روال معمول تماشا فیلم اینگونه است که ابتدا انتخاب فیلم صورت میگیرد و سپس انتخاب سالنی برای تماشای آن ولی گاهی این روند برعکس میشود، یعنی مخاطب ابتدا سالن نمایش را انتخاب میکنند و سپس یکی از فیلمهای اکران شده در آن سالن را برمیگزیند.
به گزارش سینماسینما، کیفیت سیستمهای پخش فیلم در سینماها مدتی است که با وجود احداث پردیسهای سینمایی که مجهز به جدیدترین سیستمهای نمایش هستند، مساله ساز شده است. بعضی علت افت کیفیت سینماها را نداشتن ناظر و بررسیهای منظم میدانند و بعضی دیگر علت را هزینه بالای نگهداری و به روزرسانی دستگاههای پخش مطرح میکنند.
به همین بهانه با بیتا منصوری (تهیهکننده) و حسین شهابی (تهیهکننده و کارگردان ) که اکنون فیلمهای «قهرمانان کوچک» و «آزاد به قید شرط» را بر پرده سینما دارند،در این زمینه صحبت کردیم.
بیتا منصوری تهیهکننده فیلم سینمایی «قهرمان کوچک» درباره کیفیت اکران فیلمها در سینماهای کشور گفت: اکنون پردیسهای سینمایی شرایط خوبی را برای پخش فیلم ایجاد کردند. پردیسهایی که به تازگی تأسیس میشوند سعی میکنند از نظر تکنولوژی از آخرین مُدلهای روز استفاده کنند.
او ادامه داد: دو سال قبل، یکی از سالنهای پردیس سینمایی «چارسو» با وجود آنکه این پردیس نوساز بود، پرده استانداردی نداشت ولی آن را تعویض کرد. این یعنی احترام به مخاطب. من اطلاع دقیقی از کیفیت سینماها در شهرستانها ندارم ولی حدود سه سال قبل فیلمی را در سینما «آفریقا» مشهد دیدم که کیفیت نمایش بسیار پایینی داشت و به فاصله چند متری از این سینما، پردیس هویزه مشهد قرار داشت، با توجه به فاصله اندک این سینما با هویزه مشهد، قطعاً مخاطبین میتوانستند با کمی هزینه بیشتر، لذت بیشتری از دیدن فیلم ببرند.
منصوری افزود: مطمئناً توجه مدیران سینماها به کیفیت پخش فیلم و سالن سینما، حاشیه امنی را هم برای خود سینمادار و هم شریکهایشان یعنی تهیه کنندگان سینما ایجاد میکند. خوشبختانه رقابت سالم بین مدیران سینما، فضاهای خوبی را برای مخاطبین سینماها ایجاد کرده و اگر سالنهایی هستند که کیفیتشان استاندارد لازم را ندارد، قطعاً از طریق بازخورد مخاطبین و آمار فروششان نسبت به سالنهای دیگر میتوانند شاهد این اتفاقات باشند و به نظر میرسد که با احترام به مخاطبین، میباید به فکر به روز نمودن سیستم پخش خود باشند.
توجه به کیفیت سینماها، یک معامله بُرد_بُرد
این تهیهکننده خاطر نشان کرد: در چند سال گذشته به خاطر قدیمی بودن دستگاههای پخش فیلم این امکان وجود داشت که لامپ دستگاه پخش فیلم را دستکاری کنند اما امروزه با وجود دستگاههای پیشرفته و دیجیتال این اتفاق دیگر رخ نمیدهد. اگر سالنی کیفیت پخش پایینی داشته باشد در واقع مخاطب خودش را از دست میدهد.
منصوری ادامه داد: روال معمول تماشای فیلم اینگونه است که ابتدا انتخاب فیلم صورت میگیرد و سپس انتخاب سالن ولی در تعدادی از سینماهای چند سالنه و پردیسهایی که سیستم نمایش باکیفیت و فضای خوبی دارند، این روند برعکس صورت میگیرد یعنی ابتدا سالن نمایش را انتخاب میکنند و سپس یکی از فیلمهای اکران در آن سالن را میبینند و این یعنی وضعیتی بُرد – بُرد برای شرکای فیلم (سینمادار و تهیهکننده) .
تهیهکننده فیلم سینمایی «قهرمانان کوچک» که اکنون بر روی پرده سینماها است، با اشاره به اینکه فیلمسازان خیلی به مسائل فنی فیلم و تکنیکهای صوتی و بصری آن توجهی ندارند، گفت: چندی قبل با یکی از دوستان کارگردان درمورد صحنهای که با بهرهگیری از جلوههای ویژه میتوانست بسیار جذابتر و بینقص باشد، بحث میکردیم. متاسفانه نظر ایشان بر این بود که نگاه مخاطب عام، تخصصی نیست و متوجه تفاوت صحنه نمیشود، درنتیجه نیازی به استفاده از جلوه های ویژه بصری نیست!
او اضافه کرد: امروز بعضی فیلمسازان ما احساس میکنند که احاطه کاملی به ساخت فیلم دارند و اگر بخواهند از تکنولوژیهای جدیدی استفاده کنند که به آن تسلط ندارند باید با شخص دیگری هماهنگ شوند بنابر این ناخودآگاه جلوی این تکنولوژیهای جدید گارد میگیرند.
این فیلمساز با بیان اینکه کیفیت فیلم میتواند بر روی فروش آن تأثیر بگذارد، خاطرنشان کرد: خوشحالم که «رخ دیوانه» در زمانی ساخته شد که توانستیم تعامل خوبی با تیم جلوههای ویژه داشته باشیم و از آن به درستی استفاده کنیم. در صورتی که اگر این فیلم هفت سال پیش ساخته میشد به این صورت درنمیآمد. نکته دیگر این است که به خاطر پیشرفت سریع در تکنولوژی ما فیلم «زادبوم» را که هشت سال پیش فیلمبرداریاش را انجام داده بودیم، در زمان اکران، به خاطر تغییر و پیشرفت تکنولوژی در پخش صدای سالنهای نمایش، امکان نمایش در سینماها را نداشت و ناگزیر به تغییر سیستم صدا جهت پخش شدیم.
به ۳ هزار سالن سینمایی نیاز داریم
حسین شهابی تهیهکننده فیلم سینمایی «آزاد به قید شرط» که اکنون روی پرده سینماهای کشور است هم درباره میزان رضایتش از کیفیت پخش فیلماش در سالنهای سینمایی بیان کرد: چه من رضایت داشته باشم یا نه، بضاعت فعلی سینماهای ایران از نظر کیفی همین است که اکنون شاهد آن هستیم. طبیعی است که بسیاری از سینماهای قدیمی هنوز بازسازی نشده و کیفیت پخش مناسبی ندارند. همین که این تعداد سینمای بسیار کم با همه مشکلات هنوز به حیات خود ادامه میدهند جای خوشحالی دارد. هر زمان به سه هزار سالن سینمای مورد نیاز در سطح کشور دست یافتیم، آن وقت میتوان در مورد کیفیت سالنهای سینما صحبت جدیتری کرد.
او با بیان اینکه “شنیدهام که برخی از سینماها جهت طولانیتر کردن عمر سیستم پخش خود کیفیت آنها را دستکاری میکنند” ادامه داد: جایی که نظارت نیست ممکن است این اتفاقات ناگوار هم رخ دهد. حالا سوال اینجاست که چرا نظارت نیست؟ در پاسخ باید گفت که مدیر مسئولی که هیچ تشویق و حمایتی ندارد، طبیعتا هیچ تنبیه و نظارت کارآمدی هم نمیتواند داشته باشد. مدیران بخوبی میدانند که اگر سراغ سینمادارها بروند باید درددل آنان را هم بشنوند. بنایر این، با این شکل برخورد تنها صورت مسئله پاک میشود و مشکلات میماند و سینمادار میماند و سرمایهگذار.
بازسازی نیاز به پشتیبانی دولتی دارد
این تهیهکننده در ادامه افزود: همه امکانات و رفتار سینمادارها در فروش فیلم موثر است. سینمای بیکیفیت را هرکسی تنها یک بار تجربه میکند. سینمادار هم طبیعتا این را میداند اما بازسازی سینما حمایت و پشتیبانی دولتی یا صنفی میخواهد که یا وجود ندارد و یا بسیار کم است.
