افشین هاشمی با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرامش به سرقت رقتن یک ایده واکنش نشان داد.
به گزارش سینماسینما، افشین هاشمی نوشته است:
«برای ثبت در تاریخِ سینما و موسیقیِ ایران
(و همچنین گزارشی به همکارانم در پروژهی بهسلامتیِ سینما – Cinema Salute)
ایدهی جمعآوری، تدوین و دستهبندیِ ترانههای سینمای ایران، سالیانِ سال در ذهنم بود، و از ۶ سال پیش با هزینهی شخصی، ایده را اجرایی کردم.
در این راه مستندساز و همکارِ فرهیخته – امید خاکپورنیا – دعوتم را پذیرفت و در یک بازهی ۶ساله، هرآنچه موجود بود گردآوری، و آمادهی انتشار شد، و اکنون در مرحلهی دستهبندی و جداسازیهای کاربردیست.
در کنارِ این گردآوری، ساختِ یک مستند، یک کنسرتِ پژوهشی و همچنین مقالهای بر واشکافیِ سیرِ این ترانهها تا انقلاب، همچنان در دستورکار است.
در اواسطِ راه اما (که بخشی از محتوا جمعآوری شده بود)، دوستِ آهنگسازی با شنیدنِ این ایده، محسنِ نامجو را برای خوانندگیِ این کنسرتِ پژوهشی پیشنهاد کرد، و طرح و ایده را با او در میان گذاشت. به دلایلی که نیاز به گفتن نیست، این همکاری شکل نگرفت.
حال دقیقن در زمانی که همهچیز در شکلی آبرومند و ارزشمند، آمادهی ارائه است، آن خواننده در شکلی هولهولکی (!) همان ترانهها را میخواند و به سرعت ارائه میدهد که البته به دلیلِ ناآگاهی دربارهی تاریخ سینمای ایران و پیشینهی کلمات، نامِ تحقیرآمیزِ فیلمفارسی را بر آن نهاده است. البته همین سرعت در انتشار، که من – خوشبینانه – ترجیح میدهم آنرا ناشی از ذوقزدگی در برابرِ این ایده و سپس فراموشیِ ناخواسته دربارهی آورندگانِ ایده بدانم، نشانگرِ ارزشِ کارِ ماست.
این نوشته اما برای پیروزی در مسابقهی «کی اوّل شد؟!» نیست، بلکه نویدیست به دوستدارانِ سینما و موسیقی، و همچنین کسانی که از پروژهی ما آگاه بودند: این مجموعه در شکلی کامل و علمی در راه است و به زودی در اختیارِ علاقمندان قرار خواهد گرفت.
همچنین به همکارانِ هموارههمراهم که با مهر و پشتکار در این پروژه کنارمان بودند، اطمینانِ خاطر میدهم که کارِ بزرگشان در این پژوهش و گردآوری، کوچکترین ارتباطی به آنچه منتشر شده، ندارد و این خواننده تنها از ایدهای که پیشتر در اختیارش قرار گرفته، استفاده برده.
سخنِ آخر اینکه میراث و گنجینهی بزرگِ «ترانههای سینمای ایران» که ما سعی در یادآوری و نگهداریاش داریم، همچون اقیانوس آنقدر وسیع هست که هرکس سهمی از آن داشته باشد؛
و حال اگر کسی با کاسهی کوچکِ خود جرعهای از این آب برداشت، چه باک؛ و حتا چه بهتر، که تشنهای سیراب شود…
افشین هاشمی – اردیبهشت ۱۴۰۴»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چون نیک بنگری همه تزویر میکنند!/ نگاهی به سریال «داوینچیز»
- در سکوت اهل تاریخ/ نگاهی به سریال «شبکه مخفی زنان»
- اکران دو فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان شارجه
- وزارت ارشاد متن بیلبورد تبلیغاتی «شبکه مخفی زنان» را تغییر داد
- وقتی هاشمی، کودکی و رندی دهه نودیها را به رخ میکشد /«پسران دریا» نمونه ساده سازی شده «باشو غریبه کوچک»
- آغاز اکران «پسران دریا» از فردا/ فیلم افشین هاشمی در جشنواره بوسان نمایش داده میشود
- شب بازیگر پس از وقفهای دو ساله برگزار شد/ علی نصیریان: وقتی حال مردم خوب نیست، نباید جشن بگیریم
- دعوت به مراسم اسیدپاشی و آدامسخوانی؛ رونمایی و نمایشنامهخوانی دو اثر محمد رحمانیان برگزار میشود
- رضا میرکریمی: «خیلی دور، خیلی نزدیک» تجربه درک حیرانی و بیوزنی نسبت به جهانی بیانتهاست
- نمایش «پسران دریا» در جشنواره بینالمللی فیلم چنای هند
- افشین هاشمی در نشست خبری «پسران دریا»: عمیق بودن منافاتی با ساده بودن ندارد
- جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره عشق آمریکا به مدیر فیلمبرداری «خداحافظ دختر شیرازی» رسید
- نامزدی «خداحافظ دختر شیرازی» در ۵ رشته جشنواره آمریکایی عشق
- «پسران دریا»، به کارگردانی افشین هاشمی در مراحل فنی
- «قطار آن شب» در بلژیک به نمایش درمیآید
پربازدیدترین ها
- آتش و باد کمکم میگسترد/ نگاهی به سریال «آتش و باد»
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- در آستانه جشنواره کن/ فشارها بر سازندگان فیلم «یک تصادف ساده» شدت گرفت
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار اثر صادر شد
آخرین ها
- برای هشتمین دوره پیاپی؛ محمدمهدی عسگرپور نایبرئیس فیاپف شد
- کریستن استوارت: تأثیر ترامپ بر صنعت فیلم وحشتناک است
- «مهمانی شام» در تماشاخانه هامون
- «دشت میخواند» جایزه ویژه جشنواره آلمانی را گرفت
- مسافر آستانه: جشنواره «ستاره ناهید» با رویکرد پیوند ادبیات فارسی و نمایشنامه برگزار میشود
- در پی حادثه پیست اتومبیلرانی ورزشگاه آزادی؛ حمیدرضا درجاتی، عکاس ورزشی درگذشت
- کمدی شریف بسازید/نگاهی به فیلم صد دام
- «پل صراط»، روی ریل نخل طلا
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده؛ ۴۰۹ میلیارد، سهم گیشه سینماها از ابتدای ۱۴۰۴
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- هستی محمایی برترین بازیگر فستیوال فیلم زنان اسوان شد
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- آغاز تولید فیلم سینمایی «در میان ما» به کارگردانی سیامک ابراهیمی در ایران و ترکیه
- آغاز دومین کنگره بینالمللی هوش مصنوعی در علوم پزشکی با حمایت همراه اول
- اظهارات تازه وکیل تتلو؛ ازدواج موقت موکل بنده با نیت خالصانه برای توبه بوده است
- واکنش مونا مهرجویی به حکم پرونده قتل والدینش؛ ما درخواست اعدام نداریم
- نسخه ویژه نابینایان «گربههای اشرافی» با صدای نازنین مهیمنی منتشر میشود
- تعشق صدا و تصویر
- آغاز رقابت برای دریافت نخل طلا/ جشنواره کن با سخنرانی آتشین دنیرو و آغازی تارانتینویی شروع شد
- رییس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد: تایید حکم قصاص برای قاتل مهرجویی و محمدیفر
- رابرت بنتون درگذشت
- «زندگی با خبر» منتشر شد
- نمایش نسخهٔ ترمیم شدهٔ «جویندگان طلا، ۱۹۲۵، چارلی چاپلین» پیش از افتتاحیهٔ جشنوارهٔ کن
- فرشتگان آلوده صورت
- معرفی برگزیدگان سومین دوره جایزه رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری اطلاعات
- قوانین جدید برای جشنواره کن؛ برهنگی روی فرش قرمز ممنوع است
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار اثر صادر شد
- بهمن فرمان آرا شاهکار بزرگ علوی را میسازد
- «بامداد خمار» و «مو به مو» در راه نمایش خانگی
- نظر رضا علامهزاده درباره حضور دو فیلم ایرانی در کن؛ حضور فیلمهای پناهی و روستایی را افتخارآمیز میدانم نه اعتراض برانگیز