سینماسینما، علی نعیمی: در پی اظهارات شب گذشته یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر در برنامه سی و پنج مبنی بر اعلام رای کامل نسبت به حضور دو فیلم «کارت پرواز» و «یه وا» در بخش اصلی مسابقه جشنواره فجر، عماد افروغ عضور هیات انتخاب جشنواره در گفت و گو با سینماسینما توضیحاتی را درباره لیست هیات انتخاب ارائه کرد.
به گزارش سینماسینما، افروغ با اشاره به صحبت های خود در برنامه سی و پنج گفت: تا آنجایی که من می دانم می توانم راجع به فیلم های بخش مسابقه صحبت کنم. نکته مهمی که در این باره وجود دارد این است که هیات انتخاب لیست خود را به دبیر جشنواره ارائه کرد و از آنجاییکه پیشتر به ما گفته شد چون قرار بود گروه هنر و تجربه به صورت مستقل فیلم های خودش را اعلام کند و بعد این موضوع منتفی شد و قرار شد فیلم های هنر و تجربه هم در همان بخش اصلی جشنواره قرار بگیرد.
این عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر درباره جلسه روز یکشنبه که به نقل از برخی رسانه ها مطرح شد گفت: اصلا قرار نبود در روز یکشنبه جلسه ای برگزار شود. ما لیست اصلی و لیست رزرو جشنواره را همان روز اول به آقای حیدری دادیم و قرار بود فردای روز ارتحال آیت الله هاشمی جلسه بگذاریم که جلسه به خاطر فوت ایشان در روز بعد یعنی دوشنبه شد.
افروغ در پاسخ به این پرسش که آیا بین لیست شما و لیست دبیر جشنواره اختلافاتی وجود دارد یا نه گفت: من کاری به لیست دیگری ندارم. لیستی که ما به دبیر جشنواره دادیم همانی است که بخشی از آن را در برنامه فریدون جیرانی خواندم. در برنامه شب گذشته آقای جیرانی از من درباره فیلم های اولی سئوال کردند که من بخشی از فیلم ها را خواندم.
افروغ درباره ابهام در حضور فیلم فصل نرگس گفت: این فیلم در لیست ما هم حضور داشت . در لیستی که من دارم فیلم های «دریاچه ماهی» «خانه دیگری» «اشنوگل» « آزادی به قید شرط» «ایستگاه اتمسفر» « ماجان» « فصل نرگس» «امپراطوری جهنم» که انصراف داد «تقصیر من نیست» «یادم تو را فراموش» «بن بست وثوق» «شنل» و « برگ جان» برای حضور در بخش رزور و بخش چشم انداز از طرف هیات انتخاب آماده و تحویل دبیر جشنواره شد و بعد از آن در روز دوشنبه جلسه داشتیم و گویا پیش از آن تصمیم گرفتند که بخش هنر و تجربه با بخش اصلی یکی باشد.
وی با اشاره به اینکه تصمیم حضور فیلم های رزرو و چشم انداز با دبیر جشنواره است گفت: تقدم و تاخر حضور این فیلم ها در بخش های اصلی و مسابقه با دبیر جشنواره است و باید ایشان نسبت به این پرسش پاسخ بدهند. ۲۸ فیلم اولیه که توسط هیات انتخاب اعلام شد در لیست اولیه تحویل دبیر جشنواره شد.
افروغ با اشاره به حضور دو فیلم در لیست اولیه بخش مسابقه گفت: دو فیلم کارت پرواز و یه وا در لیست هیات انتخاب بود اما اینکه بعد از آن چه اتفاقی افتاد را باید از جایی غیر از هیات انتخاب جستجو کرد. وقتی این دو فیلم در بخش مسابقه از سوی دبیر جشنواره اعلام نشدند تصمیم گرفتند فیلم را از بخش چشم انداز هم خارج کنند و در جشنواره حضور نداشته باشند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر قرار بود به لیست ما توجه کنند باید این دو فیلم در بخش مسابقه حضور می داشتند اما اینکه در این میان چه اتفاقاتی افتاده است از حیطه اظهار نظر هیات انتخاب خارج است. اما چیزی که مسلم است این است که فیلمی خارج از لیست هیات انتخاب در جشنواره حضور ندارد و از این منظر من به طور قطع به خانواده سینما اطمینان می دهم.
افروغ ادامه داد: یک نکته مهم در این میان وجود دارد و آن اینکه هیات انتخاب فارغ از اینکه قوانین و ممیزی ها و آیین نامه ها چه می گویند فیلم ها را می بینند و از انصراف ها و قوانین و مقرارت جشنواره اطلاعی ندارد و اگر فیلمی در این میان حضور ندارد شاید از این زاویه باید به آن نگاه کرد. مثلا ممکن است فیلمی مشکل پروانه ساخت داشته باشد و یا برای حضور هنوز تکمیل نشده باشد و هزار نکته دیگر که هیات انتخاب از آن اطلاعی ندارد و باید از آقای حیدری درباره آن سئوال کرد و قطعا توضیحاتی وجود دارد که می تواند فضا را شفاف تر کند.
وی با اشاره به انتخاب فیلم کاناپه در بخش مسابقه گفت: مشکل فیلم کاناپه از لحاظ مضمون و محتوی و فنی و تکنیکی و ساختاری نبوده و تنها یک مشکل شرعی در فیلم وجود دارد که ما در هیات انتخاب بحث انطباق مصادیق شرعیات داشتیم و از نظر من شخصا فیلم خیلی خوبی است و متاسفم که این فیلم در جشنواره حضور ندارد.
افروغ ادامه داد: من اگر روزی آقای عیاری را در خلوتی و در جایی ببینم فارغ از تمام نگاه های رسمی و خیلی دوستانه ازشون می خواستم که می گذاشتید فیلم دیده بشود چون فیلم بسیار خوبی است و حیف است به خاطر یک اشکال کوچک دیده نشود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- ۳ فیلم و یک داور ایرانی در جشنواره ارمنستان
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- تنهایی و انزوا رنجی برای آدمیست
- معرفی فیلمهای جشنواره فجر ۴۳
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مسابقه فیلم کوتاه اعلام شد
- در آستانه اکران فیلم در جشنواره فجر؛ اظهارات صریح یک مدیر سابق سینمایی درباره «قاتل و وحشی»
- پرسشهای بیپاسخ و فیلمهای جشنواره/ در جستجوی زمان از دست رفته یا چگونه به راه خود ادامه دهیم؟
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- «زیبا صدایم کن»؛ احساسی گمشده لابه لای نسلها
- هفتمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه: در سن بالا دست دادن با نامحرم مشکلی ندارد
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی