۶ آکادمی اسکار برای این که راه را برای ورود فیلم کشورهای دیگر به این رقابت باز کند، بر این تاکید کرد که فیلمی واجد شرایط است که دیالوگهای آن عمدتا غیرانگلیسی باشد. برای مثال ایرلند امسال با فیلمی به نام «غزه» به زبان عربی وارد این رقابت شده است.
با توجه به حمایت آکادمی از تصمیم کمیته انتخاب، این پرونده همچنان بسته است و راهی برای ورود این فیلم به رقابت اسکار وجود ندارد.
فیلم مرتضایی سال ۲۰۱۸ در ونیز برای اولین بار دیده شد و اکنون به صورت استریم در نتفلیکس در دسترس است. این فیلم درباره کارگران جنسی در وین است و تاکنون چند جایزه برده است.
اتریش به خوبی با شرایط اسکار آشناست و تاکنون ۴۲ بار در این رقابت شرکت کرده است. این کشورسال ۲۰۰۵ با فیلم «مخزن» ساخته میشل هانکه از این رقابت رد شد ولی چند سال بعد با «عشق» اسکار را برد.
تصمیم آکادمی هفته پیش با رد فیلمی از نیجریه نیز مناقشه برانگیز شد چون این نخستین حضور فیلمی از یک کارگردان نیجریهای بود که به اسکار فرستاده میشد. با توجه به این که انگلیسی زبان رسمی نیجریه است، و این فیلم ۱۱ دقیقه دیالوگ غیرانگلیسی داشت، آن هم از سوی کمیته انتخاب رد شد.
منبع: مهر
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- راهیابی «آخرین وسوسه» به جشنواره مورد تأیید اسکار
- وقتی ده هزار نفر عضو داوری یک جایزه باشند، چه میشود؟/ یادداشت محمد حقیقت درباره آکادمی اسکار
- دعوت آکادمی اسکار از بهرام بیضایی
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- عسگرپور در جشنواره فیلم اتریشی داوری میکند
- واکنش آکادمی اسکار به یک نامزدی مشکوک
- دلایل ایرنا برای ناکامی «جنگ جهانی سوم» در نامزدی اسکار
- سینمای ایران و ۲۳ تلاش ناکام برای اسکار
- آکادمی اسکار منتشر کرد؛ فهرست رسمی ۹۲ فیلمِ بخش بهترین فیلم بینالمللی
- «جنگ جهانی سوم»؛ یکی از پدیدههای غیرقابل پیشبینی اسکار
- پاکستان فیلم منتخب خود برای اسکار را ممنوع کرد
- جایزه بزرگ جشنواره فیلم کوتاه تهران به «فیلسوف» رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود