
روزنامه ایران در یادداشتی به قلم فریدالدین پوراحمد نویسنده خود ،به شدت از توقیف اکران مستند من ناصر حجازی هستم انتقاد کرد .
به گزارش سینما سینما ،نویسنده روزنامه ایران دریادداشت خود نوشته :بزرگان سینما تعاریف گوناگونی از «فیلم مستند» ارائه کرده اند. بهره برداری از ظرفیت نمایش زندگی در سینما، نمایش زندگی همان طور که هست یا فیلمی واقعی با خصوصیات نمایشی، از آن جمله اند. همان طور که پیداست در این گونه سینمایی، استفاده از تخیل جایی ندارد و فیلمسازان می کوشند با فراهم کردن اسناد مختلف، و تکیه بر ویژگی های بصری اثری قابل استناد بسازند. اما از این نکته های تئوریک که بگذریم، حاشیه هایی که در دو روز گذشته در مورد یک «فیلم مستند» به وجود آمده، به نظر می رسد بیش از هر مساله ای ناشی از درک نشدن همین تعاریف است. اکران فیلم «من ناصر حجازی هستم» دو روز بعد از آنکه رسماً رونمایی شد، به علت شکایت امیر قلعه نویی و در ساعت های پایانی دوشنبه با دستور «قضایی» متوقف شد. در هر حوزه ای که بحث های تاریخی مطرح می شود، همیشه موافقان و مخالفانی وجود دارند. گاهی انتشار یک کتاب یا حتی مقاله تاریخی، بحث های متعددی را دامن می زند و صاحبنظران دیگری هم وارد میدان نقد می شوند. حالاتصور کنید در این میان هر که کوچک ترین مخالفتی داشته باشد، به مراجع قضایی پناه ببرد و تلاش کند اصل قضیه را از بین ببرد. امیر قلعه نویی لاجرم در چنین مسیری قدم گذاشته و اهمیت یک فیلم مستند را نادیده گرفته است. هر چند حالااکران این فیلم به نظر قاضی بستگی دارد، اما ظهور چنین روندی چندان خوشایند نیست و برای اهالی سینما و هنر نگران کننده است. اگر هم شکایت یا ناراحتی نسبت به قسمت هایی از این مستند وجود دارد، قلعه نویی می توانست با بسیاری ابزارهای دیگر که از قضا کارسازتر هم هستند، نقد خودش را مطرح و نسبت به آنها موضعگیری کند. حتی خود او هم فرصت ساخت مستند یا نگارش کتاب دارد تا به ابهام ها پاسخ بگوید. ویژگی حوزه فرهنگ همین است؛ آنقدر مجال و ظرفیت هست که با اشکال غیر قضایی نسبت به یک اثر هنری واکنش نشان داده شود. عجالتاً بدترین راه ممکن انتخاب شده است؛ شاکی خصوصی فعلاً موفق شده فیلمی را از روی پرده پایین بیاورد، باید نگران باشیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مستند «من ناصر حجازی هستم» رفع توقیف شد
- اکران دوم من ناصر حجازی هستم در جشنواره سینماحقیقت لغو شد
- روایت ایل بیگی از نامه دادگاه کارکنان دولت مبنی بر جلوگیری از اکران «من ناصر حجازی هستم»
- با شکایت قلعه نویی مجوز اکران عمومی مستند حجازی لغو شد
- شکایت قلعهنویی ازتهیهکنندگان مستند ناصر حجازی
- شکایت قلعهنویی از تهیهکنندگان مستند ناصر حجازی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مراسم بزرگداشت شمس لنگرودی برگزار میشود
- «بامداد خمار»؛ روایتی دراماتیک از تاریخ معاصر ایران
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- عباس اقلامی، نویسنده سایت سینماسینما درگذشت
- رجبعلی عبادی درگذشت
- معرفی مدیر و داوران بخش عکس چهلوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- «گردباد» روی صحنه کاخ هنر
- عروسکهای ترندِ «لابوبو» بزودی روی پرده سینما
- واکنش آقااسفندیار به بیانیه شورایعالی تهیه کنندگان در مورد پروانه ساخت
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- رونمایی از کتاب «استادان بزرگ بازیگری و شیوههای آموزش آنها» با ترجمه پیمان معادی؛ پاکدل: مادر سینما، کتاب است/ پیروزفر: آموزش بازیگری فقط انتقال تجربه نیست/ معادی: رونمایی این کتاب جذابتر از لحظات روی فرش قرمز فیلمها بود
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- با این همه جشنواره چه کنیم؟
- تریلر فیلم «مایکل»؛ نمایش دگرگونی اساسی جعفر جکسون
- یک نظرخواهی متفاوت؛ فیلمهای محبوب رهبر کاتولیکهای جهان
- در سومین فیلم تام فورد؛ ادل برای نخستین بار بازیگر میشود
- تولید کپیهای مجازی از صدای ۲ هنرمند؛ متیو مککانهی و مایکل کین باهوش مصنوعی کنار آمدند
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- بدرقه پیکر همایون ارشادی به خانه ابدی
- رونمایی از جدیدترین اثر شمس لنگرودی / گزارش تصویری
- اکران آنلاین مستند «بودن»؛ مرزی باریک میان بخشش و قصاص
- طراحی در سینما در هفته طراحی تهران
- فواد شمس درگذشت
- پارسا پیروزفر «خانم شین» را میسازد
- طعم تلخ گیلاس
- «آقای زالو»؛ روایتی کمیک با طعم تلخ و گزنده
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- نگاهی به فیلم «ناتور دشت»؛ یسنا گم شده!
- «چای سرد»؛ تصویر تلخ سیمای هنر و هنرمند در تنگنای زندگی
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست





