مجتبی راعی کارگردان مطرح سینمای ایران ،با انتشار یادداشتی که در اختیار سینماسینما قرارداد به ستایش از خسرو سینایی پرداخته است .
به گزارش سینماسینما ، متن این یادداشت به شرح زیر است :
به نام خدا
اولین سال های بعد از انقلاب فرهنگی بود، سینایی در دانشکدۀ سینما تئاتر کارگردانی فیلم درس می داد و من افتخارِ شاگردی او را داشتم . روزی به مناسبتی به تماشای مستندی نشست که در آن ایام به همراهی جمعی از دوستان (رضا شرف الدین و محمد رضا آشتیانی پور) به عنوانِ اولین کار دانشجویی خود ساخته بودم. فیلم به نقوشِ کنده کاری روی سنگ قبرهای قبرستان تخت فولاد اصفهان می پرداخت، این نقوش معرّفِ شغل و حرفۀ صاحب قبر بود (مثلاً نقش قیچی و سوزن برای خیّاط و آچار برای مکانیک)؛ ما برای تجسم بخشیدن به این نقوش به بازار اصفهان رفته بودیم و از هر شغل کسی را پیدا کرده و بلافاصله پس از تصاویرِ اشخاص، سنگ قبری مربوط به همان شغل را می گذاشتیم ، گویی صاحب شغل مرده است و چنین سنگ قبری برای او ساخته اند.، در آن دورۀ جوانی خیال کردیم کاری کرده ایم کارستان!. جناب سینایی پس از تماشای فیلم دست روی همین نقطه گذاشت و پرسید؛ آیا از صاحبان این تصاویر اجازه گرفته اید؟گفتیم نه!، ما اصلاً فکر نمی کردیم که برای کاری چنین ساده باید از صاحبان حرفه ها اجازه گرفت. مرحوم سینایی گفت این کار غیر اخلاقی است و چه بسا صاحبان این تصاویر مایل نباشند عکس و تصاویر آنها، به نقوش سنگ قبر قطع شوند!. سینایی برای تکمیلِ نظر خویش به ذکرِ خاطره ای پرداخت؛ او گفت در جشنواره ای معتبر حاضر بودم، کارگردانِ صاحب نامی فیلمی مستند ساخته بود ، او به عنوان آخرین پلان فیلم، پدر و پسری را نشان می داد که در ساحل دریا می دویدند، پدر از فرزند عقب افتاده بود و در حین دویدن به مشکل مضحکی شکمِ بزرگ او بالا و پایین می رفت، این موضوع موجب خنده و تمسخر بینندگان شد. کارگردان از این اتفاق بسیار ناراحت و شرمنده شد و بلافاصله این پلان را از فیلم حذف کرد و از حیث فرم کار خود را ناتمام گذاشت. او در جوابِ معترضین گفت؛ نمی خواهم این تصویر مضحک تا ابد در ذهن این کودک بماند و موجب سرافکندگی او شود.
خدارحمت کند سینایی را، انسانی بود بی ادعا و دقیقاً اخلاقی. در عصری که فریاد مدعیان گوش فلک را کر کرده است جای خالی او بیش از هر زمان احساس می شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آتش و باد کمکم میگسترد/ نگاهی به سریال «آتش و باد»
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- روایت مجتبی راعی از آخرین وضعیت سریالش/ با وجود حسین زندباف جشن سربرون دیدنی است
- تصویربرداری سریال «جشن سربرون» در خاوران ادامه دارد
- نجاریان: پخش «جشن سربرون» نیمه دوم سال ۱۴۰۰/ استفاده از برف مصنوعی
- بخشهایی از فیلم «عصر روز دهم» + ویدئو
- محمود پاک نیت از سریال «جشن سربرون» میگوید/ جذابیتهای بازی در نقش یک شخصیت منفی
- با تغییر تهیه کننده، سریال مجتبی راعی وارد مرحله پیشتولید شد
- /اختصاصی /مجتبی راعی در انتظار بودجه برای ساخت یک سریال تاریخی با موضوع پیروزی مشروطه خواهان
- /اختصاصی /راعی :تصمیم عاقلانه این است که دست از اشتباه گذشته برداریم وعصبانی نیستم را اکران کنیم
- خسرو سینایی: دیگر به اکران فکر نمیکنم
- ساخت سریال الف «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی
- همه چیز درباره ترنج/ عبور از مرز برزخ و رسیدن به آرامش
- روایت تلخ مجتبی راعی از خودکشی یک نوجوان به خاطر شلوار لی
- مجتبی راعی: صداوسیما مدتهاست اعتباری میان مردم ندارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- اکران «درب» در سینماهای فرانسه/ آمار تماشاگران
- مراسم اختتامیه هفتادوششمین جشنواره کن برگزار شد/ نخل طلا به «آناتومی یک سقوط» رسید
- مروری بر ۹ فیلم بخشهای جنبی هفتادوششمین جشنواره کن
- تقابل نهادهای اجتماعی با خانواده/ نگاهی به فیلم «همه برای بازی»
- انتقاد برومند و عسگرپور از مواضع خزاعی/ ماهیت «خانه سینما» چیست؟
آخرین ها
- آتش و باد کمکم میگسترد/ نگاهی به سریال «آتش و باد»
- بالاخره فیلمها تمام میشوند یا سینما؟!
- زمان و هزینه؛ چالشهای اصلی ساخت فیلم کوتاه
- راهنمای علمی تخیلی دیدن فیلم ترسناک
- خانه هنرمندان ایران برگزار میکند؛ آکادمی هنر و خلاقیت کودک و نوجوان
- «همه چیز همه جا به یکباره»؛ فیلمی در الفبای پستمدرن
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ شورای سیاستگذاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شد
- روزنههای امید/ نگاهی به فیلم «اقیانوس پشت پنجره»
- آکادمی فیلم اسپانیا از اصغر فرهادی تجلیل میکند
- بهرام رادان سخنگو شد
- ادریس البا در سریال «هواپیماربایی» بازی کرد
- دلتورو مخاطبان را شگفتزده کرد؛ نقشآفرینی کارگردان اسکاری در سریال محبوبش/ پرونده «بری» بسته شد
- پرتره لئوناردو دیکاپریو یک میلیون دلار فروش رفت
- صاحب فرزند شدن آل پاچینو در ۸۳ سالگی/ تفاوت سنی فرزندان رابرت دنیرو ۵۱ سال شد
- «ناکجا» آماده حضور در جشنوارههای ملی و بینالمللی میشود
- «قطع فوری» پرفروشترین و پرمخاطبترین فیلم هنروتجربه شد
- همزمان با ولادت امام رضا (ع) منتشر شد؛ خاطرات صدرعاملی از عزت الله انتظامی و خسرو شکیبایی
- در پانصد و سیوهشتمین برنامه سینماتِک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ نسلی که ائتلاف سکوت را میشکند
- چهار فینالیست ایرانی در جشنواره قابهای اثیری
- نشست خبری مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره خانه سینما / گزارش تصویری
- سامانه هوشمند حملونقل همراه اول به پست رسید
- «دِرب» به جشنواره شانگهای میرود
- اولین حضور بینالمللی «تَله یخ» در جشنوارهای با محوریت حقوق و معضلات اجتماعی زنان
- دو جایزه جشنواره مسکو برای کارگردان ایرانی
- تحلیل علیرضا رضاداد از مصائب ساخت فیلمهای دینی/ از رستاخیز تا طلا و مس
- کیانو ریوز به عرصه موسیقی بازگشت
- آمار فروش انیمیشن «پری دریایی کوچک»/ حملات نژادپرستانه به یک ماجراجویی موزیکال
- اسکورسیزی با پاپ دیدار کرد/ یک فیلم دیگر درباره مسیح در راه است
- انتقاد برومند و عسگرپور از مواضع خزاعی/ ماهیت «خانه سینما» چیست؟
- مروری بر ۹ فیلم بخشهای جنبی هفتادوششمین جشنواره کن