
فیلم «فروشنده» اقتباس فوقالعادهای از نمایشنامه «مرگ فروشنده»[١] اثر آرتر میلر[٢] است که کارگردان ایرانی، اصغر فرهادی، آن را ساخته. این فیلم که بهعنوان یکی از رقیبان اصلی برای نخل طلایی، جایزه اصلی جشنواره فیلم کن، به شمار میآمد، ماجرای یک معلم و همسرش را روایت میکند که به خانهشان در تهران حمله میشود. ترانه علیدوستی و شهاب حسینی که همواره در فیلمهای فرهادی نقشآفرینی میکنند، در این فیلم نقشی بینظیر از یک زوج را به نمایش گذاشتند که باید تصمیم میگرفتند چگونه به این حمله پاسخ دهند. فیلمنامه این فیلم هم اثر فرهادی است و به شکلی نمایشنامه در فیلمنامه است؛ به این صورت که «مرگ فروشنده» در تئاتر در حال اجراست و صحنههای آن موازی با روایت داستان پیش میرود. فیلم فروشنده بازخوردهای خوبی در جشنواره داشت و درنهایت دو جایزه مهم بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آنِ خود کرد. روزنامه اماراتی «نشنال» پیش از مراسم اهدای جوایز، گفتوگویی با فرهادی کرده که میخوانید:
پس از اینکه فیلم «گذشته» را در فرانسه ساختید، چه حسی داشتید وقتی به ایران بازمیگشتید و فیلمی به زبان مادری خود میساختید؟
این فیلم قرار نبود ساخته شود. من پروژه دیگری را آغاز کرده بودم که قرار بود در اسپانیا فیلمبرداری شود و پِدرو آلمُدُوار، [٣] تهیهکننده اسپانیایی همکاری کند و بازیگران هم اسپانیایی و آمریکایی بودند. همهچیز به خوبی پیش میرفت تا اینکه دلتنگ کشورم شدم. خواستم پیش از اینکه روی پروژه اسپانیایی کار کنم، به کشورم بازگردم.
کارکردن در ایران نسبت به فرانسه دشواتر بود یا آسانتر؟
پس از فیلم «جدایی نادر از سیمین»، کارکردن در ایران به نظرم بسیار آسانتر بود، چون با افراد مشتاقی کار میکردم که خود را بسیار درگیر کار میکردند. این، انجام بسیاری از کارها را برایم آسان کرد. این امکان برایم فراهم شد که بسیاری از مشکلات فیلمسازان دیگر را در ایران نداشته باشم.
فیلم «فروشنده» قصه عشق، انتقام، بخشش و تئاتر است. صحنه تئاتر نقشی مهم در فیلم دارد و همچنین حضوری زیاد در زندگیتان… .
پیش از اینکه روی این فیلم کار کنم، در تئاتر مطالعه کرده بودم و انتظار داشتم همه کارم در تئاتر باشد. بهتدریج برای سینما نوشتم. بااینحال به تئاتر حس خوبی دارم. من کارکردن با تماشاگران را دوست دارم و عاشق تجربه انجام این کار با تئاتر هستم و فرهنگ تئاتر را دوست دارم.
چرا میخواستید به آرتور میلر ادای احترام کنید؟
من به خیلیها ادای احترام میکنم. میخواستم از نویسنده بزرگ ایرانی، غلامحسین ساعدی، که در پاریس به خاک سپرده شده است، هم یاد کنم؛ او آرتر میلر ایران است. غلامحسین ساعدی هم به همان اندازه بزرگ است و آثارش شبیه آرتر میلر.
تئاتر نقش بسزایی در این فیلم دارد، زیرا نمایش اصلی آرتر میلر در زمینه اجرا میشود… .
درحقیقت دو داستان موازی در فیلم وجود دارد. شما «مرگ فروشنده» را در زمینه در حال اجرا میبینید و پس از اینکه روایت پیچیده داستان را دریافتید، مرگ فروشنده دیگری را میبینید. روایت داستان و روایت تئاتر موازی با هم پیش میروند. شخصیت فروشندهای که در پایان فیلم کشف میکنید، بسیار نزدیک به ویلی لُمَن، [۴] [شخصیت اصلی نمایش میلر] و لیندا[۵] [زنِ ویلی] است. برای همین این فیلم داستان در داستان است. آنچه در تئاتر و نمایش رخ میدهد، به نظر میآید عمیقا برای شخصیتهای فیلم اتفاق میافتد که دنبالشان میکنید.
آیا تطابقی بین تهران و نیویورکِ میلر میبینید؟
اگر اول نمایشنامه «مرگ فروشنده» را بخوانید، توصیف نیویورک را از زبان آرتر میلر و تغییرات را در شهر میبینید. او همه اساس شهر را رو به نابودی میبیند و زندگی مدرنی را توصیف میکند که در حال شکلگیری است و بر افراد و گروههایی تأثیر میگذارد که نمیتوانند خیلی سریع خود را با تغییرات همگام کنند. آنچه در ایران رخ میدهد، شبیه به این است – تهران مانند چند سال پیشِ نیویورک در حال پیشرفت است. اما ممکن است به فاجعهای منجر شود، زیرا چنین نوسازیها و نوآوریهایی را نمیتوان صرفا با کنارزدن سنت به دست آورد.
