آهنگساز فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» ضمن اشاره به جزییاتی از ساخت موسیقی این اثر، از تعامل متفاوت تیم سه نفره آهنگساز، تهیهکننده و کارگردان در این کار گفت.
به گزارش سینماسینما، افشین عزیزی آهنگساز فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» درباره جزئیات ساخت موسیقی این فیلم سینمایی که این روزها بر پرده سینماهاست، توضیح داد: با توجه به چند وجهی بودن موقعیت و شخصیت غلامرضا تختی، باید فضای آهنگسازی فیلم را به سمتی میبردیم که موسیقی فیلم هم دارای وجوه مختلفی باشد. به هر حال شخصیت تختی، شخصیتی دارای پیچیدگیهای بسیار خاص بود و ضرورت داشت که با توجه به این فضای پیچیده، موسیقی کار ساخته میشد.
عزیزی ادامه داد: فیلم تختی روایتگر چهار مقطع کودکی، جوانی، میانسالی و روزهای منتهی به مرگ اوست که لازم بود علاوه بر ساخت موسیقیهای جداگانه برای هریک از این مقاطع زمانی، فصل مشترکی هم برای این مقاطع در نظر گرفته شود.
وی افزود: طی سالهای اخیر موسیقی اغلب فیلمها و آثاری که با موضوعاتی مرتبط با ورزش ساخته شدهاند، به سمت و سوی موسیقی پهلوانی و ضرب زورخانه رفتهاند. همین رویکرد نیز موجب شده تا فضای موسیقایی این نوع کارها نیز دچار تکرار شوند. به همین جهت تمام تلاش خود را انجام دادم که محور موسیقی فیلم دچار این فضای تکراری نشود.
این آهنگساز ادامه داد: به هر حال این فیلم ساختار کلاسیکی دارد که باید موسیقی آن نیز روی همین محور کلاسیک قرار میگرفت. موضوعی که خوشبختانه هم مدنظر سعید ملکان به عنوان تهیهکننده و هم بهرام توکلی به عنوان کارگردان بود و باعث شد که من در این زمینه با فراغ بال بیشتری کارهای مربوط به آهنگسازی را انجام دهم. البته که ما در همین بستر کلاسیک از نشانههایی چون کمانچه، عود، زنگ و ضرب زورخانه استفاده کردیم زیرا میخواستیم در فضای موسیقی کلاسیک فیلم نشانههایی از موسیقی سنتی نیز داشته باشیم.
وی با اشاره ساخت موسیقی سکانس مسابقات کشتی ملبورن گفت: به اعتقاد من سکانس مربوط به رقابت تختی در مسابقات ملبورن یکی از بهترین سکانسهای فیلمهای ورزشی در ایران است که حداقل من به خاطر ندارم که تاکنون با چنین کیفیتی در حوزه فیلمهای ورزشی سینمای ایران تولید شده باشد. پس در این چارچوب بود که کار آهنگسازی این ۱۳ دقیقه نیز برای من دشوار میشد. به عبارتی ساخت موسیقی این سکانس باید به شکلی میبود که مخاطب بتواند در این چند دقیقه که جذابترین تصویرها پیش روی او قرار میگرفت با نوعی از موسیقی مواجه شود که همراهی کاملی با آن داشته باشد. من در این چارچوب بود که از گونههای مختلف موسیقی از جمله موسیقی الکترونیک و موسیقی کلاسیک و در مقاطعی از ضرب زورخانه بهصورت توأمان استفاده کردم که امیدوارم نتیجه کار مورد رضایت مخاطب قرار گرفته باشد.
عزیزی در بخش دیگری از صحبتهای خود به بخشهای دیگر فیلم «غلامرضا تختی» اشاره کرد و توضیح داد: غلامرضا تختی به واسطه برخی از تصمیماتی که در طول زندگی خود میگرفت با تنهاییهای متعددی مواجه میشد که بخشی از این تنهایی در فیلم بهرام توکلی در قالبی ارزشمند و قدرتمندانه به تصویر کشیده شده بود. من برای موسیقی این مقطع از فیلم هم تلاش کردم تا با در نظر گرفتن یک تم ساده و محوریت ساز عود، فضایی را خلق کنم که به واسطه کارگردانی و تصویربرداری جذاب و ارزشمندی که با آنها مواجه بودم بتواند با مخاطب همراه باشد.
آهنگساز فیلم «غلامرضا تختی» که سوابق متعددی در ساخت موسیقی فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی دارد با بیان اینکه فیلم تختی موسیقی زیادی داشت، گفت: ما برای ساخت موسیقی فیلم زمان زیادی نداشتیم اما به دلیل درک متقابلی که میان سعید ملکان، بهرام توکلی و من به وجود آمده بود، تجربه بسیار ارزشمندی را در حوزه آهنگسازی فیلم به دست آوردم که اگر این فضای دوستانه و هدفمند وجود نداشت قطعاً موسیقی خوبی هم برای فیلم تولید نمیشد.
