جواد طوسی در اعتماد نوشت :نمیدانم این را تجربه کردهاید که هر چقدر بیشتر پا به سن میگذارید، مرگ برایتان جدیتر میشود؟ منظورم از جدی شدن، هراس از مرگ نیست. در عین حال معتقدم که در ناامیدانه و بدبینانهترین شرایط نیز کمتر کسی در همین روزگار حاضر است با سر دادن این ابیات به پیشواز مرگ برود:مرگ اگر مرد است گو پیش من آی/ تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ/ من از او جانی ستانم جاودان/او ز من دلقی ستاند رنگرنگ/ گویی مولانا و عطار نیز در این دوران فترت کم آوردهاند. در این میان، مرگ عباس کیارستمی هنوز برایم از جهات مختلف سوالبرانگیز است. هنرمندی با انگیزه و ذهن سیال و شاعرانه که همچنان به دنبال دریچههای تازه و متفاوت بود، چرا باید اینگونه با اعمال شاقه از دنیا برود؟ او که در شماری از فیلمهایش با «مرگ» برخوردهای منحصر به فرد داشت، خودش قافیه را به مرگ میبازد. در «زندگی و دیگر هیچ» و «باد ما را خواهد برد»، نگاهی خیامگونه به مرگ دارد و در «طعم گیلاس» با مرگ شوخی و طنازی میکند و برای زندهبهگور شدن دنبال یک مجری بهدردبخور میگردد! فیلمساز و طراحی با این پشتوانه، صراحتا در یک جا میگوید که اگر قرار بر مردن و ماندن آثاری از من هنرمند باشد، ترجیح میدهم زنده بمانم. او با این خلق و خو وتنوعطلبی هنرمندانه، شیوههای مختلف زبان هنری را در کارش تجربه کرده است. دوره اولیه فعالیتش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اواخر دهه ۴۰ و دهه ۵۰ در دل سادگی میگذرد که چند نمونه دیدنیاش را در «مسافر» و «لباس برای عروسی» شاهدیم. «در گزارش» برای اولین بار در سینمای ایران و طول دوران«موج نو»، نگاهی بکر و عمیق و بیواسطه و در عین حال عریان به ماهیت وجودی «طبقه» در جامعه ایرانی دارد. نوع مواجهه کیارستمی با طبقه متوسطی که درجا میزند و استعداد بالا کشیدن خود را ندارد، بیرحمانه و بدون هرگونه محافظهکاری است. او بعدا در سالهای اول انقلاب نیز به همین شیوه صریح و در عین حال به شدت هوشمندانه و تبارشناسانه در یک فضای به ظاهر کودکانه، تناقض وجودی و شخصیتی و رفتاری را در طیفهای گوناگون جامعه ایرانی که آزمون مبهم و خامدستانهای از انقلاب داشته را در «قضیه شکل اول، قضیه شکل دوم» به نمایش میگذارد و یکی از استثناییترین و تحلیلیترین آثارش را خلق میکند. لو دادن و آدمفروشی از سر کلاس یک مدرسه پسرانه، به بطن جامعهای ناهمگون رخنه میکند و دوربین زمانهشناس کیارستمی همچون یک بازجوی کارکشته از سیاستمدار و فیلمساز و ایدئولوگ و فرهنگساز و… اعتراف میگیرد تا سند زنده روزگاری سپری نشده باشد.کیارستمی بعد از شناسایی «خانه دوست» در قلب معصومیت و دنیای کودکانه و ثبت آن جاده مارپیچ روستایی و در مسیر رفاقت و عزت نفس، رفته رفته از این دنیا فاصله میگیرد. در «کلوزآپ نمای نزدیک» بدون توسل به ابزار و لحن شعاری، به نقد و آسیبشناسی انسان فرودست و عقدههای درونیاش میپردازد و به شکلی بیرحمانه در شمایلی گناهآلود از او، ترحم پذیرش میکند. در چنین موقعیت بغرنجی این سوال پیش میآید که نگاه انسانی بهفردی در این موقعیت نازل طبقاتی که تحقیر و ترحمآمیز شده، چقدر قابل دفاع و توجیهپذیر است؟
تداوم مسیر فیلمسازی کیارستمی، چند لایه و کنایهآمیز و به گونهای شاید حدیث نفس خود اوست. در «ده» همچنان نسبت به کانون خانواده بدبین و پرخاشگر و نامطمئن است. در «کپی برابر اصل»، به همان لحن بیتکلف قبلیاش بازمیگردد و به سینمایی کم و بیش قصهپرداز متمایل میشود. او با همان نگاه تردیدآمیز به روابط دست و پاگیر زناشویی، با واقعیت بازی میکند و پیشنهاد لذت از زندگی میدهد و طرح سوالش نسبت به جوهره حقیقت و اصالت را در کانون سادگی برگزار میکند.در این فواصل، گاه کیارستمی را شاعری تنها در اسارت فرم و بیانی انتزاعی میبینیم. حکایت این انسان شوریده با چنین خیالپردازیها و واقعبینیهای هر از گاه و ذهن جستجوگر بیقرار، میتوانست همچنان باقی باشد که اجل به او مهلت نداد. آیا واقعا از قسمت نمیباید گریخت و عین الطافست ساقی آنچه ریخت؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست
- نمایش «کازابلانکا» / گزارش تصویری
- موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت ۷ فیلم
- «هزار و یک فریم» برنده دو جایزه از جشنواره فیلم تسالونیکی شد
- همایون ارشادی درگذشت
- «سامی»؛ هرمنوتیک رنج و کنشگری ضدهژمونیک پیرامون
- «پیرپسر» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نمایش موزیکال «رابین هود» روی صحنه تالار وحدت
- جشنواره تورین با تمرکز بر فیلمسازان زن برگزار میشود
- برگزاری نخستین جلسه شورای داوری هنرهای نمایشی در انجمن صنفی تماشاخانههای ایران
- محمدعلی دشتی درگذشت
- کارگردانان زن در هالیوود با دست خالی میجنگند
- خوانشی روانکاوانه از جهانِ فیلم «استاکر» آندری تارکوفسکی
- سیر تحول قهرمان و جبر محیط در سینمای ناصر تقوایی: از «صادق کرده» تا «ناخدا خورشید»
- نمایش «بوف کور» با حضور مجابی و دولتآبادی
- این فیلم هنوز برای اکران آماده نیست/ واکنش تهیهکننده «نیمشب» به حضور در جشنواره شهر
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- الهه نوبخت داور جشنواره بینالمللی فیلم رباط مراکش شد
- در جلسه شورای صنفی نمایش مصوب شد: «دو روز دیرتر» و «سینما شهرقصه» به سینماها میآیند
- کنسرت نمایش کورالاین / گزارش تصویری
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- اسماعیل خلج «دوستان با محبت» را روی صحنه میبرد
- آثار پناهی، مکری و روستایی در بخش غیررقابتی/ «رها» و «چشم بادومی» در مسابقه فیلمهای اول و یونیسف جشنواره هند
- مدیر و داوران بخش نمایشنامهنویسی جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند
- مسعود رشیدی درگذشت
- هشدار محمود کلاری نسبت به از بین رفتن سینمای جدی
- دو نمایشنامه از مریم منصوری منتشر شد
- «بامداد خمار» و چالش بزرگ یک اقتباس
- حمید نعمتالله: تا تکلیف «قاتل و وحشی» مشخص نشود «بُت» را به جشنواره نمیدهم





