محمد سلوکی دربارهی افزایش حضور بازیگران در برنامههای تلویزیونی در مقام مجری، معتقد است: اگر هنرمندی واقعا بتواند در یک برنامه تلویزیونی مخاطب را جذب کند، اتفاق خوبی است. اما اگر باعث شود که اصل یک برنامه منوط به حضور چهره بازیگر شود، آفت بزرگی برای تلویزیون محسوب میشود.
به گزارش سینماسینما، این مجری تلویزیون در ادامه مطلب بالا خاطرنشان کرد: اگر این افراد در مقام مجری واقعا بتوانند پروژه خوب و جذابی را به مخاطب ارائه بدهند و هر بازیگری توان این را داشته باشد که مخاطب را به سمت شبکه خود جذب کند، باید اتفاق بیفتد و هیچ ایرادی ندارد.
او در عین حال درباره علت تمایل کمتر برنامهسازان به استفاده از افرادی که از همان ابتدا خود را در مقام مجری مطرح کردهاند، گفت: شاید به دلیل کمکاری و کمدقتی خود مجریان در این زمینهها هم باشد که باعث شده آن مجری برای شبکه یا تهیهکننده نتواند مخاطب زیادی را جذب کند. به هر حال اگر منِ مجری نتوانم سودآور باشم، چرا باید از من استفاده کنند. تلویزیون امروز یک صنعت است و باید بتواند خودش را روی پا نگه دارد.
سلوکی با اعتقاد بر اینکه برنامههای تخصصی مجریان و کارشناسان کاربلد را میطلبد، مطرح کرد: یکسری از برنامهها از محتوای حساسی برخودارند که احتیاج به برنامهریزیهای خاصی دارد و متخصص خودش را هم میطلبد. شاید خانم یا آقای بازیگر نتواند در این نوع برنامهها قدرت تحلیل لحظهای داشته باشد. اینجا نیاز است که از مجری ـ کارشناس و متخصص آن حوزه استفاده کرد. اما به طور کلی هر کسی بتواند به جذاب بودن شو تلویزیونی کمک کند، اتفاق خوبی خواهد افتاد و اشکالی ندارد؛ ضمن اینکه اجرای بازیگران در برنامههای تلویزیونی در کل دنیا مرسوم است.
این مجری تلویزیون سپس گفت: به طور کلی نه به حضور بازیگران در برنامه تلویزیونی در جایگاه مجری رأی میدهم و نه برعکس. اگر آن کاری که خانم یا آقا در تلویزیون انجام میدهد مورد توجه مردم باشد درست است اما اگر پول و هزینه زیادی صرف آن بازیگر شود و هیچ اتفاقی نیفتد این غلط است.
او ادامه داد: تلویزیون در موقعیت خود به عنوان یک ساختمان به همراه یکسری نیروی انسانی که کارمند و مدیران هستند در نظر گرفته میشود. کارمندانی که در طول سالها تغییر میکنند و همه اینها یک جریان تعاملی است. اینکه مجریان کم کار هستند به دلیل این است که شبکههای تلویزیونی دیگر برنامههای گفتوگو محور زیاد تولید نمیکنند یا برنامههای ترکیبی که احتیاج به مجری داشته باشند کمتر تولید میشود و برنامههایی که بر اساس مدل مجریمحورانه روی تلویزیون باشد، زیاد نیست.
سلوکی در عین حال یادآور شد: امروز دنیای رسانه فضای بازتری دارد. ما حتی در صفحه اینستاگرام هم میتوانیم کار خود را پیش ببریم؛ البته در برخی موارد نیز مشکل ما به اجرا برنمیگردد بلکه بخشی از آن به ضعف برنامهسازان برمیگردد که همیشه فکر میکنند باید از یک کار ضعیف برنامهشان را شروع کنند.
او گفت: بالاخره مدیران تلویزیون و تهیهکنندگان با نگاه و استراتژی برنامهشان را پیش میبرند که احساس میکنند بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار میگیرد. درباره اینکه حضور بازیگران به عنوان مجری خوب است یا نه نمیتوان رأی قطعی صادر کرد، به هر حال این نوع اجرا هم یک مدل است اما اینکه این حضور باعث شود که اصل یک برنامه تلویزیونی کاملا منوط بر چهره بازیگر شود، تبدیل به یک آفت خواهد شد؛ برای مثال درباره یکی از پروژههای شبکههای تلویزیونی شنیدهام که شرط گذاشتهاند که الزاما بازیگر باید آن را اجرا کند. این الزام گذاشتن نشاندهنده میزان بالای خطای مسؤولان است که پروژهها را پیش میبرند. در حالی که شاید بسیاری از این هنرمندان و بازیگران قدرت تحلیل درست نداشته باشند.
این مجری که سال گذشته اجرای برنامه «چلچراغ» را عهدهدار بود، درباره سری جدید این برنامه با اجرای محمدرضا شهیدیفرد، گفت: برنامه «چلچراغ» را سال گذشته به مناسبت اربعین و در گفتوگو با کارگردانان آثار مذهبی اجرا کردم اما امسال شکل آن را تغییر و به همه هنرها اختصاص دادهاند.
او تاکید کرد، اینکه چقدر بتوانیم مخاطب داشته و اثربخش باشیم به مجری، زمان پخش، مهمان برنامه و عوامل دیگر بستگی دارد. صرفا نباید خروجی یک برنامه را بر دوش مجری گذاشت.
سلوکی در پایان درباره فعالیتهای این روزهایش نیز گفت: پیش از این برنامه مناسبتی «اقیانوس آرام» را در کربلا اجرا کردم. مدتهاست خودم تلاش میکنم برنامههایی که تولید میکنم را اجرا کنم و به خاطر تفاوت سلیقهها خیلی پیشنهاد اجرا نمیپذیرم.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- پخشکننده فیلم: «چپ، راست» آماده اکران است/ موضع نامشخص صداوسیما در برابر فیلمها
- گلایه از پخش نشدن تیزرهای «لامینور» در تلویزیون/ مهرجویی: رفتار تلویزیون با سینما شرمآور است
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
- رتبهای غیرمنتظره برای سریال «خوشنام»/ پربینندههای تلویزیون در ماه رمضان اعلام شد
- دعوت کارگردان برای مطالبه عمومی پخش سریال/ «کتونی زرنگی» چه زمانی پخش میشود؟
- محمد سلوکی، حجتالاسلام برمایی و رسالت بوذری؛ مجریان سفره افطار سیما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود