افخمی در پیام تبریکش به اصغر فرهادی به خاطر موفقیت «فروشنده» نوشت: فشاری که روی جشنواره ی کن به خاطر نادیده گرفتن فیلم قبلی فرهادی، یعنی «گذشته» وجود داشت، این قدر زیاد بود که مجبور شدند ژست عاقل اندر سفیه خودشان را در مقابل آمریکایی ها فراموش کنند.
بهروز افخمی مجری برنامه هفت و کارگردان سینمایی طی یادداشتی درباره موفقیت فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی در جشنواره فیلم کن نوشت:
«تبریک می گویم به آقایان اصغر فرهادی و شهاب حسینی به خاطر موفقیت و درخشش آخرین فیلمشان در جشنواره ی کن. شهاب حسینی نشان داد که آن قدر خوب بازی می کند که حتی فرانسوی ها می فهمند؛ با این که زبان فارسی سرشان نمی شود و نحو و لحن و ظرافت های زیر و بم این زبان بسیار لطیف را دریافت نمیکنند.
اصغر فرهادی هم با دریافت این جایزه، شیرین کاشت و خودش را در بالاترین سطح فیلمسازی هنری دنیا تثبیت کرد. نکته ای که عوام نمی دانند و روشنفکران وانمود می کنند که نمی دانند این است که جشنواره ی کن غیر از آنکه به فیلم های خلاف اخلاق امتیاز مخصوص می دهد، نقاط ضعف دیگری هم دارد که به ژست و قمپز فرانسویها مربوط می شود.
جشنواره ی کن هیچ دوست ندارد فیلمسازی را که پیش تر به وسیله ی آمریکایی ها کشف شده و اسکار گرفته تائید کند و جایزه بدهد. فرانسوی ها از پنجاه شصت سال قبل که جشنواره ی کن را به راه انداختند همیشه ادعا داشته اند که اغلب فیلمسازان هنری دنیا را خودشان کشف و معرفی کرده اند و حتی فیلمسازان هنری آمریکایی را از توی آمریکا پیدا کرده اند و با جشنواره ی کن برای اولین بار به دنیا شناسانده اند.
با این ژست و این قمپز خیلی برای کن زور داشت که فرهادی را بعد از اسکاری که از آمریکایی ها گرفته تحویل بگیرند و در واقع نظر آمریکایی ها را تائید کنند. البته فشاری که روی جشنواره ی کن به خاطر نادیده گرفتن فیلم قبلی فرهادی، یعنی «گذشته» وجود داشت، این قدر زیاد بود که نمی توانستند زیاد مقاومت کنند و مجبور شدند ژست و قمپز عاقل اندر سفیه خودشان را در مقابل آمریکایی ها فراموش کنند.
مشتاق دیدن خود فیلم هستم و امیدوارم واقعا خیلی خوب باشد.
منبع : تسنیم
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «درون و بیرون۲»؛ مدیریت شکوهمند یک اضطراب
- تحقق تجربه زندگی دیجیتال در ایرانمال با همکاری همراه اول
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند
- یک کارگردان دیگر به دفاع از «جوکر ۲» برخاست؛ منتقدان احمق بمیرید!
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- درباره نمایش «کاتیوشا»؛ تکنیک در میدان رنگ
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- با همکاری همراه اول و وزارت بهداشت؛ برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با رویکردی نوین اجرایی میشود
- «لیلای بیمجنون» تمدید شد
- نگاهی به آخرین ساخته کیانوش و فرزاد دالوند؛ شنگول و منگول، از قدیم تا امروز
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- برترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب ۱۰۰ منتقد سینمایی
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- سویه پنهان ضد قهرمان؛ «خانواده خلج» حاصل ۴ سال فیلمبرداری است
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
مثل همیشه باید متاسف باشیم برای بهروز افخمی و امثال ایشون که حتی بلد نیستد درست و مودب از لغات استفاده کنن
مثل همیشه هنرمندانی که در مقابل هم می ایستند
این همه حسادت برای چی واقعا آقای بهروز افخمی