سینماسینما، شهرام مکری
درباره اهمیت فیلم کوتاه بسیار نوشته شده؛ از جمله اینکه یکی از موثرترین سرمایهگذاریها برای پرورش نیروهای حرفهای در سینما، ساخت فیلم کوتاه است و رشد سازوکار آموزش، تولید و نمایش آن هم در این سالها چشمگیر بوده. حالا دیگر فیلم کوتاه در خانه سینما صنف و کرسی دارد، و فیلمسازان فیلم کوتاهی داریم که در تمام دوران فعالیت حرفهای، به کار در این رشته مشغول هستند و به عرصه بلند کوچ نکردهاند و همچنین تا چند قدمی گرفتن جوایز بزرگ کن و برلین و ونیز و حتی اسکار برای فیلم کوتاه پیش رفتهایم.
اما در این یادداشت که به بهانه «اکران تیرگان» نوشته میشود، میخواهم به یک اتفاق خوشایندتر اشاره کنم؛ حضور زنان فیلمساز در عرصه فیلم کوتاه. موافق تقسیمبندیهای آثار هنری به تولیدات زنانه و مردانه نیستم، اما این بیمرز بودن مخصوص جوامع مترقیتر است. متاسفانه زنان کشور من برای برداشتن هر قدم باید تلاش و انرژی چند برابر مردان در برداشتن همان قدم را داشته باشند؛ درحالیکه جامعه مردانه اگر مانعی بر سر راهشان نباشد، کمکی هم نیست. اما به فیلمهای کوتاهمان که نگاه میکنم، از حضور این همه زن هنرمند که بیسروصدا و بیجنجال جای محکمی دارند و با وجود سختیها بهترینهای این عرصه را میسازند، خوشحال میشوم. روزهایی در هیئتمدیره صنف فیلم کوتاه، نگران به فهرست فیلمها و فیلمسازان نگاه میکردیم که شاید بتوانیم یکی از معدود زنان و دختران فیلمسازمان را در گروه داوران یا هر هیئت دیگری معرفی کنیم. امروز اما اگر از من بخواهید بهترین بازیگر، تدوینگر، فیلمنامهنویس و پخشکننده در حوزه فیلم کوتاه را معرفی کنم، در بالای فهرستم چند دختر هستند. در کارگردانی تعداد فیلمسازان خوبمان زیاد شده. به همین جشنواره فجر و فیلم کوتاه در سالهای اخیر نگاه کنید، میبینید جوایزشان را دخترانمان گرفتهاند. همچنین در بسیاری از حضورهای مهم بینالمللی. هنوز البته در فیلمبرداری یا صدا و موسیقی فهرست بلندبالایی نداریم، اما فاصله تا پر شدن فهرست خیلی کوتاهتر از آن است که فکر میکنید. در بخش طراحی هنری، عکاسی، گرافیک و حتی جلوههای ویژه کامپیوتری باز در بالای فهرست هستند و شاهدم که این همه تنها و تنها با تلاش خودشان به دست آمده. سینمای ما هیچ برنامه ویژهای و هیچ مکانیسم طراحیشدهای برای چنین رشدی نداشته و هرچه هست، حاصل فردیت تکتک این هنرمندان است و به همین دلیل ستودنیتر است و غیرقابل حذف شدن. نقش فردی برخی مدیران را کتمان نمیکنم و از مترقی بودن برخی قوانین نسبت به مثلا کشورهای منطقه حرف نمیزنم. اینجا اتفاقی افتاده که فراتر از همه اینهاست.
میدانم خیلیها به این یادداشت خرده میگیرند و میگویند چنین تفکیکی ممکن است به ضرر همین جریان باشد، اما در همین «اکران تیرگان» تابستان ۱۳۹۸ که به بهانهاش مینویسم، به سه فیلم کارگردانان زن که نگاه کردم، نتوانستم از این رشد و پیشروی چشم بپوشم و دربارهاش ننویسم. از شما هم میخواهم که متوجه این همه نزدیکی جریان فیلمسازی زنان کشور با سینمای روز دنیا باشید. از این به بعد درباره چنین تفکیکی نمینویسم، چون میدانم آنها بدون چنین یادداشتهای ستایشآمیزی این مسیر سخت را آمدهاند و به آن بینیازند و حالا تنها نیازشان مثل هر فیلمساز دیگری دیده شدن فیلمهایشان است. پس تماشای فیلمهای «اکران تیرگان» را از دست ندهید.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: حکومتهایی که خودشان را متولی حقیقت میدانند خطرناکترین دولتها هستند
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- ده فیلم کوتاه اکران آنلاین میشوند
- با معرفی هیات انتخاب و داوری بخش آثار تجربی؛ فیلمهای تجربی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- با معرفی هیات انتخاب بخش آثار داستانی؛ فیلمهای داستانی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای شش فیلم کوتاه داستانی
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- راهیابی فیلم کوتاه voice به دو جشنواره آمریکایی و ایتالیایی
- راهیابی «پِلی بک» به جشنواره فیلم سئول
- گوزن ایرانی در ایتالیا
- شهرام مکری: کارگردانان فیلم کوتاه چارهای جز جشنوارهزدگی ندارند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود