جعفر پناهی با انتشار یادداشتی نسبت به حضور فیلمش در جشنواره کن واکنش نشان داد.
به گزارش سینماسینما، جعفر پناهی در یادداشت خود نوشته است: بیش از یک دهه است که از سوى نهادهاى وابسته، زمزمه ى مرگ ِسینماى هنرى ایران شنیده مى شود. حتى وقتى سینماى ایران به اسکار هم دست یافت، کوتولههاى سینمایى با عنوانِ مضحک ِ” لابیگرى” در القاى آن کوشیدند . امسال براى اولین بار در تاریخ سینماى ایران دو فیلم از دو فیلمساز ایرانى در بخش مسابقه ى اصلى کن حضور خواهد داشت . این حضور، خود به خود بیانگر آن است که سینماى ایران زنده و پویا است.
مسلما این امر به مذاق کسانى که میخواستند مرگ سینماى مستقلِ ایران را با هر حیله و تهدید جشن بگیرند و یا با سوق دادن سینما به سمتِ سینماى حکومتى، سینماى مستقل را ریشه کن کنند، خوش نخواهد آمد . آشکار است که دنبال بهانهاى دیگر خواهند گشت. بسیارى از کشورها آرزو داشتهاند و دارند که فیلمى در یکى از سه جشنواره ى الفِ _ کن ، ونیز و برلین _ داشته باشند. امسال با حضور فیلمسازان ایرانى در فستیوال برلین استارتِ تداوم پویایى سینماى ایران زده شد اما با جایزه نگرفتن فیلم ها خواستند این حضور را کم رنگ یا بى اهمیت جلوه دهند. اگر هم جایزه مى گرفتند، باز بهانه ى دیگر مى یافتند یا به حربهى قدیمى و نخ نما شده “سیاه نمایى” ، “سیاسى” و “ضد ایرانى” روى مىآوردند تا عوام فریبى کنند. از دید این گروه “فیلم ایرانى” یعنى فیلمى که در راستاى اهداف حکومت یا فیلمى خنثى و بى خاصیت باشد. نه فیلمى که شرافت هنرىاش را به پاى حکومت نریزد و سازندهاش سر سپرده قدرت نشود. آنچه مسلم است این است که بهانه و تهدیدها همچنان ادامه خواهد داشت. ولى سینماى مستقل با راههاى تازهتر و فیلمهاى خلاقانهتر در جهت استقلال خود خواهد کوشید، امیدوارم در ونیز هم این روند ادامه یابد. ما هم همانند تمام کشورهاى مهم صاحب سینما، از طریق همین فستیوالها به بازار سینماى جهان دست یابیم.
و اما یک آرزوى شخصى: بزرگترین آرزویم به عنوان یک فیلمساز این است که فیلمهایم در ایران به نمایش در آید . حتى اگر در یک سینما، حتا اگر در دورافتادهترین جا باشد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینماسینما/ فرانسویها در کاخ جشنواره کن واکسن کرونا دریافت کردند!
- تعطیلی سینماهای فرانسه باز هم تمدید شد/ تعلیق تا پایان ژانویه
- جشنواره کن ۲۰۲۱ برپا خواهد شد/ زمان برگزاری قطعی نیست
- اولین نمایش جهانی «گاو» در جشنواره کن بود + سند
- سینماسینما/ نماینده فرانسه در اسکار کدام فیلم خواهد بود؟/ معرفی انتخابهای اولیه
- گفتوگو با حمیدرضا اردلان و سعید عقیقی درباره «شطرنج باد»/ نقطه عطف زیباییشناسی تصویری
- معرفی هیات داوران جشنواره ویژه کن
- سینماسینما/ خوشبینی و امیدواری تییری فرمو نسبت به جشنواره کن ۲۰۲۱/ فرمانروایی مجدد سینما
- تجلیل از ویگو مورتنسن در جشنواره سنسباستین
- نامه سرگشاده روسای انستیتو لومیر فرانسه/ سینمادوستان به سالنها بازمیگردند
- کوجی فوکادا در مرکز توجه جشنواره توکیو/ تجلیل از کارگردان نامدار ژاپنی
- سینماسینما/ رئیس پیشین جشنواره کن درگذشت
- نورالدین آشتیانی کیست؟/ دبیرکل اولین جشنواره جهانی تهران و یکی از مهمترین پخشکنندگان فیلم
- توضیحات محمد حقیقت درباره حواشی یادداشتی که از حضور سینایی و فیلمش در کن نوشته بود + سند
- به یاد خسرو سینایی/ خاطرهای از حضور سینایی در جشنواره کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- توضیحات تهیهکننده «روزهای ابدی» درباره استفاده از کلاه گیس/ بازیگران ارمنی بودند
- تصاویری از زنان سریال «پیکی بلایندرز»
- برگزیدگان جوایز لومیر معرفی شدند/ جایزه بهترین فیلم برای «عشق و عاشقی»
- روایت منطقی از اخلاق گریزی/ نگاه جامعه شناختی به «دزد دوچرخه» به بهانه پیدایش گونههای نوپدید فاشیسم در دنیا
- رونمایی از لوگوی «لیپار»
آخرین ها
- تصاویری از زنان سریال «پیکی بلایندرز»
- توضیحات تهیهکننده «روزهای ابدی» درباره استفاده از کلاه گیس/ بازیگران ارمنی بودند
- برگزیدگان جوایز لومیر معرفی شدند/ جایزه بهترین فیلم برای «عشق و عاشقی»
- ویدئویی از مصاحبه با بهزاد فراهانی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- سیاوش طهمورث به شبنشینی زمستانی «دست در دست» میرود
- نامزدهای اسکار سینمای اسپانیا معرفی شدند
- روایت منطقی از اخلاق گریزی/ نگاه جامعه شناختی به «دزد دوچرخه» به بهانه پیدایش گونههای نوپدید فاشیسم در دنیا
- در آستانه زادروز بهمن فرمانآرا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «یک بوس کوچولو» با صدای علیرضا آرا + تیزر
- رونمایی از لوگوی «لیپار»
- واکنش عیاری به مقایسه حجاب در فیلم کاناپه با حجاب در سریال شمقدری
- برپایی مردمی جشنواره با اعمال محدودیتها/ جهانپور: مخاطبان با رعایت توصیهها در جشنواره شرکت کنند
- روزی روزگاری تئاتر/ گزارش تصویری از کنسرت-نمایش «سی»
- کاناپه در کمد، روزهای ابدی روی آنتن
- کجا بروم با اسبی که جایی نمی رود؟!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- پوستر فیلم خانه ماهرخ منتشر شد/ ماجرای سوختن یک بازیگر
- گزارش تصویری از فیلم «روزی روزگاری آبادان»
- اکبر عبدی در «نون خ۳» حضور ندارد/ حضور یک کاراکتر کرونایی در سریال
- گزارش فروش گیشههای آمریکا/ لیام نیسن گیشه را از «زن شگفت انگیز» گرفت
- «لاکپشت و حلزون» به جشنواره فیلم فجر نرسید
- روایت تصویری از روز خونین تاریخ آمریکا در «به اضافه مستند»
- «روزی روزگاری آبادان» آماده نمایش در جشنواره فیلم فجر شد
- ولگردی که رستگار میشود/ نگاهی به فیلم «بارانداز»
- نایب رئیس مجلس: رئیس صداوسیما در اسرع وقت اهانت به قوم کرد را مورد رسیدگی قرار دهد
- آقازادهها و حافظه جمعی/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- پوستر «سه روز و سه قتل» رونمایی شد
- سینماسینما/ ژاک برال کارگردان ایرانی-فرانسوی درگذشت
- سکانس طلایی/ ابله
- برشهای کوتاه/ چگونه استانیسلاوسکی حرفه بازیگری را دگرگون کرد
- معرفی برندگان جوایز فیلم مستند «ایدا»/ جایزه بهترین مستند برای فیلمی به تهیهکنندگی اوباما
- سیری در «روح»/ Soul به روایت تصویر