سینمای ایران هنوز صنعت سودآوری نشده است
شهابی در پایان صحبتهای خود در پاسخ به صحت داشتن این گفته که مساله کیفیت سینماها و تجهیزات سینمایی منجر شده است فیلمسازان به سمت ساخت فیلم با محوریت موضوع و سوژه بروند و تمرکزی بر روی جلوههای بصری و فنی فیلم نداشته باشند گفت: این گفته تاحدودی درست است، اما سینمای ایران به این علت که هنوز تبدیل به صنعت سودآوری نشده و فیلمهای چندان پرهزینهای در آن تولید نمیشود، نمیتواند تولیداتش تحت تاثیر چنین مسئله ای باشد مگر در موارد خاص.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هشدار برای یک فرونشست سینمایی
- میانگین فروش روزانه فیلم ها به ۲/ ۱میلیارد تومان رسید/ رونق نسبی در بازار سینما
- انتشار پیشنویس ضوابط درجهبندی سینماها/ سینماهای ۴۰ ساله درجهبندی نمیشوند
- ۸۶ سالن به چرخه اکران سینمای ایران میپیوندند/ آغاز به کار ۲۰ سالن
- احتمال پایان محدودیتهای کرونایی سینماها قوت گرفت
- سالن سینمای متعلق به تارانتینو بازگشایی میشود
- اختصاصی سینماسینما/ فیلمهای جشنواره فجر هرکدام چند بار روی پرده میروند
- اعتراض شورای صنفی نمایش به مصوبه جدید ستاد ملی مدیریت کرونا
- تاثیر کرونا بر فرهنگ و سینما
- اقتصاد سینمای ایران
- تعریف سینمای ملی چیست؟
- چرا مخاطبان یک سینما چهار برابر افزایش یافتند؟
- «فرامتن»/ تاثیر افزایش قیمت بنزین بر صنعت سینما/ سینمای بنزینی!
- به منظور حمایت از فیلمهای مستقل؛ کره جنوبی پردههای سینما را از انحصار فیلمهای هالیوودی درمیآورد
- اکران فیلمهای جدید بر گیشه سینما تاثیرگذار بود؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- اکران «درب» در سینماهای فرانسه/ آمار تماشاگران
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای دو فیلمنامه
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک کریمی/ همانهایی که امروز سنتی هستند در جوانی سنتشکن بودند
- مراسم اختتامیه هفتادوششمین جشنواره کن برگزار شد/ نخل طلا به «آناتومی یک سقوط» رسید
- مروری بر ۹ فیلم بخشهای جنبی هفتادوششمین جشنواره کن
آخرین ها
- خانه هنرمندان ایران برگزار میکند؛ آکادمی هنر و خلاقیت کودک و نوجوان
- «همه چیز همه جا به یکباره»؛ فیلمی در الفبای پستمدرن
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ شورای سیاستگذاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شد
- روزنههای امید/ نگاهی به فیلم «اقیانوس پشت پنجره»
- آکادمی فیلم اسپانیا از اصغر فرهادی تجلیل میکند
- بهرام رادان سخنگو شد
- ادریس البا در سریال «هواپیماربایی» بازی کرد
- دلتورو مخاطبان را شگفتزده کرد؛ نقشآفرینی کارگردان اسکاری در سریال محبوبش/ پرونده «بری» بسته شد
- پرتره لئوناردو دیکاپریو یک میلیون دلار فروش رفت
- صاحب فرزند شدن آل پاچینو در ۸۳ سالگی/ تفاوت سنی فرزندان رابرت دنیرو ۵۱ سال شد
- «ناکجا» آماده حضور در جشنوارههای ملی و بینالمللی میشود
- «قطع فوری» پرفروشترین و پرمخاطبترین فیلم هنروتجربه شد
- همزمان با ولادت امام رضا (ع) منتشر شد؛ خاطرات صدرعاملی از عزت الله انتظامی و خسرو شکیبایی
- در پانصد و سیوهشتمین برنامه سینماتِک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ نسلی که ائتلاف سکوت را میشکند
- چهار فینالیست ایرانی در جشنواره قابهای اثیری
- نشست خبری مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره خانه سینما / گزارش تصویری
- سامانه هوشمند حملونقل همراه اول به پست رسید
- «دِرب» به جشنواره شانگهای میرود
- اولین حضور بینالمللی «تَله یخ» در جشنوارهای با محوریت حقوق و معضلات اجتماعی زنان
- دو جایزه جشنواره مسکو برای کارگردان ایرانی
- تحلیل علیرضا رضاداد از مصائب ساخت فیلمهای دینی/ از رستاخیز تا طلا و مس
- کیانو ریوز به عرصه موسیقی بازگشت
- آمار فروش انیمیشن «پری دریایی کوچک»/ حملات نژادپرستانه به یک ماجراجویی موزیکال
- اسکورسیزی با پاپ دیدار کرد/ یک فیلم دیگر درباره مسیح در راه است
- انتقاد برومند و عسگرپور از مواضع خزاعی/ ماهیت «خانه سینما» چیست؟
- مروری بر ۹ فیلم بخشهای جنبی هفتادوششمین جشنواره کن
- نمایش پنج فیلم ایرانی در جشنواره شانگهای
- منتقدان هالیوود ریپورتر انتخاب کردند؛ ۲۰ فیلم برتر جشنواره کن/ «آیههای زمینی» در لیست
- «گربه نره و روباه مکار» در تئاترشهر
- در نشست بررسی «رویای بنفشهها» مطرح شد: مسئله ادغام نشدن در جامعه میزبان، مسئلهای جهانی است