ارشا اقدسی با گلایه از نادیده گرفته شدن این صنف در جشنواره فیلم فجر از برگزاری جشنواره بدلکاران در اردیبهشت سال آینده خبر داد.
به گزارش سینماسینما، ارشا اقدسی از بدلکاران موفق سینمای ایران است که امسال با چهار فیلم “سونامی”،”مسخره باز”،”معکوس” و “شبی که ماه کامل شد” در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
او که به تازگی به آمریکا رفته است تا در یک فیلم سینمایی همکاری داشته باشد، مدتی قبل نسبت به این که چرا در سینمای ایران بدلکاران جایگاهی ندارند واکنش نشان داد و طی مراسمی ضمن بیان این انتقادات، از سه تن از همکاران خود در این مراسم تقدیر به عمل آورد.
اقدسی درباره چرایی برگزاری این مراسم گفت: این مراسم در واقع اولین همایش بدلکاری در سینمای ایران بود و به دلیل جای خالی بدلکاری در ایران ما حتی نتوانستیم اسمی برای آن انتخاب کنیم. متاسفانه بدلکاران درایران در هیچ جشنواره یا سیستمی جایزه نمیگیرند. ما سعی کردیم این مراسم به شکل و شیوه قانونی و رسمی برگزار شود اما این اتفاق به دلیل عدم همراهی دوستان میسر نشد.
وی ادامه داد: به محض برگزاری این مراسم با این که اطلاع رسانی چندانی نداشتیم، اما چند کشوری که مطلع شده بودند درخواست حضور در این مراسم را داشتند و این نشان میدهد به راحتی میتوان این جشنواره را به شکل بینالمللی برگزار کرد تا هم تجربه کشورهای دیگر وارد ایران و صنعت فیلمسازی ایران شود و هم گردش مالی در این زمینه داشته باشیم. این اتفاق میتواند نوعی برندینگ در حوزه فرهنگی و مادی باشد.
این بدلکار همچنین افزود: سینماگرانی هستند که علاقمند این عرصهاند و بسیار از برگزاری این جشنواره و شکل گیری آن استقبال کردند و حتی برای مراسم ما ویدئوهای مختلفی ارسال کردند و برایشان جالب بوده و هست و این قول را دادهاند که به ما در برگزاری این جشنواره کمک کنند چرا که تجربه و امکانات خوبی در این زمینه دارند.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که زمان برگزاری جشنواره بدلکاری چه زمانی خواهد بود، گفت: در نظر داریم روز ۱۷ اردیبهشت هر سال همزمان با سالروز فوت پیمان ابدی این جشنواره را با مدیریت و مسئولیت خودم برگزار کنیم وجوایزی را در بخشهای مختلف به بدلکاران ایرانی و خارجی اختصاص دهیم.
اقدسی اظهار کرد: از ۲۰ فروردین شرایط حضور در این جشنواره را به شکل رسمی اعلام خواهیم کرد و دوستان فعال در این حوزه میتوانند فیلمهای خود را برای ما ارسال کنند. این جشنواره از چند بخش تشکیل میشود، چرا که در بدلکاری پتانسیل جذب نیروهای جدید وجود دارد و تنها نیازمند هدایت هستند تا به بیراهه نروند. قطعا کسی که به او توجه میشود فعالیت بهتری خواهد داشت. یکی از بخشهایی که بطور مثال در این زمینه میتواند بسیار اثر گذار باشد نگارش فیلمنامههای اکشن است که کار هر کسی نیست و میتوان از این طریق به تهیهکنندگانی که علاقمند فعالیت در حوزه سینمای اکشن هستند این دوستان را معرفی کرد. در واقع این جشنواره میتواند یک بسته برای سینمای اکشن باشد. حتی ما در نظر داریم برای سالهای آینده بخش فیلمبرداری را نیز به بخشهای رقابتی خود اضافه کنیم به این دلیل که فیلمبرداری در سینمای اکشن یک کار کاملا تخصصی است و در آن نوآوری و خلاقیت حرف اول را میزند و میتواند در صنعت سینما اتفاقات ماندگار و جدیدی را رقم بزند.
وی همچنین درباره برگزاری این جشنواره در سایر کشورها و تفاوت آن نیز بیان کرد: جایزه این جشنواره نیز قطعا خاص است. در کل دنیا آمریکا و روسیه دو کشوری هستند که به شکل تخصصی به این رشته هنری جایزه میدهند و باقی مثل هنگ کنگ بیشتر در حوزه ورزشهای رزمی این جایزه را در نظر گرفتهاند. در واقع ایران میتواند در کنار این کشورها به فعالیت خود در این زمینه ادامه دهد و به صورت کاملا تخصصی در حوزه بدلکاری این جشنواره را برگزار کند. تلاش داریم این بستر فراهم شود، قطعا در سالهای اول کاستیهایی داریم اما مهم شروع کردن است که از همه کارها سختتر است و کسانی که ما را حمایت کردند کسانی بودند که از آنها توقعی نداشتیم اما به زودی این جشنواره قوی میشود و به کار خود ادامه میدهد.
بدلکار فیلم “اسکای فال” با گلایه از سینمای ایران عنوان کرد: متاسفانه بدلکاری در سینمای ایران نه به این معنا که دیده نشده، بلکه انکار شده است و در جشنواره فیلم فجر بدلکاران جایگاهی ندارند. در حالی که همه ما را میشناسند و وقتی نادیده گرفته میشویم یعنی انکار شدهایم. حالا ما با این حرکت نه تنها نگاهمان صرفا صنفی نیست بلکه میخواهیم کاری کنیم که برای کشور نیز خوب باشد. مثالی میزنم برج خلیفه در دبی یکی از گرانقیمت ترین برجهای دنیاست و در حوزه برندینگ اقدام به هر کاری کردند برای این که این برج را مطرح کنند؛ اما تنها با ساخت فیلم “غیرممکن” با بازی تام کروز این برج در دنیا تبدیل به یک چهره جهانی و مطرح شد. منظور من این است که بدلکاری میتواند فرهنگ کشور و خود کشور و هر چیزی که به آن عرق ملی داریم مطرح کند، چرا که جهانی است و همه آن را میبینند. قصد ما این است که اعلام کنیم بدلکاری ما جهانی است و وقتی در سطح بینالمللی از سینمای دنیا ما را برای حضور در آثارشان دعوت میکنند یعنی کشور ما این قابلیت و این پتانسیل و انرژی را دارد. این اتفاق میتواند هم گردش مالی داشته باشد و هم صادرات، چرا که دانشی است که تمام شدنی نیست و نسل به نسل انتقال داده میشود.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
- نمایش فیلم با پرده سبز در جشنواره فیلم فجر!
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- معرفی نامزدهای بخش تبلیغات چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «دایی جان ناپلئون» وفادارانهترین اقتباس سینما است/ هزینه سانسور ادبیات کمتر از سانسور سینما است+ ویدئو
- آیا فیلمی که پرفروش است میتواند ضد فرهنگ باشد؟ + ویدئو
- مراسم افتتاحیه فیلم آغوش باز / گزارش تصویری
- مستند «صیادکاپلو»تندیس میکرو فیلم را کسب کرد
- مراسم تشییع پیکر پریصابری / گزارش تصویری
- یادداشت پریچهر باقری دربارهی «داستان خواهر»/ باید از عطر اقاقی تو رو آغاز کنم…
- برگزاری مجدد دادگاه متهمان قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- اولین دوره جشنواره آسمان در ایستگاه پایانی
- «گلهای کاغذی» بهترین انیمیشن کازان شد/ جایزه بهترین بازیگر زن به سپیده ارمان رسید
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما / گزارش تصویری
- شانس بالای «امیلیا پرز» / چهار فیلم در فهرست نهایی گزینش نماینده فرانسه در اسکار
- اجرای پروژههای جهادی محرومیتزدایی در روستاهای کرمان با حمایت همراه اول
- آغاز ثبتنام یازدهمین دوره کارآموزی همراه اول
- «اُپرای شیدا، پرواز همای و مستان نو» به کاخ نیاوران میرود
- «در آغوش درخت» راهی شارجه امارات شد
- جشن «مهر سینمای ایران»؛ رویدادی برای تبدیل شدن به گفتمان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ماجراهای تکراری آلمودوبار و احزاب دست راستی اسپانیا
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- فوت کارگردان سرشناس تئاتر ایران؛ پری صابری درگذشت
- شانس در خانه کدام فیلم را میزند؟/ فرانسویها کار گزینش نماینده اسکار را آغاز کردند
- نگاهی به نمایش «شکستن خط فرضی»/ فهم همگانی از مفهوم گروتسک
- افتتاح موزه موسیقی فیلم / گزارش تصویری
- آغاز اکران عمومی «کیک محبوب من» در انگلستان و سوئد/ رونمایی از پوستر سوئدی فیلم
- سوینا منتشر میکند؛ قسمت نهم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- «قبله عالم» روی صحنه نیاوران / روایت هادی مرزبان از «باغ شب نمای ما» اکبر رادی
- تمدید مهلت ارسال اثر به هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- «روز زن» به شبکه نمایش خانگی میآید
- جیمز ارل جونز درگذشت
- اکران خصوصی فیلم شهسوار / گزارش تصویری