سینماسینما، ابراهیم عمران
دو بازیگری که امسال برنده اسکار شده اند در دو فیلمی ایفای نقش داشته اند که به نحوی می تواند مابازاء زیادی در دنیای امروز داشته باشد. فرانسیس مک دورمند در «سرزمین کوچنشینها» ( آواره ها) می تواند داستان زنی در هر گوشه از جهان باشد. یا قصه مردی. تفاوتی در اصل موضوع ندارد. بیکاری و مسائل بعد از آن نقطه اشتراک هر جامعه ای می تواند باشد. و در این بین اگر زن باشی که وضع به مراتب بدتر خواهد شد. مک دورمند با آن میمیک منحصر به فرد چهره اش، فریاد بی عدالتی مالی در جهان است. فریادی که پس و پیش آن می تواند تصمیم های غلط و نادرست اقتصادی و به تبع آن پیامدهای نابهنجار اجتماعی و روحی باشد. سرزمین آواره های اقتصادی که لاجرم این جغرافیا به مکان خاصی نشانه نمیرود. آنچه در این بین محمل گفتگوی جهانی میشود و نه هزار عضو اکادمی اسکار را ترغیب می کند بازی این بازیگر را ببینند و در آن غور کنند، جهان شمول بودن وضعی است که مک دورمند و سایر بیکاران دارند. و چه مدیومی بهتر از سینما برای نشان دادن بحران های بزرگ اقتصادی. هر چند نشانه های سینمایی چنین کاری بیشتر مورد توجه اعضای آکادمی اسکار است؛ ولی سینما مگر می تواند یک وجه داستان را پوشش دهد و به جزییات امر بی توجه ماند؟ به هر حال اسکاری که بازیگر «سه بیلبورد در ابینگ میزوری» به خانه اش برد؛ اسکار رنج کشیده های کل گیتی است که در چهره او نمایان شد. جایزه ای که می تواند توجه تصمیم گیران اقتصادی را بیشتر به تبعات گزینه های شان، جلب کند. و اما شاهکار دیگر بازیگری در بازی سر آنتونی هاپکینز رخ می نماید که مشکلی را آنچنان رئال و باور پذیر، نشان داد که می تواند برای هر فردی رخ دهد. آری آلزایمری که توان آن را دارد که در سنین میانسالی و کهنسالی گریبانگیر خانواده ها شود. و دست بر قضا این فیلم نیز موضوعی جهان شمول دارد. و به مکان و جغرافیای خاصی تعلق ندارد. هاپکینز با چهره ای درخور، رفته رفته مغلوب این بیماری میشود و برگ ریزان خاطراتش آغاز. و نیک می دانند خانواده هایی که با این بیماران سرو کار دارند این فیلم از چه میگوید. جدا از اینکه در ورطه ناباوری بیفتد و بسان برخی فیلم ها از آن ور بام سقوط کند. به باورم دیدن فیلم «پدر» برای همه لازم است. چه آنانی که هنوز چنین فردی در پیرامونشان ندارند و چه خانواده هایی که دست به گریبانند با این بیماری. و سینماست که می تواند برای دقایقی هر چند تلخ این آسیب روحی را به نحوی پوشش دهد که هم وجه غالب سینمایی اش حفظ شود و هم بارقه ای از دمیدن امید و شاید بهبودی. دو فیلمی که می تواند در سراسر جهان مخاطب داشته باشد و این بار نه مخاطب خاص و پیگیر سینما بلکه طبقات مختلف اجتماع. و اینجاست که جادوی هنر هفتم هژمونی خویش را سیطره میدهد بر کل دنیا. و اسکار می تواند به بهتر دیده شدن رنج و محنت جهانی یاری رساند. سرزمین هایی که می تواند آلزایمری های زیادی در خود داشته باشد. آواره و غیره آواره. دارا و ندار. مشهور و بی نام و این است قدرت سینمای مدرن امروز.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صحبتهای یک بازیگر علیه آکادمی اسکار
- تغییر قوانین آکادمی در پی حواشی اسکار ۲۰۲۳
- برگزیدگان اسکار معرفی شدند/ درخشش «همه چیز همه جا به یکباره»
- فرش قرمز اسکار امسال، قرمز نیست!
