دبیر جشنواره فیلم کوتاه یوآلیتی، گفت: یک برنامه خاص برای سینمای ایران داریم که آن هم جایزهای با نام عباس کیارستمی است که به طور ثابت در همه ادوار به فیلمهای برتر در حوزه فیلمشعر اهدا خواهد شد.
به گزارش سینماسینما، کامران رسولزاده درباره اهداف اولین جشنواره یوآلیتی Youality بیان کرد: هدف این جشنواره گردهم آوردن فیلمسازان مستعد و علاقمند در فضایی است که بتوانند تعاملات مشترک در فیلمسازی داشته و حتی به پروژههای مشترک برسند. معمولا جشنوارههای بینالمللی فقط با رصد کردن فیلمسازان و معرفی آنان برگزار میشود اما رویکرد جشنواره یوآلیتی این است که با کشف توانمندیهای فیلمسازان، برای آنها امکان همکاری با پلتفرمهای جدی بینالمللی را نیز فراهم کند.
وی افزود: یکی از اهداف دیگر این جشنواره، پرداختن به موضوعات انسانی و اجتماعی در بُعد جهانی است که در هر دوره بخشی به این مهم اختصاص دارد. در اولین دوره این جشنواره، “صلح” را به عنوان یک مفهوم جهانی انتخاب کردهایم و آثار سینمایی کوتاه با این موضوع در یک بخش و جایزه ویژه بررسی خواهند شد.
دبیر ایرانی این جشنواره فرانسوی درباره بخش فیلمشعر عنوان کرد: موضوع «فیلمشعر» بخش مشترک تمام ادوار جشنواره است که خاستگاه آن خاور دور و خاورمیانه است. ایران نیز یکی از کشورهایی است که فیلمسازان جاودان و آثار ماندگاری را در این حوزه به جهان معرفی کرده به همین دلیل در این جشنواره توجه ویژهای به شرکت فیلمسازان ایرانی داریم تا شاهد حضور هر چه بیشتر فیلمشعرهای ایرانی در عرصههای بینالمللی باشیم.
وی ادامه داد: فراخوان این جشنواره در پلتفرمهای بینالمللی منتشر شده و جشنواره، در حال حاضر مشغول پذیرش آثار فیلمسازان از سراسر دنیا است. اما روند دسترسپذیرتری برای فیلمسازان ایرانی نیز برنامهریزی شده که میتوانند از طریق تماس با شماره ۰۹۰۲۵۱۱۳۵۲۰ با نماینده جشنواره در ایران در ارتباط باشند تا روند ثبت نام آنها تسهیل شود.
رسولزاده درباره بخش فیلمشعر گفت: فیلمسازان باید مد نظر داشته باشند که فیلمی با عنوان فیلمشعر وارد بخش پایانی و رقابتی میشود که با تکیه بر یک دراماتورژی شاعرانه و در خلال پلانها و سکانسهای شاعرانه و با یک تدوین شاعرانه توانسته باشد فرایند وقوع شعر را به تصویر بکشد. آثاری که با نگاه داستان پردازانه و صرفا با اتکا به مضامین یک شعر ساخته شدهاند لزوما در دسته فیلمشعر قرار نمیگیرند.
کامران رسولزاده گفت: در بخش دانشجویی، فیلمسازان باید مدارک دانشجویی خود را برای جشنواره ارسال کنند که ما در این بخش تسهیلات ویژهای همچون ثبت نام رایگان جشنواره را در نظر گرفتهایم.
وی اظهار کرد: ادبیات میراثدار جانمایه تمام هنرها است. هر چند که تمام هنرها در تلاش باشند که به موسیقی برسند. اما ادبیات جایگاهی بسیار ظریف و شرافتمند در عرصه هنر جهان دارد. با اینکه سینما، سینماست ولی این قدرت را دارد که به زبان شعر برسد.
دبیر جشنواره youality عنوان کرد: یک برنامه خاص برای سینمای ایران داریم که آن هم جایزهای با نام عباس کیارستمی است که به طور ثابت در همه ادوار به فیلمهای برتر در حوزه فیلمشعر اهدا خواهد شد. در اولین دوره نیز مراسم یادبودی برای عباس کیارستمی و مرور آثار او برگزار خواهد شد. همچنین فیلمسازان برگزیده ایرانی، پس از جشنواره، امکان شرکت در مسترکلاسها و کارگاههای مجازی تخصصی سینما را به دست خواهند آورد.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- حضور پنج فیلم کوتاه ایرانی برگزیده یوالیتی در فستیوال فتوفیلم
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند
- یک کارگردان دیگر به دفاع از «جوکر ۲» برخاست؛ منتقدان احمق بمیرید!
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- درباره نمایش «کاتیوشا»؛ تکنیک در میدان رنگ
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- با همکاری همراه اول و وزارت بهداشت؛ برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با رویکردی نوین اجرایی میشود
- «لیلای بیمجنون» تمدید شد
- نگاهی به آخرین ساخته کیانوش و فرزاد دالوند؛ شنگول و منگول، از قدیم تا امروز
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- برترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب ۱۰۰ منتقد سینمایی
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- سویه پنهان ضد قهرمان؛ «خانواده خلج» حاصل ۴ سال فیلمبرداری است
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است