تهیه کننده و کارگردان فیلم «امپراطور جهنم» طی نامهای از انصراف حضور فیلمشان در جشنواره فجر گفتند و اعلام کردند این فیلم قربانی محافظه کاریها شده است.
به گزارش سینماسینما، محمد خزاعی تهیه کننده و پرویز شیخ طادی کارگردان فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» طی نامهای اعتراض خود را از رویه و رویکردهای حاکم بر فضای جشنواره فجر و بیتوجهی به آثار استراتژیک سینما ابراز کردند.
متن کامل نامه به این شرح است:
«ریاست محترم سازمان سینمایی و رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم فجر
جناب آقای حجت اله ایوبی
سلام علکیم
چنانچه استحضار دارید فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» از جمله پروژههای سینمای ایران در سالهای اخیر به شمار میرود که پاسخی به نیازهای منطقهای و بینالمللی است.
این فیلم به نقد عملکرد حکام آلسعود و فلسفه و چگونگی به وجود آمدن گروه داعش و دیگر گروههای تندرو و رادیکال اسلامی در اروپا و امریکا میپردازد و نگاهی دارد به پشت پردههای پیوند عربی، عبری و همکاری صهیونیسم بینالملل و خاندان آلسعود. اثری که به قاطعانه میتوان گفت نمونه آن را در سینمای منطقه نداریم.
به حسب ضرورت موضوعی و اهمیت استراتژیک این اثر، و نیز، فقدان آثار استراتژیک پیرامون موضوعات منطقهای در سبد سینمای ایران، گروه سازنده با تشویق و استقبال دبیر محترم جشنواره و حضرتعالی بنا را بر این گذاشت تا با تلاشهای شبانه روزی و با تمام انرژی فیلم را به جشنواره برساند تا سبد جشنواره خالی از این موضوع مهم نباشد.
متاسفانه، با کج سلیقگی و بر اثر ناتوانی درک ضرورتهای فرهنگی و اجتماعی و عدم تشخیص درست اولویتهای مضمونی و موضوعی آثار، فیلم «امپراطور جهنم» نادیده گرفته شد.
این رویه غلط بیسابقه هم، نیست و بارها شاهد بودهایم که آثار ارزشمند و مهمی همچون «بادیگارد»، «شیار ۱۴۳» و نمونههای دیگری از این طیف نادیده گرفته شده و رندانه و مهندسی شده، در مهجوریت، محاق و تحقیر قرار داده شده اند.
از این رو، بدینوسیله، مراتب اعتراض خویش را به اینگونه رویکردهای غلط، ناشیانه و ناپخته اعلام میداریم و معتقدیم فیلم «امپراطور جهنم» نه به اقتضای استانداردهای سینمایی که به خاطر عدم درک درست از اتفاقات منطقه، ناتوانی در انطباق هوشمندانه ضرورتها با مضامین آثار سینمایی؛ و نیز، به دلیل محافظه کاری، ترسویی و ضعف در تصمیم گیرهای شجاعانه و جسورانه، غفلت از افق کلان فرهنگی و اجتماعی، عدم آگاهی از سینمای استراتژیک مبتنی بر بنیانهای فرهنگ دفاعی کشور مورد بیمهری قرار گرفته و قربانی شده است.
به نظر میرسد با اتمسفر شکل گرفته جای فیلم «امپراطور جهنم» و آثاری از این دست در جشنواره نبوده و نیست و بدیهی است زمان شایستگی و ارزشهای فیلم را نشان خواهد داد.
پس ترجیح میدهیم به صورت رسمی انصراف خود را از حضور در این رویداد سینمایی اعلام داریم و از حضرتعالی و دبیر محترم جشنواره به خاطر حمایتهای لازم برای تولید اثر علیرغم همه سنگ اندازیها تقدیر و تشکر مینماییم و معتقدیم بهترین قضاوت در مورد فیلم «امپراطور جهنم» و ویژگیهای شاخص آن در نمایش اثر در مقابل مخاطبان مشخص خواهد شد و مورد نقد و کنکاش قرار خواهد گرفت که زیاد به طول نخواهد انجامید که اگر آن زمان شما بودید و در مسند سازمان سینمایی حضور داشتید در مورد فیلم قضاوت خواهید کرد. ساخت این فیلم یک وظیفه ملی و بینالمللی بود که به ما رسید و هیچ منتی بر کسی نیست چون انتخاب اینچنین مضامینی همیشه با مشکلات، سنگلاخها و زخمها همراه بوده و خواهد بود و هرچقدر راه مشکلتر ارج و قرب آن بیشتر خواهد شد.
در پایان از همه همکاران که خالصانه و صادقانه در این مسیر ما را یاری نمودند تشکر و قدردانی میکنم و برایشان آرزوی موفقیت دارم.»
این فیلم در بخش غیررقابتی سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر پذیرفته شده بود.
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- پیامهای تسلیت وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در پی شهادت رئیس جمهور در سانحه هوایی
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- پرویز شیخ طادی در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر: عدهای بابت کراوات و ویدئو خسارتها زدند! با روسری بیشتر از این خسارت نزنید
- در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران برگزیدگانش را شناخت/ خزاعی: تاسیس اندیشکده سینما ضرورت است
- واکنش خزاعی به هتک حرمت قرآن؛ خودداری از پذیرش محصولات کشور سوئد در جشنوارههای ایران
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی شد
- دبیر جشنواره ۴۲ حکم گرفت؛ امینی دبیر ماند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ شورای سیاستگذاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شد
- موافقت با آئیننامه اکران فیلمهای خارجی و تسهیم فروش فیلمها از مبدا
- خزاعی و اعلام سیاستهای تازه؛ کشفحجاب کردگانی که حاضرند باحجاب بازی کنند، عملا میگویند؛ اشتباه کردهایم
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- هفتاد سالگی هنروتجربه در جشنواره کن
- کاپولا یک هتل سینمایی راه انداخت
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت غیرسینمایی برای ۵ فیلمنامه صادر شد
- «صبحانه با زرافهها» به اکران آنلاین رسید
- نگاهی مدعیان نخل طلا/ کن ۲۰۲۵؛ صحنه تقابل سینماگران کهنهکار و استعدادهای نوظهور
- تطبیقی میان «زخم کاری»، «آبان» و «تاسیان»/ اخلاق، سرمایه و قدرت
- در آستانه جشنواره کن/ فشارها بر سازندگان فیلم «یک تصادف ساده» شدت گرفت
- نمایش فیلم کوتاه «ابراهیم» در پنج جشنواره بینالمللی
- یک درخواست از هیات رئیسه خانه سینما و نگرانی برای فیلمسوزی
- در آستانه آغاز اکران؛ پوستر «بیسروصدا» رونمایی شد/ روایتی بیپرده از یک داستان بیسروصدا
- پایان فیلمبرداری «اسکورت» با حضور امیر جدیدی و هدی زینالعابدین
- آغاز پویش روزهای ۱۰۰ میلیون تومانی همراه اول
- آکادمی فیلم آلمان برگزیدگانش را شناخت؛ «دانه انجیر معابد» لولای نقرهای گرفت/ میثاق زارع بهترین بازیگر شد
- گزارشی از گیشه سینماها؛ فیلمهای جدید ۱۹ میلیارد در ۳ روز فروختند
- تشریح پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- برنامه نمایش فیلمها اعلام شد؛ نمایش آثار ایرانی در روزهای پایانی جشنواره کن
- یادداشت نیکی کریمی درباره شیوا ارسطویی
- «زیبا صدایم کن»؛ بذرِ امید
- گفتوگو با دبیرکل جشنواره کن: نمیتوان پیشگویی کرد
- فوت کارگردان سرشناس آثار نوآر و مهیج؛ جیمز فولی درگذشت
- رونمایی از ۸۶امین سایت ۵G همراه اول در استان مازندران توسط وزیر ارتباطات
- جوایز دیوید دی دوناتلو اهدا شد/ «ورمیلیو»؛ فاتح شب اسکار سینمای ایتالیا
- اکران خصوصی فیلم سلام علیکم حاج آقا / گزارش تصویری
- «بی سروصدا» هفته بعد میآید؛ اکران دوم سال ۱۴۰۴ با ۶ فیلم
- افشین هاشمی در اینستاگرامش نوشت؛ ایدهای که به سرقت رفت، این بار محسن نامجو
- بهاره رهنما با «دورهمی بانوی اول» در کهریزک
- «ستاره»؛ آکواریوم
- حسین مسافر آستانه دبیر جشنواره تئاتر «ستاره ناهید» شد
- «یک درد واقعی»؛ تاریخنگاری با چاشنی کمدی-درام
- «تاسیان» از نگاه نسل من؛ مصائب تصویر کردن یک برهه تاریخی