- پایان رایگیری اسکار ۲۰۲۳
- شان پن: به جای ویل اسمیت به زلنسکی اسکار میدادید
- ضیافت آکادمی اسکار برگزار شد/ تام کروز ستارهی مراسم
- آکادمی اسکار درباره نامزدی مشکوک تصمیم گرفت
- دردسر بزرگ آکادمی اسکار/ جدال بر سر سیاه و سفید
- اسکار و سزار زنان فیلمساز را فراموش کردهاند یا…
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۳ اعلام شد
- ۳۰۱ فیلم بلند واجد شرایط اسکار شدند/ «خرس نیست» پناهی در لیست
- اعترافات آنتونی هاپکینز در تولد ۸۵ سالگی
- پیشبینی نشریه ددلاین از ۱۵ شانس فهرست اولیه اسکار بینالمللی
- ۱۰ فیلم برتر سال به انتخاب موسسه فیلم آمریکا
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مراسم اختتامیه هفتادوششمین جشنواره کن برگزار شد/ نخل طلا به «آناتومی یک سقوط» رسید
- معرفی برندگان بخشهای جنبی جشنواره کن
- «خیال»؛ گنج هفتادوششمین جشنواره فیلم کن
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک کریمی/ همانهایی که امروز سنتی هستند در جوانی سنتشکن بودند
- پلمب مجموعه سینمایی گلشن مشهد به دلیل بیحجابی
- هشدار سهرابی به سینماگران؛ به سمت عواملی که بر مدار قانون رسمی حرکت نمیکنند، نروید
- برندگان بخش نوعی نگاه جشنواره کن معرفی شدند/ «چگونه رابطه داشته باشیم»، برنده جایزه اصلی
- «بلوط پیر» کن لوچ پرونده بخش رقابتی کن ۲۰۲۳ را بست
- مهرداد فرید : مسئولان آستان قدس می گفتند که چرا ازخواهر گلشیفته استفاده کرده اید؟
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای دو فیلمنامه
- «برادران سوپر ماریو»، سومین انیمیشن پرفروش تاریخ شد
- معرفی برندگان ۲ بخش جشنواره کن
- «نگاه سکوت» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- اختصاصی سینماسینما/ بخش دولتی سینمای ایران چطور کن را دور زد؟/ چتر عجیب و غریب سینمای ایران
- «آیههای زمینی» برای جایزه چقدر شانس دارد؟/ جدول ستاره منتقدان فرانسوی
- تیم کشتی آلیش بانوان ایران با حمایت همراه اول قهرمان آسیا شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- کدام فیلمها به جشنواره ونیز میروند؟
- وزیر ارشاد: ممنوعیت فعالیت خوانندگان «خبرسازی» است
- همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر؛ تندیس شهید «دریاقلی سورانی» به موزه سینمای ایران اهدا شد
- نخستین نمایش عمومی «رویای بنفشهها» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران
- نسخه ویژه نابینایان «آدم برفی» با صدای پدرام شریفی منتشر میشود
- هدایای ویژه همراه اول برای خوزستانیها بهمناسبت روزهای خرمشهر و دزفول
- محسن امیریوسفی، مجددا رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران شد
- دو نمایش تازه به نوفللوشاتو میآید/ اجرای «رومئو و ژولیت» تا ۱۲ خرداد
- «درب» در سینماهای فرانسه اکران میشود
- نمایش دو فیلم کوتاه ایرانی در نیومکزیکو
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: «عمل کشتن»؛ روایتی از کشتار کمونیستها توسط گنگسترهای اندونزی
- حسن فتحی: هنوز سریال جدیدم را انتخاب نکردهام
- «واشکافی یک سقوط» در صدر جدول منتقدان فرانسوی