سینماسینما،علی پاکزاد – تینا پاکروان تهیهکننده جوان سینمای ایران معتقد است، افرادی باید درباره حاضر شدن یا نشدن فیلمها در بخش مسابقه جشنواره فجر رای بدهند که خودشان در زمینه فیلمساز حرفهای باشند و فیلم و ساختار آن را به خوبی بشناسند، نه کسانی که عمدتا کارشان ممیزی فیلمهاست.
به گزارش سینماسینما، فیلم «خانه کاغذی» ساخته مهدی صباغزاده به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر راه پیدا نکرد. فیلمی که به عقیده تهیهکننده آن تینا پاکروان ناعادلانه کنار گذاشته شده است. پاکروان داستان این فیلم و بازی پرویز پرستویی را از نکات مهم آن برشمرد که هیات انتخاب به سادگی از کنار آنها عبور کرده است.
تهیهکننده و بازیگر فیلم «خانه کاغذی» در گفتوگو با سینماسینما درباره حضور نداشتن این فیلم در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر گفت: «به هیچ عنوان فکر نمیکردم فیلم «خانه کاغذی» به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر راه پیدا نکند. این فیلم شرایط کیفی و محتوایی فوقالعادهای دارد، اما در عین ناباوری انتخاب نشد. «خانه کاغذی» از آن دسته فیلمهایی است که میتوانست در جشنوارههای داخلی و خارجی موفقیتهای زیادی را کسب کند.»
پاکروان تاکید کرد: «به هیچ وجه در زمان ساخت این فیلم ما به گیشه و فروش آن فکر نمیکردیم. عقیده دارم در شرایط کنونی سینمای ایران، جای فیلمهای داستانی خالی است. «خانه کاغذی» میتوانست این خلا را به خوبی پر کند. آقای صباغزاده و تمامی عوامل این فیلم، بعد از مطالعه فیلمنامه معتقد بودند «خانه کاغذی» بسیار موفق خواهد بود. عوامل این فیلم با عشق تمام این پروژه را شروع کردند و از جهاتی هم مطمئن بودیم که «خانه کاغذی» به دلیل نوع روایت و داستانی که دارد میتواند مردم را به خوبی جذب کند.»
او ادامه داد: «انتخاب نشدن فیلم در بخش مسابقه برای همه دوستان، چه عوامل فیلم و چه منتقدانی که آن را مشاهده کرده بودند عجیب بود، زیرا «خانه کاغذی» یکی از بهترین ساختههای صباغزاده در چند سال اخیر است. سئوالی که مطرح است این خواهد بود که ما قرار است چه فیلمهایی را در جشنواره مشاهده کنیم؟ آیا قرار است به تماشای فیلمهای کمدی بنشینیم؟»
پاکروان با اشاره به اهمیت حضور پرستویی در فیلم گفت: «موضوع حائز اهمیت حضور پرویز پرستویی در این فیلم است. او بازی متفاوت و درخشانی را از خود در «خانه کاغذی» به نمایش گذاشته است که با تمام نقشهای دیگرش تا این زمان متفاوت است. آقای پرستویی در این فیلم نقش یک نویسنده را بازی میکند که در نوع خود جالب توجه است. ستاره اسکندری هم به همین منوال به حدی در نقش خود شیرین ظاهر میشود که ما افسوس میخوریم چرا با انتخاب نشدن فیلم، این ویژگیها دیده نمیشوند. جالبتر از همه اینها فیلمبرداری درخشان علیرضا زریندست بود که دیگر نیازی به توضیح ندارد.»
کارگردان و تهیهکننده فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» در ادامه اضافه کرد:«چند روزی میشود که از خودم سئوال میکنم چه فیلمی با چه محتوایی باید در جشنواره حضور داشته باشد؟ در این شرایط برخی هم انتقاد میکنند چرا فیلمهایتان را به جشنوارههای خارجی ارسال میکنید؟ باید این کار را کرد زیرا قوه تشخیص در شرایط کنونی و در باب فیلمهای ما به خوبی شکل نگرفته است. اجازه ندادند که به خوبی با جشنوارههای داخلی ارتباط برقرار کنیم. نکته قابل توجه در چند روز اخیر واکنشها به انتخاب نشدن فیلمهای مورد نظرشان است. به تعبیری اسامی کارگردانان و فیلمهای رد شده بسیار جذابتر از لیستی است که برای شرکت در بخش مسابقه انتخاب شدهاند.»
