سینماسینما، علی جعفریمهر؛
در دنیای پرشتاب امروز، رسانهها و بهویژه برنامههای تلویزیونی، دیگر فقط نقش سرگرمکننده ندارند؛ بلکه تبدیل به آینهای از جامعه شدهاند. مخاطب امروز، حساستر، آگاهتر و مطالبهگرتر از هر زمان دیگری است. بنابراین برنامهسازان موظفاند که نهتنها به نیازهای محتوایی مخاطب توجه کنند، بلکه در بزنگاههای اجتماعی، واکنش درست و بهموقع داشته باشند؛ چرا که بیتوجهی، نهفقط از ارزش برنامه میکاهد، بلکه میتواند باعث دلزدگی و ریزش مخاطب شود.
همان طور که در جریان اخبار از هفته گذشته هستیم، رخ دادن حادثه تلخ در اسکله شهید رجایی بندرعباس، واکنشهای بسیاری را در برداشت. واکنشهایی که گاه نوک پیکان انتقادات را به سمت تلویزیون روانه کرد.
درباره اینکه پروتکل درست اطلاعرسانی در چنین مواقع بحرانی چگونه و چطور باشد، باید کارشناسان امر نظر دهند و این را هم باید پذیرفت که جریان اطلاع رسانی و پوشش خبری در رسانهای رسمی چون رادیو و تلویزیون به لحاظ سهولت دسترسی مخاطبان به آن تابع نکاتی است که ممکن است آن را نسبت به فضای مجازی دچار چالشهایی کند؛ فارغ از این مسائل آموزش نیروهای برنامهساز برای مواجهه درست رسانهای در چنین شرایطی بسیار حائز اهمیت است.
در شرایطی که روند برنامههای رسانه ملی با توجه به حادثه رخ داده، حتی دیرهنگام تغییر کرد؛ واکنش برنامهسازان نیز تعیینکننده بود.
ضعفها را باید دید و نقدها را باید به گوش مدیران این رسانه رساند؛ اما این یک لبه از ماجرای مواجهه تلویزیون با چنین حادثهای است. نمیتوانیم نقطه روشن واکنش مسئولانهی برنامه «۱۰۰۱» را نادیده بگیریم؛ برنامهای که از دی ماه ۱۴۰۳ آغاز شده، رویکردش طنز و سرگرمی است و تلاش میکند تا تلویزیون را بار دیگر کانونی برای جمعهای خانوادگی کند. حالا تیم تولید این برنامه در شرایط پیشآمده تصمیم گرفت با احترام به احساسات عمومی و خانوادههای داغدار، به مدت ۳ شب پخش قسمتهای جدید خود را متوقف کرد اما مهمتر از آن، هوشمندی در ادامه مسیر و پخش ۲ قسمت دیگر در پنجشنبه و جمعه بود؛ اعلام اینکه این ۲ قسمت پیش از حادثه ضبط شدهاند و این تیم برای احترام به این سوگ جمعی، برنامه جدیدی تولید نکرده است. این بیان به نظر ساده، نشان داد که این تیم فقط به زمانبندی فکر نمیکند، بلکه عمق ماجرا را فهمیده و جایگاه خود را در کنار مخاطبش تعریف کرده است.
اما این تنها مسیر آنها نبود. «جنابخان» بهعنوان کاراکتر محبوب و همراه محسن کیایی در این برنامه، باز هم صدای مردم شد و مطالبهگری را از دل طنز به فضای واقعی کشاند؛ ویدیویی منتشر کرد و در آن نسبت به آنچه رخ داده از بالاترین مقام اجرایی کشور مطالبهگری کرد. این یعنی یک برنامه تلویزیونی میتواند هم سرگرم کند، هم آگاه سازد و هم همراه باشد.
برنامهای که مسیرش را پیشتر هم در مطالبهگری از وزیر بهداشت و رئیس مجلس تعریف کرد.
تشخیص درست صف از سطور، یعنی فهم درست زمان، فضا و مردم. این همان نقطهایست که برنامهسازی از یک فعالیت صرفاً رسانهای فراتر میرود و به کنش اجتماعی بدل میشود. کاری که «۱۰۰۱» بهخوبی از پس آن برآمد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «۱۰۰۱» نوستالژی میشود/ گفتگوی محسن کیایی با دوبلورهای «فوتبالیستها»
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- «۱۰۰۱» با محسن کیایی میآید
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- مدیر شبکه نسیم مطرح کرد؛ آخرین وضعیت پخش «جنابخان»، «مهمانی» و چند برنامه دیگر
- «آغوش باز» نیمه شهریور اکران میشود؛ محسن کیایی و حامد کمیلی در سینما
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- شوخی معنادار رییس صداوسیما با جنابخان
- بازگشت یلدایی جنابخان به تلویزیون
- فصل دوم «بگو بخند» تولید میشود/ معرفی داوران
- «هتل» صدرنشین تازه اکران سینماها
- در آستانه اکران در سینماها؛ پوستر «هتل» رونمایی شد
پربازدیدترین ها
- آتش و باد کمکم میگسترد/ نگاهی به سریال «آتش و باد»
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- «آلفا»؛ فیلمی ناامیدکننده از دو زاویه
- پشت پرده حضور اینفلوئنسرها در جشنواره کن؛ حضور روی فرش قرمز کن چقدر آب میخورد؟
- آغاز دوباره «پاتوق مستند» با «تورگی»
- هشدار درباره آینده اینترنت کشور؛ اگر امروز نجنبیم، فردا ارتباطی نخواهد ماند!
- یک غافلگیری در کن؛ دنزل واشنگتن نخل طلای افتخاری گرفت
- اکران «ماموریت غیرممکنِ» جدید از جمعه/ تام کروز: تا ۱۰۰ سالگی ادامه میدهم
- «کابوس» در مسیر تدوین
- معرفی داوران فیلمنامه جشنواره فضای باز
- در نیمه راه جشنواره/ ستارههای منتقدان به کدام فیلمها رسید؟
- داستانی که در زندان اتفاق میافتد؛ دیمین شزل نقش اصلی فیلمش را به دنیل کریگ پیشنهاد داد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری دبیر سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان شد
- «موج و مرجان و خارا» نمایش داده میشود
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «در آغوش درخت» به اکران آنلاین رفت
- یک حضور غافلگیرکننده در کن؛ کوین اسپیسی جایزه یک عمر دستاورد هنری را میگیرد
- هجدهمین جشن شب بازیگر برگزار شد؛ ما زنده بهآنیم که در صحنه بمانیم
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- برای هشتمین دوره پیاپی؛ محمدمهدی عسگرپور نایبرئیس فیاپف شد
- کریستن استوارت: تأثیر ترامپ بر صنعت فیلم وحشتناک است
- «مهمانی شام» در تماشاخانه هامون
- «دشت میخواند» جایزه ویژه جشنواره آلمانی را گرفت
- مسافر آستانه: جشنواره «ستاره ناهید» با رویکرد پیوند ادبیات فارسی و نمایشنامه برگزار میشود
- در پی حادثه پیست اتومبیلرانی ورزشگاه آزادی؛ حمیدرضا درجاتی، عکاس ورزشی درگذشت
- کمدی شریف بسازید/نگاهی به فیلم صد دام
- «پل صراط»، روی ریل نخل طلا
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده؛ ۴۰۹ میلیارد، سهم گیشه سینماها از ابتدای ۱۴۰۴
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- هستی محمایی برترین بازیگر فستیوال فیلم زنان اسوان شد
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- آغاز تولید فیلم سینمایی «در میان ما» به کارگردانی سیامک ابراهیمی در ایران و ترکیه