عزیزی افزود: سعید ملکان و بهرام توکلی خیلی درک درستی از موسیقی داشتند به عبارتی آنها میدانستند که از موسیقی فیلم چه میخواهند و اتفاقاً همین فضای فکری بود که منجر به خلق موسیقی شد که امیدوارم مورد توجه مخاطبان قرار گرفته باشد. البته در اینجا لازم است از گروه نوازندگان هم قدردانی ویژهای داشته باشم زیرا در زمانی که بسیاری از دوستان به من میگفتند برای ارتقای کیفیت کار از نوازندگان خارجی استفاده کنم اما این نوازندگان ایرانی بودند که نشان دادند قدرت لازم را برای مشارکت در تولید موسیقی یک اثر ارزشمند را دارند و حتماً لازم نیست که برای ارتقای کار به خارج از کشور رجوع کرد.
وی در بخش پایانی صحبتهای خود به تیتراژ پایانی فیلم هم اشاره کرد و توضیح داد: تیتراژ پایانی فیلم با شعری از رهی معیری، تنظیم استاد مجید درخشانی و خوانندگی دوست خوبم محمد معتمدی تولید شد که به شدت به ساختار کلی کار کمک کرد. این موسیقی بر خلاف تیتراژهای سالهای اخیر که عمدتاً به سمت موسیقی پاپیولار رفته، انتخاب درستی بود که به دلیل توانایی گروه اجرایی آن توانسته شنونده را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقابل تجارت و واقعیت/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- «روز صفر»؛ مرز باریک صعود و سقوط
- پروانه ساخت یک فیلم سینمایی صادر شد
- انجمن سینمای جوانان منتشر کرد/ کتابی درباره موسیقی فیلم؛ ابزار پرقدرت گسترش حافظه بحران روحی و غم روزهای از دسترفته
- ستاره اسکندری کارگردان «خورشید آن ماه» مطرح کرد/ آنچه را که در بلوچستان دیدم به تصویر کشیدم
- بهرام توکلی سریال «مترجم» را میسازد
- داوران بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- آغاز داوری/ یادداشت داوران جشنواره فجر خطاب به مخاطبان سینما
- داوران بخش «سودای سیمرغ» جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (۳)/ شادی حاجی مشهدی، الناز راسخ
- تهیهکننده «نون خ» تکذیب کرد/ نویسندهای به عوامل تولید این سریال اضافه نشده است
- بهرام توکلی به نویسندگان«نون.خ۳» پیوست
- واکنش فرشته طائرپور به عدم حضور عوامل فیلم روز صفر در اختتامیه
- نشست خبری روز صفر/ از صحبت ساعد سهیلی به زبان بلوچی تا حضور سرزده فراستی
- انتشار نخستین عکس از ساعد سهیلی در «روز صفر»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟
- برای احمد دامود؛ راز آن نگاه و دستهای چلیپا شده
- ادعای وزیر ارشاد؛ هیچ فیلمی در دولت سیزدهم توقیف نشده است
- احمد دامود درگذشت
- در مسیر سقوط/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- رایزنی عباس کیارستمی برای رفع ممنوع از کاری یک هنرمند
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- موفقیت تجاری مستند برنده خرس طلای برلین
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- دنیای پارادوکسیکال و غمبار چارلی/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: تئاتر مهمتر از همه منازعات سیاسی است
- ساترا به قرار منع تعقیب فیلیمو اعتراض کرد
- به یاد هنرمندان درگذشته/ چشمهایی که در سال ۱۴۰۱ بسته شد
- برگزیدگان اسکار ۲۰۲۳ / گزارش تصویری
- تلویزیون ۱۷۰ فیلم سینمایی در نوروز امسال پخش میکند/ مذاکره برای خرید فیلمهای برنده سیمرغ
- در هشتمین برنامه «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ معضلات آرشیو فیلمهای قدیمی سینمای ایران/ «بختِ پریشان» یک مقاله تصویری است
- فاصلهی کوتاه کُفر و ایمان/ نقدی بر کتاب «کبوترها و بازها»
- راهیابی «چپ دست» به جشنواره فیلم کوتاه یونانی
- همه آنچه میخواهید از اکران نوروز۱۴۰۲ بدانید/گیشههای چشم به راه!
- «سرگرمی آدمکش» هیچکاک ترجمه و منتشر شد
- «کوچک جنگلی» ناصر تقوایی منتشر شد
- برگزیدگان اسکار معرفی شدند/ درخشش «همه چیز همه جا به یکباره»