رئیس سابق انجمن فیلم کوتاه ایران گفت: مخاطب «هنر و تجربه» ممکن است زیاد نباشد اما برای همین گروه، نیاز به پاتوق و جدول اکران منظم است.
به گزارش سینماسینما، الهام حسینزاده کارگردان فیلم کوتاه و رییس سابق انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) درباره اکران فیلمها در گروه «هنر و تجربه» گفت: سینمای مستقل و در واقع فیلمهایی که مخاطب عام ندارد و می توان آن را به عنوان فیلم های هنری و تجربی دانست، در همه جای جهان چندان با اقبال مخاطب همراه نمی شود اما بی شک مخاطب خاص خود را دارد. نباید فراموش کرد که این نوع از سینما، پایه هنر سینما را نگه می دارد و بخشی است که دولت باید برای آن حمایت های مالی در نظر بگیرد، این سینما نباید در دسته فیلم هایی که درآمدزایی می کنند، قرار بگیرد. البته در حال حاضر سینمای بدنه هم چندان به سود نمی رسد.
وی ادامه داد: زمانی که گروه سینمایی «هنر و تجربه» شکل گرفت، برای همه ما بارقه امیدی بوجود آمد و تصور کردیم که با ایجاد چنین گروه سینمایی، شرایط مناسب برای اکران فیلمهایی از این دست فراهم می شود. هرچند این گروه فرصتهای خوبی را برای ما فراهم کرد، اما یکی از مهمترین نقاط ضعفی که می توانستیم در این گروه ببینیم شیوه اکران فیلم های بلند، کوتاه و مستند در این گروه سینمایی بود.
این کارگردن فیلم کوتاه بیان کرد: نبود تمرکز و پایگاه ثابت برای نمایش فیلم های هنری و تجربی در سطح شهر سبب شده تا مخاطب با پراکندگی بسیار شدید به لحاظ مکانی، زمانی و سئانسی مواجه شود. درواقع برای نمایش فیلمهای «هنر و تجربه» معمولا سئانس های مرده ای را در نظر می گرفتند و مخاطبی که می خواست چنین فیلم هایی را ببیند باید یک مجاهدت بسیاری را برای هماهنگی برنامه خود با زمان نمایش فیلم ها داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه مخاطب فیلم های هنری و تجربی معمولا ترجیح می دهد در صورتی که زمان مناسبی برای تماشای فیلم ها بدست میآورد، شرایطی وجود داشته باشد که بتواند حداقل چند فیلم را ببیند، توضیح داد: پیش از این بارها به مسئولان هنر و تجربه و دیگر مدیران فرهنگی گفتهام برای چنین سینمایی نیازمند پایگاه و یا مکان ثابت هستیم که میتواند مجموعه ای باشد که حتی مخاطب عام چندانی نداشته باشد. چنین مجموعه هایی را می توان به گروه «هنر و تجربه» اختصاص داد تا تمام فیلم های این گروه در آن نمایش داده شوند.
حسینزاده گفت: ایجاد یک پاتوق فرهنگی در این حوزه، خیلی مهم است. در چنین شرایطی افرادی که برای دیدن این فیلم ها می روند میتوانند قرارهای مختلف فرهنگی خود را در این مجموعه گذاشته و از امکانات موجود استفاده کنند. در چنین فضایی کارگردانان فیلم های اکران شده با مخاطب دیدار کرده و بازخورد نمایش فیلم خود را دیده و از نظر مخاطب استفاده میکنند.
وی توضیح داد: مخاطبان سینمای مستند و یا کوتاه انتظار مخاطب بسیاری ندارند، اما می توانند از چنین فضای فرهنگی به خوبی استفاده کنند. اگر تمرکز پایگاهی برای «هنر و تجربه» در نظر گرفته شود، می توان تمرکز تبلیغاتی نیز برای آن ایجاد کرد که شامل ایجاد پیج های اینترنتی و اعلام اخبار و رویدادها باشد.
حسین زاده در پایان گفت: باید این مساله را در نظر بگیریم که مخاطب این نوع از سینما، مخاطب خاص است و نبود مکان ثابت برای اکران فیلم ها باعث می شد که مخاطب نتواند مکان مناسبی برای اکران پیدا کند. اگر این پراکندگی مکانی برداشته شود، بخشی از مشکلات مخاطب آثار «هنر و تجربه» حل میشود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- هنروتجربه، شاهرگ حیاتی ورود به سینمای جهان
- اطلاعیه موسسه هنروتجربه در واکنش به تصمیم سازمان سینمایی/ قدردانی از سینماگران، امید به آینده
- افتتاح دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش فیلم ژانگ ییمو
- اعلام اسامی فیلمهای حاضر در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین»
- به همت موسسه هنروتجربه و سفارت چین در ایران؛ دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» برگزار میشود
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- اکران آنلاین دو فیلم از ۱۲ خرداد
- واکنش «هنروتجربه» به بیانیه داوران جشنواره فیلم فجر؛ نام سیمرغ «هنروتجربه» تغییر کند
- روایتی نو از یک موضوع تکراری/ نگاهی به فیلم «یلدا»
- سگها و آدمها/ نگاهی به فیلم «داگمن»
- حقایقی درباره جزیره رنگین به بهانه نمایش ویژه آن در گروه هنروتجربه
- عقرب/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
- وقتی قاتل یک زن است / نگاهی به فیلم “مهین”
- روزمرگیهای یک راننده آژانس/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- روایتهایی از زندگی معاصر/ نگاهی به سه فیلم «جویلند»، «تصمیم به ترک کردن» و «ایئو» در جشنواره فیلم کارلووی واری
- کنسرت نمایش سی صد / گزارش تصویری
- مردی که خودِ زندگی بود و دیگر هیچ/ به بهانه سالروز درگذشت عباس کیارستمی
- نخستین آکادمی آنلاین استعدادیابی و مهارتآموزی ایران افتتاح شد
آخرین ها
- مردی که خودِ زندگی بود و دیگر هیچ/ به بهانه سالروز درگذشت عباس کیارستمی
- کنسرت نمایش سی صد / گزارش تصویری
- نشست هماندیشی دبیر جشنواره فیلم کودک با سینماگران / گزارش تصویری
- روایتهایی از زندگی معاصر/ نگاهی به سه فیلم «جویلند»، «تصمیم به ترک کردن» و «ایئو» در جشنواره فیلم کارلووی واری
- همراهاول، ارزانترین اپراتور آسیا برای حجاج
- وزیر ارشاد: نقض قانون، خط قرمز ماست/ هنرمندان از مجوزها تخطی نکنند
- آثار راهیافته به بخش داستانی کوتاه و نیمه بلند جشنواره فیلم شهر معرفی شد
- با حضور رئیس سازمان سینمایی؛ هیات امنای جدید مرکز گسترش معرفی شدند
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- نخستین آکادمی آنلاین استعدادیابی و مهارتآموزی ایران افتتاح شد
- سید جواد هاشمی مطرح کرد؛ سوءتفاهم با رقص یک گربه/ با گیشه ۵۰ میلیارد تومانی هم ضرر میکنیم!
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ چرا کسی «کریمر علیه کریمر» را جدی نگرفت؟/ فیلمی که در یادها ماند
- یک مسابقه طلایی برای شنوندگان رادیو
- اکران خصوصی فیلم روز ششم / گزارش تصویری
- هرج و مرج خانوادگی/ نگاهی به «بورنهلم لعنتی»، «پیهتا» و «احمقها» از بخشهای مسابقه جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۲
- موج جدید کرونا در رادیو بررسی شد
- اثر مشترک آلبانو و فریمن منتشر شد
- فوت نویسنده «خشم اژدها»/ نی کوانگ درگذشت
- معرفی آثار راهیافته به بخش اقلام تبلیغات سینما در جشنواره فیلم شهر
- انتشار فراخوان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر همزمان با عید قربان
- احیاکنندگان سینمای مستقل
- برادوی ماسک از چهرهها برداشت/ به خاطر هیو جکمن ماسک بزنید!
- گزارش تصویری/ آیین معارفه مدیرعامل جدید خانه هنرمندان ایران
- در آیین معارفه محمدمهدی عسگرپور چه گذشت؟/ آنچه باقی مانده و میماند «خانه هنرمندان ایران» است
- واکنش نصیریان به حذف دروس عمومی از کنکور/ زبان و ادبیات فارسی هویت و بخشی از شناسنامه ماست
- چشم انداز به بیماری های نادر در رادیو
- همراهی پزشکان با سپهر دانش در رادیو
- فوت کارگردان پیشگام تئاتر/ پیتر بروک درگذشت
- مدیر شبکه نسیم در نشست خبری مطرح کرد؛ سروش صحت ممنوعالفعالیت نیست/ تذکر به خطاهای برنامهها در فضای مجازی
- معرفی مستندهای جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی