
دراینمیان، سینما سعی دارد مخاطب بیشتری جلب کرده و بر رفتارهای بینندگانش تأثیرگذار باشد. این تأثیرگذاری، گاه با سؤالهایی است که فرهادی در فیلمهایش و خصوصا «فروشنده» مطرح میکند و گاه با پایان بازهایی است که در فیلمهای توکلی شاهدیم و گاه نیز با تلخی سرنوشت شخصیتها در فیلمهای کارگردانهای دیگر. برهمیناساس، اینکه آیا چنین رسانهای با چنین دغدغههایی توانسته رفتارها را در جامعه تغییر بدهد، موضوعی نیست که بشود به ضرس قاطع درباره آن حرف زد، اما کافی است نگاهی به جامعه بیندازیم تا ببینیم که سینما توانسته روی دیدگاههای مخاطبانش اثر جدی داشته باشد یا لااقل دیدگاههای قطعی آنها را به چالش بکشاند.
یکی از دلایل این موفقیت، توجه این رسانه به موضوعات روانشناسانه، جامعهشناسانه و البته مسائل و آسیبهای اجتماعی است. در طول این سالها، آسیبهای اجتماعی و حتی مشکلات جامعه در روزگار جنگ و بعد از آن همواره مابازاهایی در دنیای سینما داشتهاند، از «زندان زنان» و «به همین سادگی» گرفته تا «دختری با کفشهای کتانی» و «روسری آبی». اگر روی این فیلمها تمرکز کنیم میبینیم که سینمای موفق در حوزه اجتماعی، سینمایی است که به مسائل زنان و کودکان بیشتر پرداخته است. چنین سینمایی بهخاطر داشتن صدایی که کمتر بیان شده، از اقبال اجتماعی و مردمی بیشتری هم برخوردار است.
منبع: شرق

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مسترکلاس اصغر فرهادی در موزه ملی سینمای ایتالیا
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش دوم
- «شبی دو میلیون» فیلم تازه کارگردان «متولد ۶۵»/ دومین فیلم مجید توکلی جلوی دوربین میرود
- روستایی با «متری شیش و نیم» در سودای شکستن رکورد «فروشنده»
- «متری شیش و نیم» رکورد «فروشنده» را زد/ مروری بر فروش هفتگی سینمای ایران
- نگاهی به «گلدن تایم» / از فروردین تا اسفند؛ زیر پوست شهر
- انتقاد رضا کیانیان از عادت نادرست ایرانیان
- گفتوگو با وحید صداقت و تهمینه منزوی درباره مستند «درباره فروشنده» / نگاهی از بیرون به «فروشنده»
- اصغر فرهادی: من کار عجیب و غریبی نمیکنم
- نامزدهای دومین سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس مشخص شدند
- ۲۰ اثر سینمایی به سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس راه یافتند
- واکنش هوشنگ گلمکانی به ایرادهای کودکانهای که از «فروشنده» فرهادی میگیرند
- اکران «درباره فروشنده» در هنر و تجربه + تصویر پوستر فیلم و تیزر مستند
- بفتا ۲۰۱۸ برندگانش را شناخت/ «فروشنده» دستش از جوایز انگلستان کوتاه ماند
- رقابت نزدیک «فروشنده» و «او» برای جایزه بفتا
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- حضور همراه اول در نمایشگاه کار ایران، فرصتی برای جذب استعدادهای جوان
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- جمال و رومئو، ژولیت و شاه
- فیلمهایی در بستر نگاه گیشهای و ملودرامی غافلگیرکننده در سینمای ایران
- «آغوش باز» آنلاین اکران میشود
- جشنواره مجارستانی به «مرثیهای برای ایل» جایزه داد
- بستههای ویژه و عیدی همراه اول بهمناسبت نیمه شعبان
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- آیین پایانی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- به بهانه اعلام اسامی نامزدهای جشنواره فیلم فجر
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- آقای نعمتالله، فیلمتان را به خانهها ببرید!
- از فیلمهای نصحیتگونه و سفارشی تا بازی میخکوبکننده یک بازیگر
- تنوع ژانر؛ به چه قیمتی؟!
- پول می دهید که فحش بخورید ؟
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «رها»/ رهایی
- آخرین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران
- جوایز گویا اهدا شد؛ اسکار سینمای اسپانیا به ۲ فیلم رسید
- واکنش ستاره اسکندری به توقیف «قاتل و وحشی»/ سالهاست که اندیشه را پشت قرهای کمر پنهان کردهاید
- یک اثر قابل اعتنا، رژه یک فیلم روی اعصاب و کارگردانی که دیر رسید
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- «خاتی»؛ در حلقه داستان تکراری و نخنما
- از انیمیشنی ناتوان در جذب مخاطب تا ایدههایی هدر رفته و با ساختار تکراری
- معرفی برگزیدگان جشنواره رتردام
- وقت اعتراض به توقیف و ممیزی نرسیده است؟!