دکتر اسماعیل امینی شاعر و مدرس دانشگاه در همشهری نوشت :
هر وقت رادیو را باز کنید، تقریبا در هر برنامه و میان برنامهای جملاتی از این دست خواهید شنید:
فعل خواستن را صرف کنید تا خوشبختی در خانه دلتان لانه کند.
مهربانیها، تختهپاککن ناکامیهاست.
مشکلاتتان را در پرانتز بگذارید و پرانتز را ببندید، حالا از زندگی بدون مشکلات لذت ببرید.
من امروز خیلی خندان و خوشحالم، چون یاد گرفتهام به مشکلاتم بخندم.
دست در دستخوشبختی، بالاتر از ابرهای احساس و عاطفه پرواز میکنم.
دشمنانت را دوست بدار، تا دوستانت بیشمار شوند.
از این قبیل جملات رنگین و آهنگین، در فضای مجازی نیز از در و دیوار میبارد. حرفهایی بیبنیان و گسسته از واقعیت، برای گریز از عقل و منطق، و دل خوش داشتن به موهومات خوش رنگ و لعابی که با کلمات ساخته میشود.
مهمترین ویژگی اینگونه جملات، دامن زدن به احساسات موهوم و فاصله گرفتن از معنای منطقی و عقلانی است.
این تلقی نابخردانه از زندگی و فراز و فرودهای آن و چگونگی رویارویی با واقعیتهای ناخوشایند زندگی، حاصلی ندارد جز غرقشدن در دنیایی خوشایند اما پر از هیچ و پوچ، درست مثل فشفشههای درخشان جشن تولد و باران پولک رنگی و اکلیل و برف شادی.
در یکی از این افاضات رادیویی، شنیدم که میفرمود: «اگر رویاهای خود را فهرست کنید و این فهرست را مقابل چشمتان بگذارید و هر روز آن را بخوانید، خیلی زود به همه آنها میرسید!»
اینگونه حرفها اگر از زبان آلودگان به انواع افیون و روانگردان، شنیده شود عجیب نیست، اما وقتی بهعنوان حرفهای علمی به مخاطبان عرضه میشود، عجیب و حتی ترسناک است.
شاید برخی گمان کنند که اینگونه جملات، شاعرانه است و از سطرهای شاعرانه نباید توقع داشته باشیم که منطقی و استدلالی باشند؛ چرا که زبان و بیان شعر، پر است از تخیل و عاطفه و احساس. اما باید گفت که شعر، اگر چه بیانگر تخیل و عاطفه است، با واقعیت و منطق نسبتی دارد و سطرها و کلمات شعر، براساس موهومات شکل نمیگیرند.
درنیافتن همین نکته است که بسیاری از سهلانگاران را به توهم شاعری دچار میکند و به آسمان و ریسمان بافتن مشغول میدارد به خیال شعر گفتن.
جالب است که این بافتههای سطحی و بیبنیان نیز، مانند همان جملات هیچ و پوچ، بسیار مورد توجه رادیو و تلویزیون است و ساعتی نمیگذرد که یکی از این شعروارههای بیو سر و ته در رادیو و تلویزیون خوانده نشود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- توئیت گلشیفته فراهانی خطاب به جشنواره کن درباره اصغر فرهادی و فیلم «عنکبوت مقدس»
- جایزه فیپرشی به فیلم «برادران لیلا» اهدا شد
- جدول نهایی ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن/ «تصمیم به متارکه» در صدر جدول
- اینجا کسی موفق نیست!
- معرفی برگزیدگان هفتادوپنجمین جشنواره کن/ نخل طلا به «مثلث اندوه» رسید
آخرین ها
- مراسم پایانی جشنواره فیلم کن / گزارش تصویری
- معرفی برگزیدگان هفتادوپنجمین جشنواره کن/ نخل طلا به «مثلث اندوه» رسید
- حضور همراه اول در نمایشگاه کار دانشگاه تهران با هدف جذب نخبگان
- رئیس سازمان صداوسیما: نمیتوانیم در نظارت بر محتوای صوت و تصویر سهلانگاری کنیم
- کنسرت-نمایش «سیصد» با بازی بهرام رادان روی صحنه میرود
- کیومرث پوراحمد فیلم جدید می سازد؟
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- جایزه فیپرشی به فیلم «برادران لیلا» اهدا شد
- جدول نهایی ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن/ «تصمیم به متارکه» در صدر جدول
- پیام تسلیت شورای مرکزی کانون کارگردانان سینما/ تاسف از بیتوجهی عوامل فیلم حاضر در جشنواره کن به حادثه متروپل آبادان
- روزنامه گاردین پیشبینی کرد؛ سعید روستایی بهترین کارگردان کن میشود
- توئیت گلشیفته فراهانی خطاب به جشنواره کن درباره اصغر فرهادی و فیلم «عنکبوت مقدس»
- چهار هزار امضا برای پس گرفتن شبکه نمایش خانگی از ساترا
- تاکید خزاعی بر ضرورت افزایش ظرفیتهای اشتغال و تولید در سینما/ مطالبه خانواده سینما در زمینه نمایش خانگی پیگیری میشود
- قصه آدم های خاص روی موج رادیو
- اینجا کسی موفق نیست!
- از سوی رئیس سازمان سینمایی؛ ماموریتهای پنج ساله موسسه سینماشهر ابلاغ شد
- جایزه نوعی نگاه کن به «بدترینها» رسید
- وادیار در بخش رقابت جشنواره فیلم کوتاه اودنسه دانمارک
- «جنگل سوگوار» در سینماتک خانه هنرمندان ایران اکران و نقد میشود
- پیشبینی نشریه معتبر ورایتی: «عنکبوت مقدس» شانس اول دریافت نخل طلای جشنواره کن ۲۰۲۲ است
- سیدجمال ساداتیان: «برادران لیلا» را مردادماه اکران میکنیم
- این بار خرمشهر فریاد زد!/ نگاهی به مستند تلویزیونی «خرمشهر جمعیت ۸۰ میلیون نفر»
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۸)
- تریبون کن و فرصتی که نادیده گرفته شد
- «مغز استخوان»؛ فاقد هسته مرکزی دراماتیک
- بیانیه روابط عمومی سازمان صداوسیما؛ دیدگاه جبلی درباره محتوای شبکه نمایش خانگی دوباره تشریح شد
- یادداشت محمد حقیقت از کن درباره فیلم «نزدیک»/ جهنم در بهشت
- اکران «داستانهای هزار و یک روز» در خانه هنرمندان ایران
- ری لیوتا بازیگر «رفقای خوب» درگذشت/ ابراز تاسف رابرت دنیرو