سینماسینما، علی پاکزاد – نیکی کریمی امسال با فیلم سینمایی «آذر» در مقام تهیهکننده و بازیگر در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. کریمی برای ساخت این فیلم از مرحله بازنویسی فیلمنامه تا آخرین مراحل فنی حضوری پررنگ و فعال دارد و دلیل این حضور خود را ساخت فیلمی «خوب» عنوان میکند. او برای ساخت این فیلم سینمایی با محمد حمزهای کارگردانی که اولین فیلم خود را مقابل دوربین میبرد همراه شده است. کریمی در گفتوگو با سینماسینما در مورد تجربه تهیه این فیلم صحبت کرد.
کارکردن با یک فیلم اولی چطور بود؟
قطعا این کار به نوعی یک ریسک محسوب میشود. به دلیل اینکه متوجه شدم برای شناخت و کار مشترک به المانهای بسیار زیادی نیاز است. ولی مهم این است که بخواهیم فیلم خوب بسازیم. حتما ریسک است و آدم نمیداند با چه اتفاقی روبرو خواهد شد، ولی چیزی که برای من مهم بود این بود که فیلمنامه را خودم انتخاب کردم، در حقیقت میخواستم آن فیلمی که مد نظرم است را بسازیم. یک زمان هست که تهیهکنندهای چنین نظری ندارد. این موضوع درباره افراد دیگر متفاوت است. برای مثال آقای کارگردان باسابقه ای قصد دارد فیلمی بسازد و من را به عنوان تهیهکننده کنار خود میبیند. آن وقت حتما درباره ساخت فیلم و محتوا دخالتی نمیکنم زیرا کار با آن شخص پروژه متفاوتی لقب میگیرد و قطعا روی تجربهاش حساب میکنم.
تا اینجای کار راضی هستید؟
سعی کردم با مدیریت این اتفاق بیفتد. یعنی همه گروه در جهتی باشیم که بتوانیم به چیزی که مد نظر داریم برسیم. این به نظرم خیلی مهم است.
از تجربه همکاری با احسان بیگلری بگویید؟ درباره فیلمنامهای که نوشته بودند و ویژگیهای فیلمنامه که باعث شد شما انتخابش کنید.
این همکاری به این شکل اتفاق افتاد که من از فیلم «برادرم خسرو» که ایشان نوشته و کارگردانی کرده بودند خوشم آمد چون سوژهای اجتماعی بود. بین پیشنهادهایی که بود و بررسی هایی که داشتم به احسان رسیدم به خاطر اینکه مایل بودم تیم من، گروهی از جوان هایی باشند که همگی به تازگی به سینما آمده اند و حرفی را برای گفتن دارند. تجربه خیلی خوبی بود البته من «شیفت شب» را با علی اصغری نوشتم .من و علی، هر دو نفرمان فیلمنامه احسان بیگلری را خواندیم، و آن را بازنویسی کردیم ولی با همفکری هم این اتفاق افتاد. احسان با همسرش پریسا هاشم پور، فیلمنامه را نوشتند و بعد من و علی اصغری آن را بازنویسی کردیم ولی همه ما در طول فیلمبرداری که این بازنویسی اتفاق افتاد با هم هماهنگ بودیم و به یک چیز فکر میکردیم و هدفمان یک چیز بود؛ ساخت یک فیلم خوب.
«آذر» نگاهی جدید نسبت به جامعه دارد؟
تهیهکنندگی کار اسانی نیست. من یک سال دنبال سرمایه فیلم بودم همین طور عوامل و فیلمنامه، به نظرتان دلیلش چه بود؟ برای اینکه با این فیلم حرفی را بزنم. «آذر» درباره حقوق زنان است. دلم می خواست تماشاچی را به فکر بیاندازم. نمیخواستم یک فیلم سرگرمکننده صرف بسازم. میخواستم فیلمی بسازم که تأثیرگذار باشد و اگر یک خانم فیلم را می بیند راجع به موضوعش فکر کند. امیدوارم که این اتفاق افتاده باشد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- اختصاصی سینماسینما/ نیکی کریمی بر فرش قرمز جشنواره فیلم برلین
- قصه ناتمام سریالی با بازی نیکی کریمی و شهاب حسینی
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- آغاز اکران «تا فردا» در فرانسه
- «تا فردا» در جشنواره فیلم زوریخ تقدیر شد
- پنج فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- مردی تحت تاثیر/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- «موقعیت مهدی»، «آتابای» و زبان مادری
- نیکی کریمی «تا فردا» را از جشنواره اورشلیم خارج کرد
- نیکی کریمی، داور جشنواره ترایبکا شد
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- اعلام نامزدهای بخش بهترین کارگردانی در جشن کارگردانان
- سهم سینماگران ایرانی در داوری جشنواره کن
- «زمانی در ابدیت» با بازی لیلا حاتمی کلید خورد + عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟
- برای احمد دامود؛ راز آن نگاه و دستهای چلیپا شده
- ادعای وزیر ارشاد؛ هیچ فیلمی در دولت سیزدهم توقیف نشده است
- احمد دامود درگذشت
- در مسیر سقوط/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- رایزنی عباس کیارستمی برای رفع ممنوع از کاری یک هنرمند
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- موفقیت تجاری مستند برنده خرس طلای برلین
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- دنیای پارادوکسیکال و غمبار چارلی/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: تئاتر مهمتر از همه منازعات سیاسی است
- ساترا به قرار منع تعقیب فیلیمو اعتراض کرد
- به یاد هنرمندان درگذشته/ چشمهایی که در سال ۱۴۰۱ بسته شد
- برگزیدگان اسکار ۲۰۲۳ / گزارش تصویری
- تلویزیون ۱۷۰ فیلم سینمایی در نوروز امسال پخش میکند/ مذاکره برای خرید فیلمهای برنده سیمرغ
- در هشتمین برنامه «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ معضلات آرشیو فیلمهای قدیمی سینمای ایران/ «بختِ پریشان» یک مقاله تصویری است
- فاصلهی کوتاه کُفر و ایمان/ نقدی بر کتاب «کبوترها و بازها»
- راهیابی «چپ دست» به جشنواره فیلم کوتاه یونانی
- همه آنچه میخواهید از اکران نوروز۱۴۰۲ بدانید/گیشههای چشم به راه!
- «سرگرمی آدمکش» هیچکاک ترجمه و منتشر شد
- «کوچک جنگلی» ناصر تقوایی منتشر شد
- برگزیدگان اسکار معرفی شدند/ درخشش «همه چیز همه جا به یکباره»