محسن خان جهانی کارگردان سینمای مستند در اعتماد نوشت :
به نظر من جشنواره سینما حقیقت امسال فاقد فیلمهای جسورانه با سوژههای گرم بود و مهمترین دلیل این مساله به نبود تهیهکننده خصوصی است و به اعتقاد من تا وقتی که تهیهکننده خصوصی مسوولیت تولید فیلمهای مستند را بر عهده نگیرد وضعیت به همین گونه است. فیلمها بیشتر توسط سازمانها و ارگانهای دولت با خواستهها و اهدافی که دارند تولید میشوند و چنین تولیداتی معمولا خلاقیت را از فیلمسازان دریغ میکنند و ما هر ساله شاهد فیلمهای سادهتر و بیخاصیت و بیدردسرتر خواهیم بود و به مرور دیگر شاهد حضور فیلمهایی که مشکلات جامعه را روایت کرده و اتفاقاتی را گوشزد میکند نخواهیم بود.
طی دورههای مختلفی که جشنواره سینما حقیقت برگزار میشد همواره حضور داشتم و امسال نخستین سالی بود که به عنوان تماشاگر فیلمها در جشنواره حضور پیدا میکردم. نکات مهم این دوره به بخش فیلمهای سیاسی برمیگشت که موفق عمل نکرد چرا باید فیلمسازی که برای فیلمش زحمت کشیده و سوژه مهم سیاسی را انتخاب کرده از جشنواره حذف شود؟ معتقدم در این بخش سلیقهای عمل شده اگر قرار باشد جشنوارهای ملاحظات سیاسی را رعایت کند که این به جشنوارهای معمولی تبدیل میشود. همه افتخار ما این است که جشنواره سینما حقیقت از سایر جشنوارهها سطح کیفیتش بالاتر است چون نوع فیلمهایش این را ثابت کرده است.
وزیر ارشاد در این جشنواره قول دادند که به زودی با مستندسازان دیدار داشته باشند. امیدوارم به وعده خود عمل کنند. چون سینمای مستند نیازمند یک اتفاق جدی است. درست است که جشنواره نیازمند نیروهای جوان است اما امسال جای بسیاری از بزرگان سینمای مستند خالی بود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مشق شب کیارستمی در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- گزارشی از نشست بررسی مستند بر سر خاک ساخته محسن خانجهانی در خانه اردیبهشت عودلاجان
- آغاز نمایش مستند «بر سر خاک»/ فیلمی با موضوع محیط زیست
- نامه سرگشاده محسن خانجهانی به وزیر ارشاد/ آقای وزیر! توقع «رپرتاژ» که ندارید؟/ اما و اگرهای یک «مستندنگاری»
- در نشست «تجربههای عینی مستندسازان از کار در دوران کرونا» عنوان شد/ کرونا الفبای زندگی را تغییر داده است
- فیلمبرداری “ABCD” با محوریت کرونا به پایان رسید
- گفتوگو با محسن خانجهانی، کارگردان مستند «انتهای خیابان پاستور»/ پله پله تا پاستور
- فضا بس ناجوانمردانه آشناست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- نگاهی به «شیهه»/ به کودکی که هرگز زاده نشد
- آثار مهم تاریخ سینمای ایران در فهرست ترمیم/ دوپینگ سینمای ایران با مارتین اسکورسیزی
- پروانه ساخت سینمایی برای ۲ اثر صادر شد
- احتمال حضور فیلم جدید هراری در کن ۲۰۲۶/ «ناشناس» با امضای نویسنده برندهی اسکار میآید
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- علی پاکزاد با خانواده خود تماس گرفت
- تعویق جشن بزرگ منتقدان؛ زمان پایداری در کنار نام بلند انسانیت است
- بیانیه سازمان سینمایی در پی حمله به صداوسیما
- صدور پروانه نمایش برای دو فیلم سینمایی
- واکنشها به حمله اسراییل به کشور
- نماوا به شبکه نمایش خانگی بازگشت
- برگزاری فعالیتهای هنری تا اطلاع ثانوی لغو شد
- اولین نشان سپاس موزه سینما به بیژن محتشم اهدا شد
- احتمال حضور فیلم جدید هراری در کن ۲۰۲۶/ «ناشناس» با امضای نویسنده برندهی اسکار میآید
- نگاهی به فیلم «گناهکاران»/ رقص خون آشامها
- با اهدای پلنگ طلایی؛ الکساندر پین در جشنواره لوکارنو تجلیل میشود
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- عقب نشینی و عذرخواهی نماوا؛ «سووشون» تا تأیید قانونی پخش نخواهد شد
- فیلمنامهای که ساخته نشد/ همه چیز درباره «شب ضبط نشده»ی لینچ
- پروانه ساخت سینمایی برای ۲ اثر صادر شد
- هادی مرزبان «پریزاد» را به صحنه میآورد
- آثار مهم تاریخ سینمای ایران در فهرست ترمیم/ دوپینگ سینمای ایران با مارتین اسکورسیزی
- «اسپات لایت» با «آبان» میآید
- «آداب شکار روباه» به تهیه کنندگی سجاد افشاریان روی صحنه میرود
- حضور فیلم کوتاه «گوسفند» در جشنوارههای ژاپنی و آمریکایی
- «کلنل، ققنوس و پر» روی پرده میروند
- در اولین حضور بینالمللی؛ «ژولیت و شاه» در جشنواره فانتزیا نمایش داده میشود
- تجلیل از بازیگر «سرگیجه»/ کیم نواک شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز را دریافت میکند
- بازیگرانی که بدنشان را وقف سینما کردند/ سینما یا قربانگاه؟
- نخستین مسابقه تحلیل بنیادی نماد همراه اول به ایستگاه پایانی رسید
- جشنواره ایتالیایی به «رعنا» جایزه داد/ «آنارشی» در جشنواره فضای باز آلبانی
- با انتقاد برندگان از دولت ترامپ؛ بهترینهای برادوی معرفی شدند
- درباره «وحشی»؛ شاخ و برگ ندهیم
- بزرگداشت پدر گریم ایران در موزه سینما
- «شکارگاه» به طور مشترک از دو پلتفرم پخش میشود