
به گزارش سینما سینما ،این گفت وگو که در تیر سال ۸۲انجام شده اگرچه ۱۲سال از آن می گذرد ولی هنوز تازگی خود را از دست نداده است .تازگی این مصاحبه شاید ناشی از این موضوع باشد که وضعیت تلویزیون وتبلیغاتش هنوز پس از سالها عوض نشده است .در ستون نوستالژی سایت “سینما سینما” ،متن کامل مصاحبه را منتشر می کنیم تا خود خوانندگان قضاوت کنند که چه قدر این مصاحبه همچنان جذاب و خواندنی است.
درادامه متن کامل این مصاحبه می آید :
اصغر فرهادی گفت :وقتی اسم تبلیغات تلویزیونی میآید، مهمترین چیزی که به ذهنم میرسد، حجم زیاد تبلیغات است که از این شش شبکه بر مخاطب وارد میشود.
اصغر فرهادی – تهیه کننده و کارگردان – در گفتوگو با خبرنگار هنری ایسنا، دربارهی تبلیغات تلویزیونی افزود: حجم تبلیغات تلویزیونی، آنقدر زیاد و ترتیب آن به قدری نامنظم است که به نظر میآید این شبکهها، شبکههای خصوصی هستند که نیاز به تامین منابع مالی دارند، یعنی حجم زیاد آگهی در طول شبانه روز و در لابهلای برنامهها به نوعی افراط و تفریط تلویزیون در این زمینه است.
وی تصریح کرد: زمانی، تبلیغ یک کالای خصوصی در هیچ شبکهای امکان پخش نداشت و الان از وفور تبلیغ گاهی مخاطب دچار سردرد و عصبیت میشود. مجموعهای بوده که اواسط آن حدود چهار دقیقه آگهی پخش شده است چه کسی این اجازه را به آن محصول داده که چهار دقیقه وسط یک برنامه آگهی پخش کند؟
فرهادی خاطر نشان کرد: این بعد سودآوری برای یک تلویزیون دولتی که منابع مالی دولتی دارد، خیلی عجیب است هر جای خالی که بین برنامهها ایجاد میشود، آگهی پخش میشود و حتی از هفت یا هشت ثانیه هم نمیگذرند در حالی که قبلا موسیقی آرام بخشی لابهلای برنامهها پخش میشد ولی این آگهیها پر سر و صدایی که اغلب آنها با موسیقیهای نه چندان حساب شده ساخته شدهاند تاثیر روانی منفی بر مخاطب به جای میگذارد. وی سپس تاثیر روانی تبلیغات بر مخاطب را براساس سه فاکتور بررسی کرده و به ایسنا گفت: تاثیر تبلیغات به کیفیت تبلیغ، میزان اعتماد مخاطب به آن رسانه و میزان صداقت و اطلاع رسانی که در آن تبلیغ موجود است، بستگی دارد.
این تهیه کنندهی تلویزیون دربارهی مدت زمان پخش این تبلیغات و تاثیری که بر مخاطب می گذارند، گفت: به اعتقاد من یک بیبرنامگی در ترتیب پخش و زمان پخش آگهیها وجود دارد. بر فرض به طور ناگهانی سه آگهی پر سر و صدا پشت سر هم پخش میشود و هیچ حساب و کتابی در نوع پخش در نظر گرفته نمیشود و طبعا وقتی این اشکالات وجود دارد تاثیر آگهیها هم کمرنگ میشود و فکر نمیکنم دیگر شبکههای خصوصی دنیا با این شیوه که ما کار میکنیم کار کنند.
وی اضافه کرد: در تبلیغات، کپشنها و زیرنویسها هم اضافه شدهاند که مانعی هستند برای آن برنامهی اصلی و گاهی تاثیر منفی برجای میگذارند.
وی دربارهی جایگاه تبلیغات فرهنگی در میان دیگر تبلیغات تلویزیونی گفت: با شعارهای که تلویزیون همیشه داده، تبلیغات فرهنگی را باید در اولویت قرار دهد ولی لااقل در زمینهی سینما و کتاب و موسیقی کاملا برعکس بوده است یعنی میزان تبلیغ رب گوجه و یا مواد شوینده خیلی بیشتر از تبلیغ فیلم بوده است.
فرهادی اظهار کرد: وقتی کالای مصرفی مورد تبلیغ قرار میگیرد، هیچ نظارتی بر کیفیت آن کالا نیست ولی وقتی بحث مسایل فرهنگی میشود، تلویزیون نظر دارد و آن کالای فرهنگی باید مطابق سلیقهی تلویزیون باشد. البته در یک سال اخیر به نظر میرسد تلویزیون در زمینهی تبلیغات فرهنگی کمی نرمتر شده ولی همچنان نسبت به بقیهی تبلیغات در این زمینه کم کار است.
وی با اشاره به این که قیمت تبلیغ کالاهای فرهنگی باید متفاوت از کالاهای مصرفی تجاری باشد، گفت: تلویزیون باید به کالای فرهنگی سوبسید بدهد و من بعید میدانم این اتفاق بیفتد.
”فرهادی” در حال حاضر در حال جستجوی یک تهیهکننده است که بتواند فیلمنامهاش را برای ساخت به او ارایه کند.
اصغر فرهادی – تهیه کننده و کارگردان – در گفتوگو با خبرنگار هنری ایسنا، دربارهی تبلیغات تلویزیونی افزود: حجم تبلیغات تلویزیونی، آنقدر زیاد و ترتیب آن به قدری نامنظم است که به نظر میآید این شبکهها، شبکههای خصوصی هستند که نیاز به تامین منابع مالی دارند، یعنی حجم زیاد آگهی در طول شبانه روز و در لابهلای برنامهها به نوعی افراط و تفریط تلویزیون در این زمینه است.
وی تصریح کرد: زمانی، تبلیغ یک کالای خصوصی در هیچ شبکهای امکان پخش نداشت و الان از وفور تبلیغ گاهی مخاطب دچار سردرد و عصبیت میشود. مجموعهای بوده که اواسط آن حدود چهار دقیقه آگهی پخش شده است چه کسی این اجازه را به آن محصول داده که چهار دقیقه وسط یک برنامه آگهی پخش کند؟
فرهادی خاطر نشان کرد: این بعد سودآوری برای یک تلویزیون دولتی که منابع مالی دولتی دارد، خیلی عجیب است هر جای خالی که بین برنامهها ایجاد میشود، آگهی پخش میشود و حتی از هفت یا هشت ثانیه هم نمیگذرند در حالی که قبلا موسیقی آرام بخشی لابهلای برنامهها پخش میشد ولی این آگهیها پر سر و صدایی که اغلب آنها با موسیقیهای نه چندان حساب شده ساخته شدهاند تاثیر روانی منفی بر مخاطب به جای میگذارد. وی سپس تاثیر روانی تبلیغات بر مخاطب را براساس سه فاکتور بررسی کرده و به ایسنا گفت: تاثیر تبلیغات به کیفیت تبلیغ، میزان اعتماد مخاطب به آن رسانه و میزان صداقت و اطلاع رسانی که در آن تبلیغ موجود است، بستگی دارد.
این تهیه کنندهی تلویزیون دربارهی مدت زمان پخش این تبلیغات و تاثیری که بر مخاطب می گذارند، گفت: به اعتقاد من یک بیبرنامگی در ترتیب پخش و زمان پخش آگهیها وجود دارد. بر فرض به طور ناگهانی سه آگهی پر سر و صدا پشت سر هم پخش میشود و هیچ حساب و کتابی در نوع پخش در نظر گرفته نمیشود و طبعا وقتی این اشکالات وجود دارد تاثیر آگهیها هم کمرنگ میشود و فکر نمیکنم دیگر شبکههای خصوصی دنیا با این شیوه که ما کار میکنیم کار کنند.
وی اضافه کرد: در تبلیغات، کپشنها و زیرنویسها هم اضافه شدهاند که مانعی هستند برای آن برنامهی اصلی و گاهی تاثیر منفی برجای میگذارند.
وی دربارهی جایگاه تبلیغات فرهنگی در میان دیگر تبلیغات تلویزیونی گفت: با شعارهای که تلویزیون همیشه داده، تبلیغات فرهنگی را باید در اولویت قرار دهد ولی لااقل در زمینهی سینما و کتاب و موسیقی کاملا برعکس بوده است یعنی میزان تبلیغ رب گوجه و یا مواد شوینده خیلی بیشتر از تبلیغ فیلم بوده است.
فرهادی اظهار کرد: وقتی کالای مصرفی مورد تبلیغ قرار میگیرد، هیچ نظارتی بر کیفیت آن کالا نیست ولی وقتی بحث مسایل فرهنگی میشود، تلویزیون نظر دارد و آن کالای فرهنگی باید مطابق سلیقهی تلویزیون باشد. البته در یک سال اخیر به نظر میرسد تلویزیون در زمینهی تبلیغات فرهنگی کمی نرمتر شده ولی همچنان نسبت به بقیهی تبلیغات در این زمینه کم کار است.
وی با اشاره به این که قیمت تبلیغ کالاهای فرهنگی باید متفاوت از کالاهای مصرفی تجاری باشد، گفت: تلویزیون باید به کالای فرهنگی سوبسید بدهد و من بعید میدانم این اتفاق بیفتد.
”فرهادی” در حال حاضر در حال جستجوی یک تهیهکننده است که بتواند فیلمنامهاش را برای ساخت به او ارایه کند.

برچسبها: اصغر فرهادی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- با دستور قضایی؛ چهار نفر از عوامل اصلی پخش برنامهی تفرقهافکنانه در شبکه یک بازداشت شدند
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- چهارمین حضور همزمان دو ایرانی در بخش مسابقه جشنواره کن
- انتشار نخستین تصاویر از «زن و بچه»
- اهانت به مقدسات اهل سنت روی آنتن شبکه یک؛ برکناری دو مدیر/ علیه ۸ نفر اعلام جرم شد
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- ادای احترام سینهسپیا به دیوید لینچ
- انتقاد عباس یاری از تبلیغات مخرب شهرداری تهران
- از انیمیشن به عنوان یک رسانه هنری برای جذب گردشگر استفاده کنیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- تعطیلی موقت پردیس تئاتر باغ کتاب تهران
- آکادمی علوم سینمایی اوراسیا آغاز به کار کرد
- به خاطر یک عمر دستاورد سینمایی؛ موسسه فیلم آمریکا به فرانسیس فورد کوپولا جایزه میدهد
- آیا «پایتخت ۷» حقوق حیوانات را زیرپا گذاشته بود؟
- امشب به صرف بورش بدون خون به روایت نازنین؛ صابر ابر و الهام کردا دوباره همبازی میشوند
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد