وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران به پرسشهایی درباره تبیین آییننامه رعایت حجاب در سینما و تلویزیون و همچنین وضعیت مجوزها در شبکه نمایش خانگی و فضای مجازی پاسخ داد. به گفته وی بر اساس جزییات حدود اختیار و تفکیک وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما در موضوعات مرتبط با صوت و تصویر فراگیر که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است، همچنان بیش از ۹۰ درصد از فعالیتهای نمایش خانگی را وزارت فرهنگ باید مجوز بدهد.
به گزارش سینماسینما، محمدمهدی اسماعیلی روز دوشنبه در حاشیه همایش «هوش مصنوعی، رسانه و تولید محتوا» خاطرنشان کرد: سرعت فناوریهای جدید در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه خیلی بالاست. همین سه دهه اخیر را شما مرور کنید تقریبا با این سرعت بالا روبرو هستیم و امروز بخش عمدهای از نظام سنتی ما در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه کارآمدی خود را به دلیل همین سرعت بالا برای امروز ما از دست داده است. تجربیاتی هم ما داریم. امروز ما نظام فرهنگی داریم که این تجربیات را پشت سر گذاشته ایم. این تجربیات امروز به ما میگوید که در مقابل پدیدههای نو باید با دوراندیشی وارد شویم.
وزیر فرهنگ تاکید کرد: امروز پدیدهای مثل هوش مصنوعی بیشتر خودش و الزاماتش را در حوزههای مختلف به ما تحمیل میکند و ما مدام با این موضوع روبرو هستیم. الان حوزههای فکری، دانشگاهی و حوزههای علمیه و فضلای ما درگیر این موضوع هستند؛ چراکه این حوزه (هوش مصنوعی)، حوزه متنوعی است و بخش مهمی از ساحت فرهنگی و اجتماعی ما را تحت تأثیر قرار داده است؛ بنابراین باید راهحلهایی برایش پیدا کنیم؛ از راهحلهای مدارا و همزیستی در حوزههای فقهی و اخلاقی گرفته تا حوزههای مدیریتی و تنظیمگری. اینکه آیا تنظیمگری سنتی ما با ورود هوش مصنوعی باید تغییر کند یا خیر.
وی افزود: ما به شدت نیاز به تغییر آرایش خود با ورود فناوری نو هستیم. از این حیث، ما در حضور شرکتکنندگان در همایش هوش مصنوعی هم اعلام کردیم که ما فراخوانی را در این زمینه در نظر داریم که دفتر مطالعات و تحقیقات رسانه این فراخوان را ارائه میکند و آمادگی همهجانبه برای حمایت از کارهای پژوهشی، تحقیقاتی، مقالات و ارائه بستههای عملیاتی برای مواجهه با این پدیده نو را داریم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما آماده هستیم از همه اندیشمندان، دانشجویان و پژوهشگران در این زمینه حمایت مالی کنیم. کارها و طرحهای اجراییشان را به ما بدهند. در عین حال تاکید کردهایم که این نشستها با یک بازه زمانی روشن تکرار شوند.
محمد مهدی اسماعیلی خاطرنشان کرد: قرار است نشست اول در شش ماهه اول و نشست دوم در نیمه دوم سال برگزار شود و همه بخشهای حاکمیتی هم باید حضور داشته باشند. این تک بعدی نیست که با وزارت فرهنگ پیش رود. از همکارانم در شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت ارتباطات این خواهش را دارم که با ما همکاری کنند. این یک کار مهم در حوزه حکمرانی فرهنگی کشور است و انشاءالله بایستی اجازه ندهیم این فناوری به یک تهدید تبدیل شود. باید آن را به یک فرصت تبدیل کنیم و از این فرصت برای جبران عقبماندگیهای این حوزه استفاده کنیم. هوش مصنوعی امکانات جدیدی را در اختیار ما قرار خواهد داد. اگر درست استفاده کنیم برای ما فرصت است و اگر رقبای ما بتوانند استفاده کنند برای ما تهدید است و ما باید با تدبیر از این مساله به نحو احسن استفاده کنیم.
وزیر فرهنگ همچنین درباره کاربرد هوش مصنوعی در صنعت فیلم و فیلمسازی، در پاسخ به اینکه وزارت ارشاد چه برنامهای را در این زمینه در دستور کار قرار داده است؟ گفت: یکی از خروجیهای همین همایش ارائه راهکاری عملیاتی به این منظور است. امروز ما با ورود این فناوری به حوزه فیلم و سریال مواجه هستیم و اتفاقهای مهمی رقم میخورد و همین هسته مطالعاتی را در سازمان سینمایی تشکیل دادیم و معاونت فناوریهای نوین روی آن کار میکند به هر حال ما بخش عمدهای از نیازهای جدید خود را باید با استفاده از این فناوری نو پاسخ دهیم؛ نه این که این فناوری بیاید اقتضائاتی را بر ما تحمیل کند که این عقبماندگیها و فاصله ما بیشتر شود.
وزیر فرهنگ در پاسخ به اینکه که هوش مصنوعی آیا در برنامه هفتم توسعه لحاظ شده است، گفت: در برنامه هفتم در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه این نقاط را قرار دادیم و یک بند و حکم بسیار خوبی را دولت آورده که با توجه به اقتضائات جدید در حوزه فرهنگ و رسانه، بازسازی ساختارهای فرهنگ را در سال اول بعد از ابلاغ برنامه به مجلس شورای اسلامی ببریم؛ یعنی ما این پیشبینی را کردیم همه ساحات فرهنگی، هنری و رسانهای با توجه به اقتضائات جدید و نیاز به بازآرایی، این را دولت حکمش را در اختیار وزارت فرهنگ قرار داده که با همکاری دستگاههای مرتبط بتواند طرح پیشنهادی خود را ببندد. در این طرح که بخش عمدهای از را همکاران ما شروع کردهاند، بخش مهمی از آن به الزامات فناوریهای نوین اختصاص داده شده است.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تبیین آییننامه رعایت حجاب در سینما و تلویزیون تصریح کرد: آییننامه خاص حجاب وجود ندارد، بلکه آییننامه نظارت بر صدور مجوز پروانه و صدور پروانه نمایش وجود دارد که در آن پیشبینی شده است. حجاب یک مساله قانونی در کشور است. ما حتما اجازه نمیدهیم هیچ فیلم و برنامهای با زیر پا گذاشتن قوانین کشور ساخته شود. سازمان سینمایی به همه شرکتهای تولیدکننده و تهیهکنندهها ابلاغ کرده است افرادی که قانون را زیرپا گذاشتند، اینها اجازه برنامههای هنری را ندارند.
وزیر ارشاد درباره واگذاری مجوزهای شبکه خانگی به صداوسیما هم گفت: تقسیم کاری را با صداوسیما در نظارت و تنظیمگری کردیم. بیش از ۹۰ درصد از فعالیتهایی که امروز در فضای نمایش خانگی انجام میشود را بایستی مجوزهایش را وزارت فرهنگ بدهد. بند اول این تقسیم کار تصریح دارد که همه مجوزهایی که وزارت فرهنگ به صورت متداول در حال انجام بوده در حوزه صوت و تصویری فراگیر همچنان به عهده این وزارتخانه است. دو مقوله از آن خارج شده است که بخش سریالها و برنامههای تلویزیونی است. در بخش سریالها نیز دو نماینده از وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز و پروانه ساخت حضور دارند که کار را پیش میبرند.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- چرا فراخوان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان یزد اعلام نمیشود؟
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
- چالشهای امروز ساترا و تاثیر آن بر آینده نمایش خانگی
- توضیح وزیر ارشاد درباره حمله اخیر به کنسرت گرشا رضایی
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
- درخشش «آکتور» در جایزه جهانی درامای سئول
- بیانیه انجمن صنفی ویاودیها/ جناب آقای رئیسی! به کجا چنین شتابان…
- پایان نمایش/ آیا باید با شبکه نمایش خانگی هم خداحافظی کرد؟
- جزئیات کامل تفاهم ارشاد و صداوسیما درباره نمایش خانگی، فضای مجازی و…
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- بیانیه خانه سینمای ایران درباره مصوبات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
- جدیدترین اظهارات جبلی درباره نمایش خانگی؛ آییننامه تخلفات در راه است
پربازدیدترین ها
- مهسا قریشی: پیکر بیتا فرهی سهشنبه بدرقه میشود/ دوست داشت در خاک ایران آرام بگیرد
- ثبتنام برای هفتادوهفتمین جشنواره کن آغاز شد
- جایزه اول جشنواره فرانسوی برای «آیههای زمینی»
- پیامهای تسلیتی که برای درگذشت بیتا فرهی منتشر شد
- پناهیان: مسئله حجاب با ساخت ۲ سریال قابل حل است / احدی در جمهوری اسلامی عرضه ساخت این سریال را ندارد
آخرین ها
- فصل دوم «بگو بخند» تولید میشود/ معرفی داوران
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- بررسی مسائل مبرم سینما در نشست مشترک شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- «نفس» بهترین فیلم جشنواره پالرمو شد
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- صدور ۳۶ پروانه ساخت غیرسینمایی
- گاتهام ۲۰۲۳ برندگانش را شناخت/ «زندگیهای گذشته» بهترین فیلم شد
- رونمایی از اولین عکس «آنیتا، گمشده در اخبار»/ مستند-انیمیشن ایرانی به هند رفت
- نمایش «مشق امشب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «اعترافها و دروغها» از نیمه آذر روی صحنه میرود/ رونمایی از پوستر
- پیامهای تسلیتی که برای درگذشت پروانه معصومی منتشر شد
- افتتاح رویداد «فناوری آینده» عمان با حضور همراه اول
- جایزه اول جشنواره فرانسوی برای «آیههای زمینی»
- پروانه معصومی درگذشت
- تجلیل از مارک رافلو در جشنواره سانتا باربارا/ جایزه برای مکاشفه
- کتاب محسن امیریوسفی اجازه توزیع در بازار کتاب را پیدا نکرد
- میزبانی عمارت نوفللوشاتو از دو نمایش جدید
- اهدای تندیس ملی رضایتمندی مشتری به همراه اول
- بردلی کوپر برای یک «خماری» دیگر آماده است
- فراخوان همراه اول برای توسعه ایده، راهکار و محصول مبتنی بر ۵G
- فوت یک مستندساز و فیلمبردار؛ سعید بخشعلیان درگذشت
- مهسا قریشی: پیکر بیتا فرهی سهشنبه بدرقه میشود/ دوست داشت در خاک ایران آرام بگیرد
- پناهیان: مسئله حجاب با ساخت ۲ سریال قابل حل است / احدی در جمهوری اسلامی عرضه ساخت این سریال را ندارد
- نمایش «نگهبان شب» در جشنواره تفلیس
- نمایش دو مستند از «کامران شیردل» در موزه سینما
- حمایت صندوق جهانی سینما از پروژه ایرانی
- مجید مجیدی: در خطر سقوط قرار داریم/ تاریخ و فرهنگ باید نقشه راه باشند
- تفاهم معاونت علمی ریاستجمهوری و همراه اول برای توسعه اولین فبلب IoT کشور
- پرومتهای در زنجیر نولان/ نگاهی به فیلم «اوپنهایمر»