فیلم سینمایی «گیتا» به کارگردانی مسعود مددی در اکرانی ویژه برای اساتید دانشگاههای امریکا، انگلیس، استرالیا، آلمان و سوییس که برای شرکت در سومین کنگره بینالمللی اضطراب در کشور حضور پیدا کرده بودند، به نمایش درآمد.
به گزارش سینماسینما، «گیتا» روایتی از بروز یک چالش و اضطراب در یک خانواده ایرانی را نشان میدهد. از این رو این فیلم توسط مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا جهت نمایش برای اساتیدی از دانشگاههای امریکا، انگلیس، استرالیا، آلمان و سوییس که برای سومین کنگره بینالمللی اضطراب مهمان ایران هستند، انتخاب شد و جمعه شب به نمایش درآمد.
علی گرجی، مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا و استاد دانشگاه مونستر آلمان که دبیر علمی کنگره بینالمللی اضطراب است، ضمن ابراز رضایت از نمایش فیلم «گیتا» برای روانشناسان و روانپزشکان، آن را تکمیل کننده کنگره دو روزه خودشان توصیف کرد و گفت: ما طرح پنج سالهای برای اضطرابزدایی در جوامع امروزی داریم و همیشه به این فکر میکردیم حضور هنرمندان در این طرح قطعا نقطه قوتی در کار ما خواهد بود و دیدن این فیلم که در بخش زیادی موضوع اضطراب را نشان میداد برایمان بسیار خوشایند بود.
این استاد دانشگاه در ادامه تاکید کرد: یکی از مسائل مهم در استرس و اضطراب، خودخواهی است که در فیلم «گیتا» به صورت نهفته با آن روبرو میشویم، همچنین در فیلم با اشکالهای ارتباطی مواجه هستیم که ریشه در فرهنگ اجتماعی ما دارند و معمولا از ترس اینکه در آینده چه اتفاقی میافتد، حرفهایی را به زبان نمیآوریم؛ در صورتیکه فیلم به ما نشان میدهد این اشکال ارتباطی را میتوان در بسیاری موارد با حرف زدن حل کرد.
نکته مهم فیلم مقابله شخصیتها با مشکلات بود
پیتر نورتن، استاد دانشگاه موناش استرالیا در رشته روانشناسی با اشاره به اینکه از دیدن فیلم «گیتا» راضی است، اظهار کرد: نکتهای که در فیلم بسیار واضح و به جا عنوان شده بود، درباره نحوه مقابله شخصیتها با مشکلات پیرامون خودشان بود. آنها در مواجه با حوادث، برنامهریزی نداشتند و به همین دلیل در چنین شرایطی اجازه میدادند احساسات کنترل زندگیشان را در دست بگیرد.
او ادامه داد: البته در جریان فیلم دیدیم که دو شخصیت اصلی فیلم سعی کردند بر ترسی که دارند غلبه کنند و با مشکلات روبرو شوند.
زمان همه زخمها را حل نمیکند
برت دیکان استاد دانشگاه ولفنگونگ استرالیا هم که روانشناس است، با تاکید بر اینکه فیلم به خوبی احساسات او را درگیر کرده و در برخی صحنهها بسیار منقلب شده است، ادامه داد: غم و اندوه همیشه برای انسانها دردناک است و تا زمانیکه نتوانیم خاطرات را از ذهنمان دور کنیم، رهایی از این درد وجود ندارد و نباید امیدوار باشیم زمان میتواند همه این زخمها را ترمیم کند.
او یادآور شد: مشکلاتی که شخصیتهای اصلی فیلم با آن روبرو بودند، زیاد بود و به نظر میرسید باید به روانشناس مراجعه کنند، اما آنها توانستند با مشکلاتشان روبرو شوند و اجازه ندهند زندگیشان زیر بار مسائل و ناراحتیها از بین برود.
فیلم مخاطب را بسیار تحت تاثیر قرار میدهد
کریستی کابررا استاد دانشگاه تالاهاسی فلوریدا از امریکا که او هم در رشته روانشناسی تحصیل کرده، بسیار تحت تاثیر فیلم قرار گرفته بود و گفت: «گیتا» به قدری احساسات من را تحت تاثیر قرار داد که طی نمایش آن دفعات بسیاری گریه کردم.
او با اشاره به اینکه فیلم میتواند برای پدر و مادرها بسیار مفید باشد، عنوان کرد: سوگواری و افسردگی به راحتی میتواند یک خانواده را به واسطه درگیر کردن احساسات آنها از هم بپاشد، اما در فیلم نشان میدهد لزوما نباید چنین اتفاقی بیفتد و مرد و زن در کنار یکدیگر میتوانند مشکلات پیش آمده را حل کنند.
بر اساس این گزارش فیلم سینمایی «گیتا» به کارگردانی مسعود مددی و تهیهکنندگی مجید شیخ انصاری از تولیدات مشترک موسسه تصویر شهر و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. این فیلم از نیمه آذرماه به سرگروهی پردیس سینمایی آزادی در سینماهای کشور اکران میشود.
داستان این فیلم روایت زندگی گیتا و همسرش امیر است که دلمشغولىهاى ساده خود را دارند. گیتا بعد از گذشت دو سه سال از رفتن پسرش به خارج از کشور هنوز بشدت دلتنگ است و دورى او را برنمىتابد. فارغ از همه تدابیر و دلخوشىهاى ساده آنها، سرنوشت تغییرات پیچیده و غیرمنتظرهاى برایشان رقم مىزند.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود