کیهان نوشت:
فیلم «زادبوم» أثری با درونمایهای سیاسی است که در سال ۸۷ فقط در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و پس از آن، امکان اکران عمومی نیافت.
ابوالحسن داودی، کارگردان این فیلم، جمعه شب گذشته با حضور در برنامه تلویزیونی «هفت» ضمن اعلام خبر نمایش قریب الوقوع فیلم خود، گفت که توقف نمایش این فیلم، بی دلیل و خنده دار بوده است. درحالی که دو نکته درباره این فیلم قابل طرح است که این کارگردان محترم باید درباره آن ها به بسیاری از مخاطبهای فیلم پاسخ دهد.
سوال اول اینکه چرا در فیلم «زادبوم» یکی از فرماندهان نظامی رژیم پهلوی، شخصیتی مظلوم و مثبت نمایش داده شده است؟ آیا این تصویرسازی از نیروهای رژیم طاغوت، تحریف تاریخ و القای دروغ به ذهن نسل جدید نیست؟
نکته دوم این است که در یکی از سکانس های فیلم «زادبوم» چنین نمایش داده می شود که گروهی از جوانان بسیجی و حزب اللهی، به دفتر یکی از شخصیت های سیاسی هجوم می برند و کارگردان محترم -شاید به طور غیرعمدی- این گونه تصویرسازی کرده که این جوانان، به جای در، از دیوار وارد محل مذکور می شوند و همزمان، شعار «حقیقت برو گمشو» را دائم تکرار می کنند.
سوال قابل طرح از کارگردان محترم فیلم «زادبوم» این است که آیا این تصویرسازی از گروهی از جوانان این سرزمین که اتفاقا بیشترین نقش را در تثبیت امنیت کشور و آبادانی مناطق محروم در قالب جهادگر دارند، نوعی تصویرسازی غیرواقعی به حساب نمی آید؟
احتمالا آقای ابوالحسن داودی می دانند که اگر در یک فیلم هالیوودی، چنین رفتاری به قشر خاصی نسبت داده می شد، کارگردان آن فیلم با موج شدید اعتراض های گروه های عدالتخواه مواجه میگردید. اما در کشور ما یک فیلمساز علاوه بر توهین به گروهی از جوانان این کشور، در مقام طلبکار هم ظاهر میشود!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفت وگو با ابوالحسن داودی درباره انتخابات اخیر خانه سینما
- خط و نشانهای دوستان دوام ندارد/ یادداشت ابوالحسن داودی
- انتقاد تند کیهان از مسعود کیمیایی
- کیهان : ادغام جشنواره جهانی با جشنواره ملی با استقبال قاطبه سینماگران مواجه شده است
- حیازدائی از جامعه به سبک نجلا/انتقاد شدید کیهان از سریال نجلا
- واکنش رضا کیانیان به درخواست کیهان برای ممنوع الکاری سینماگران
- ادامه واکنشها به جلسه شورای صنفی نمایش/ دو هشدار متفاوت درباره جایگاه خانه سینما!
- مراسم مجازی یادبود سیامک شایقی برگزار شد/ حکایت آن لبخندهای آرام
- پول درآوردن از خشم و ناامیدی!/انتقاد کیهان از جوکر
- خانه پدری عیّاری، عیار عدالت و قانون/یادداشتی از ابوالحسن داودی
- انتقاد شدید کیهان از مدیران فارابی به خاطر انتخاب لیلی رشیدی به عنوان داور جشنواره کودک
- روایت کیهان از عزاداری گروهی از بازیگران برای گربه بزرگمهر حسینپور
- آیا ابوالحسن داودی ،هزار پا ۲ را می سازد ؟
- گپی با ابوالحسن داودی درباره توقیف فیلمها /به لحاظ شرعی بعد باید پاسخگو باشند
- ابوالحسن داودی:سینماگردستگاه فسادسنج ندارد تا پی ببرد که منشا سرمایه فیلمش کجاست
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- انگیزه استفاده از ۵G با مقرراتگذاری هوشمند و حمایتهای دولتی بوجود میآید
- اهدای جایزه همراه اول به پایاننامه سال مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- بازیگر باید پوست کلفت باشد/گفت وگو با مینا عبدی بازیگر
- اسکار و سزار زنان فیلمساز را فراموش کردهاند یا…
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- صدایی که کلمات را تبدیل به تصویری واضح میکرد/ در یادبود هوشنگ لطیفپور
- تکملهای بر یادداشت رمانتیسم خونبار
- یک اجرای جنونآمیز/ یادداشت کارگردان «ملاقات خصوصی» درباره بازی پریناز ایزدیار
- جشنوارهای در تسخیر فارابی، اوج و حوزه هنری/ فیلمهای بخش سودای سیمرغ فجر چهل و یکم معرفی شدند
- همراه اول با هدف جذب نخبگان و بهعنوان حامی الماس در «نمایشگاه کار» حضور دارد
- «درب» بعد از جشنواره فجر اکران میشود
- نامزدهای جوایز سزار معرفی شدند/ «معصوم» در صدر
- حساسیتها و دشواریهای تولید و عرضه محتوا در ویاودیها بررسی شد
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- سینماهای مردمی جشنواره فجر اعلام شدند
- با حضور مسعود شعاری، مهران مهرنیا و فردین خلعتبری؛ مداخلهی هنرمند موسیقی در صورتبندی امروز و فردا بررسی میشود
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۳ اعلام شد
- انیمیشن «خانه» بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیکا آرژانتین شد
- عاشقانهای که دچار کماقبالی شد/ نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
- مثل یک خانواده بزرگ و صمیمی در دوران طلایی مطبوعات/ در یادبود ابوالحسن مختاباد
- «بیمادر» بهترین فیلم جشنواره بینالمللی داکا شد
- فهرست فیلمهای جشنواره برلین کامل شد / یک کارگردان ایرانی در بخش «مواجهه»
- همراه اول برترین اپراتور تلفن همراه در حوزه فروش
- در اولین «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ روایت بیواسطه انقلاب؛ از مصر تا ایران/ وقتی دوربینها سند میسازند
- جذابیتهای پنهان نیازهای اساسی/ نگاهی به فیلم «مثلث غم»
- این برخورد دوگانهی دردناک/ درباره اولین کنگره بانوان تاثیرگذار
- حسین شهابی درگذشت
- اساسنامه خانه سینما بهزودی تغییر میکند