به نظر میرسد برای این ارزشهای سنتی، بسیار احترام قائلید… .
ما اعتقاد داریم باید بااحتیاط عمل کنیم و خانواده یک حریم خصوصی است. یک پسر کوچک دوست ندارد خانمی از بستگان درجه اول او لباسش را عوض کند. میبینید در کلاسهای درس فقط پسرها حضور دارند و مختلط نیست. این چیزی است که شما در ایران وقتی بچه هستید میآموزید؛ تفاوت بین زن و مرد. من نظرم را دراینباره نمیگویم و فقط میگویم وجود دارد. علاوه بر این حریم خصوصی، مشکل قضاوت دیگران هم هست؛ اینکه دیگران چگونه شما را میبینند، بسیار مهم است.
[١] Death of a Salesman [٢] Arthur Miller
[٣] Pedro Almodóvar[۴] Willy Loman[۵]
منبع : روزنامه شرق

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برشهای کوتاه/ لحظه اهدای اسکار به اصغر فرهادی در اسکار ۲۰۱۲
- فصل سوم «روزگار جوانی» جلوی دوربین رفت
- دروغ گفتن یا دروغ نگفتن، مسئله تنها این نیست/ نگاهی به «جدایی نادر از سیمین»؛ به مناسبت دهمین سالِ اکرانش
- عکسی که امیر جدیدی از خود و اصغر فرهادی در اینستاگرام منتشر کرد
- سیروس الوند: ضعف در پژوهش باورپذیری فیلمها را از بین میبرد
- فیلمبرداری «قهرمان» اصغر فرهادی به پایان رسید
- بازیگر «جدایی نادر از سیمین» درگذشت/ علیاصغر شهبازی از دنیا رفت
- برشهای کوتاه/ میزانسن چیست؟ توضیح میزانسن به زبان ساده
- نامزدهای نهایی جوایز آکادمی فیلم اروپا، معرفی شدند
- ویدئویی از فرش قرمز فیلم «فروشنده» ساخته فرهادی/ پخش تصنیف دلشدگان از شجریان
- پیامهای تسلیت هنرمندان در پی درگذشت محمدرضا شجریان
- معرفی بهترین فیلمهای «معمایی» تاریخ سینما / فرهادی با سه فیلم در میان ۱۰۰ فیلم برتر
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (١۵)/ علی اصغر کشانی، فرهاد خالدی نیک
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (١٣)/ بهرنگ ملک محمدی، امیرعلی نصیری
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (١١)/ محدثه واعظیپور، حسین آریانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فاطمه معتمدآریا: «سبالو» فیلمی درباره موسیقی غنی و ارزشمند جنوب است
- سینماهای بدهکار اجازه اکران نوروزی ندارند
- سکانس طلایی/ دریای درون
- موسیقی، رنگ و قصه
- نوروز ۱۴۰۰ با گل پامچال و جامعه شناسی سال نو
- سخنرانی پرشور جین فوندا در مراسم گلدن گلوب/ داستانها میتوانند مردم را متحول کنند
- یک فیلم بلند ۱۵ دقیقهای!
- «ماه بیبی» به میز تدوین رسید
- بازیگری که پس از مرگ برنده جایزه گلدن گلوب شد
- فیلمبرداری «سگ زرد» در دماوند آغاز شد
- مستند نامزد جایزه اسکار به شبکه مستند آمد
- «دستانداز» کمال تبریزی در صف اکران
- ادامه فیلمبرداری سریال «همبازی»
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش سوم
- معرفی برندگان «گلدن گلوب ۲۰۲۱»/ «سرزمین آوارهها» باز هم برگزیده شد
- رییس پیشین گلدن گلوب: عضو سیاهپوست نداریم
- علیرضا نجفزاده: سریال بوتیمار برای نوروز ۱۴۰۰ ساخته میشود
- مرتضی شایسته: اعلام آمادگی ۸ فیلم برای اکران نوروزی
- ناگفتههای «فریدون جیرانی» همزمان با زادروزش در موزه سینمای ایران
- سئوالات کرونایی را از رادیو سلامت بپرسید
- جزئیات حمایت سازمان سینمایی از فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۰
- سه جایزه هندیها برای «کلاس رانندگی»
- «تام و جری» دومین فیلم پرفروش افتتاحیه در دوران کرونا
- بررسی مسئولیتپذیری در خانواده در «کام شیرین»
- جشنواره فیلم تلیوراید به صورت حضوری برگزار میشود
- هیچ چیز در این دنیای فانی، همیشگی نیست
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش دوم
- بهبود سینمای ایران با ایجاد بستر ملی
- افتتاحیه هجدهمین دوره جشن تصویر سال / گزارش تصویری
- محمود گبرلو : سریال جلال بسیار پخته و حرفه ای ساخته شده