پاکروان درباره انتخاب نشدن فیلم «کاناپه» کیانوش عیاری گفت: «کیانوش عیاری قطعا جزو چند کارگردان مطرح سینمای ایران است. بیشک باید به او لقب استادی این حوزه را اعطا کرد. شاید باورتان نشود حال و هوای فیلم «خانه پدری» کیانوش عیاری هنوز در ذهنم باقی است. شاید تا این زمان چندین بار این فیلم را مشاهده کرده باشم. چرا شرایطی که برای بیضایی به وجود آوردهاند را امروز برای عیاری رقم میزنند. «وقتی همه خوابیم» را بیضایی ساخت به نوعی قصد شکایت از شرایط موجود را داشت و بعد از آن هم از این مملکت رفت. فیلمهای آقای بیضایی میشود «سگ کشی»، «مسافران» یا «غریبه و مه» زمانی که اجازه نمیدهند کار کند، پروژهای مانند «وقتی همه خوابیم» ساخته میشود که در انتها هم شکست میخورد. اکنون با عیاری هم چنین رفتاری میکنند. برای خود من هم این موضوع سئوال است که روسری با یک تکه پارچه یا کلاه گیس چه تفاوتی دارد؟ قصد دارید موهای خانمها معلوم نباشد که با کلاه گیس نیز معلوم نیست.»
پاکروان افزود: «ما تا حدی می توانیم به مخاطبانمان دروغ بگوییم. اکنون در قرن بیست و یکم هستیم و تا این حد دروغ و فرافکنی مردم را از دیدن فیلمها گریزان میکند. چرا تلویزیون فیلمهای ایرانی را نمیخرد؟ در صورتی که برای نمایش فیلمهای آمریکایی و کرهای هزینه های زیادی را خرج میکند؟» پاکروان با اشاره به هیات انتخاب جشنواره فجر گفت: «هیات انتخاب جشنواره سی و پنجم چه کسانی بودند؟ تا چه حد در حوزهای که در آن نظر میدهند حرفهای و کارشناس هستند؟ البته سیدضیا هاشمی در کار خود تبحر دارد. این افرادی که در هیات انتخاب حضور دارند کسانی هستند که درباره ممیزی فیلمها نظر میدهند. فیلم «خانه کاغذی» یکی از دغدغههای مهم جامعه را مورد بررسی قرار میدهد. این فیلم به روزنامهنگارانی میپردازد که قصد افشای موضوعات مهم کشور و به خصوص بحث فساد و اختلاسهای موجود را بررسی میکنند. زحمات زیادی را متحمل شدیم. شرایط سختی را تحمل کردیم که حداقل مردم در جشنواره فیلم خوبی ببینند، اما اجازه ندادند.»
بازیگر فیلم «سارا و آیدا» به کارگردانی مازیار میری در ادامه درباره این فیلم اضافه کرد: «فیلم «سار و آیدا» فیلمنامه فوقالعادهای دارد. نقش کوتاهی در این فیلم دارم. کارگردانی مازیار میری در این فیلم بینظیر است. فیلم «سارا و آیدا» شرایط و مسائل تهران امروز را به تصویر میکشد. ماجرای دوستی سارا و آیدا به عنوان دو دوست در این فیلم روایت میشود.»
او همچنین با اشاره به وضعیتی که «نیمه شب اتفاق افتاد» در اکران داشت، گفت: «برای اکران فیلم«نیمه شب اتفاق افتاد» شرایط خوبی برای ما در نظر نگرفتند، زیرا اکران این فیلم در ماه محرم و صفر برقرار شد. تبلیغات ما به دلیل پوشش شبکه «جم» حداقل رسید. تبلیغات در تلویزیون ایران نیز هیچ جذابیتی برای مخاطبان به وجود نمیآورد. به شخصه تازه کارم را شروع کردهام و به این راحتیها نیز از این عرصه بیرون نخواهم رفت و به کارم ادامه خواهم داد. تهیهکنندگی شغل من است و کارگردانی عشق من.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
- واکنش تینا پاکروان به توقیف «تاسیان»
- فشار بر سریال تینا پاکروان ادامه دارد/ ساترا: «تاسیان» مجوز نمایش ندارد
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- عرضه یک فیلم سینمایی به کارگردانی تینا پاکروان در شبکه نمایش خانگی
- جشن کانون کارگردانان سینما / گزارش تصویری
- جوایز جشن کارگردانان به برادران ارک، فرهادی و پاکروان رسید
- «خاتون» و زنده کردن حس وطن پرستی
- پرسش بیپاسخ درباره ایران/ نگاهی به سکانس آخر سریال «خاتون»
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- تهرانی که اشغال بود/ ادای احترام «خاتون» به بهرام بیضایی
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- گفتوگوی تصویری اختصاصی با مهدی صباغزاده کارگردان با سابقه سینما و تهیهکننده فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی»/ بخش دوم
- گفتوگوی تصویری اختصاصی با مهدی صباغزاده کارگردان با سابقه سینما و تهیهکننده فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی»/ بخش اول
نظر شما
پربازدیدترین ها
- نگاهی هرمنوتیکی به «پیرپسر»/ از «درخت گلابی» تا چاقوی خونآلود: تراژدی چهل سالهها
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- «سودابه»؛ باورها و ترسها در اجتماع خشمگین
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- مرگ رفاقتها در بزنگاه تاریخ/ نگاهی به سریال «تاسیان» به بهانه پخش قسمت بیست و یکم
آخرین ها
- یک سال پیش از اکران؛ بلیتهای آیمکس «اودیسه» از فردا فروخته میشود
- شگفتی امی ۲۰۲۵؛ اسکورسیزی و ران هاوارد نامزد جایزه بازیگری شدند!
- رویداد «جنگ چهره زنانه ندارد» برگزار شد
- در آستانه شش سالگی سوینا؛ نسخه ویژه نابینایان «نرگس» با صدای باران کوثری منتشر میشود
- هیات داوران جشنواره لوکارنو معرفی شد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- تهیهکننده سریال خبر داد؛ «سووشون» رفع توقیف شد
- میزبانی جشنواره جیفونی از سه فیلم ایرانی
- «پیر پسر» در یک جمله؛ فیلمی که رازهای این سرزمین را آشکار میکند
- «بیسروصدا»؛ زمزمه تلخ زیر لایههای تاریک شهر
- ترامپ از برنامه «۶۰ دقیقه» ۱۶میلیون دلار خسارت گرفت
- یعقوب صباحی درگذشت
- فرانتیشک کلیشیک درگذشت
- خوانشی آدلری از پدر در «برادران لیلا»/ تاجی از توهّم بر سرِ عقده
- اجحاف در حقِ «بازی را بکش»
- «گلهای شب دریا» جایزه جشنواره مارسی را کسب کرد
- «پیرپسر»؛ شیاطین دنیایی فراموششده
- فروش جهانی ۲۱۷ میلیون دلار؛ «سوپرمن» صدرنشین گیشه جهانی سینما شد
- مستند ایرانی بهترین فیلم انسانشناسی جشنواره ایتالیایی شد
- «دختر قاصدکها» از ژاپن جایزه گرفت
- جشنواره ونیز در آستانه نشست خبری/ اعتباری که باربرا به جشنواره ایتالیایی بخشید
- با معرفی برگزیدگان پنجاه و نهمین دوره جشنواره؛ جایزه ویژه کارلووی واری به فیلم سهیل بیرقی رسید
- جایزه جشنواره روسی به «در آغوش درخت»
- «کودکان کاغذی» در راه انگلستان
- «بهانه سکوت»؛ بهانهای برای فکر کردن
- تحلیل ساختاری درام «وحشی» با تطبیق پیرنگ با فیلم «یک پیامبر» ژاک اودیار/ قهرمان رانده، پیامآور تقدیر
- اکران «ترک عمیق» از چهارشنبه
- امیر نادری رئیس هیئت داوران جشنواره ارمنستان شد
- مرگ رفاقتها در بزنگاه تاریخ/ نگاهی به سریال «تاسیان» به بهانه پخش قسمت بیست و یکم
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز