بابک بهداد مستندساز موفق ایرانی، در واکنش به بحث مطروحه شب گذشته در برنامه «هفت» و اظهارات حسین شمقدری با اشاره به این که فیلم خوب به همه فستیوالها راه مییابد و مستندسازی صرفا یک دوربین دست گرفتن نیست، گفت: این که بگوییم همه جشنوارهها مخالف ایران و نظام و حکومت نیستند، دور از انصاف است.
به گزارش سینماسینما، شب گذشته در بخشی از برنامه سینمایی «هفت» حسین شمقدری مستندساز گفت: «همه مستندسازان این کشور با پول نفت و حکومت فیلم میسازند. فرق ما این است که ما مدافع این نظام هستیم، اما آنها با پول این کشور علیه آن فیلم میسازند و اگر اینگونه نباشد، امکان ندارد جشنوارههای خارجی فیلمهای ما را قبول کنند.»
بابک بهداد مستندساز در واکنش به اظهارات شب گذشته حسین شمقدری در برنامه «هفت» به زهرا نعیمی خبرنگار خبرگزاری موج گفت: سینمای مستند فیلمسازان مستقل دارد که با هزینه خود فیلم میسازند و به مراتب از فیلمسازان دولتی جلوتر هستند. دلیلش هم این است که سفارشی فیلم نمیسازند و دغدغههای خودشان را جلوی دوربین میبرند، هر چند بخش دولتی نیز فیلمسازان خوبی دارد و به هیچ وجه اینگونه نیست که فیلمهای دولتی به جشنوارهها راه پیدا نکنند… بر این اساس تعداد زیادی از فیلم سازان مستند ما در فستیوالها حاضر میشوند، جایزه میگیرند و حتی مستندهایشان از شبکه تلویزیونی مستند که پنج سالی است راهاندازی شده است، پخش میشود.
وی افزود: اگر یک اثر مستند خوب و منسجم باشد حتما به جشنوارهها راه پیدا میکند و اگر لازم باشد جایزه هم دریافت میکند. به عنوان مثال فیلمی از آقای شمقدری که در اروپا ساخته شد، به جشنوارهها راه پیدا کرد و من این فیلم را دیدم. حتی افرادی که کارشان را تازه شروع کردهاند، اگر کار حرفهای و خوب ساخته شده باشد، در جشنوارهها به نمایش درمیآید؛ حال چه در بخش خصوصی ساخته شده باشد و چه در بخش دولتی.
بهداد ادامه داد: واقعیت این است که نسخه پیچیدن برای همه مستندسازان کار اشتباهی است. کسی که بخواهد واقعا مستندساز بشود، باید مسیری را طی بکند. مستندسازی صرفا یک دوربین دست گرفتن و گزارش تهیه کردن نیست.
وی همچنین گفت: اگر برنامه «هفت» میخواست به موضوع مستندسازی بپردازد، چرا به سراغ مستندسازان پیشکسوت و یا حتی نسل جوانتری که شناختهشدهتر هستند نرفت؟ قطعا آنها میتوانستند درباره فضای مستندسازی کشور تحلیلهای بهتری را ارائه دهند.
بابک بهداد درباره بخش دیگری از صحبتهای شمقدری تحت این عنوان که: «کسی که از رهبری دفاع میکند و حجاب برای او ارزش است و راهکارهایش در همه فیلمها بازگشت به «اصل نظام» است و به «فتنه» اعتقاد دارد، هرگز به جشنواره خارجی راه پیدا نمیکند، گفت: ما همه در این کشور زندگی می کنیم و ایران را دوست داریم و در حال فیلمسازی هستیم و این تفکیک کردن آدمها از هم، اصلا کار درستی نیست و این حرف اصلا صحت ندارد.
وی بیان کرد: فکر میکنم در مرحله اول باید فیلم خوب ساخته بشود؛ یعنی باید دوستان یاد بگیرند که سفارشی فیلم نسازند. حتی اگر سفارش فیلم میگیرند، فیلمی بسازند که دغدغه خودشان است. آنها بدانند اگر فیلمی که میسازند با ساختار، مضمون و روایت خیلی خوب جلو برود، آنها هم میتوانند به واسطه اثرشان در همه جشنوارهها حضور پیدا کنند.
این مستندساز گفت: این که بگوییم همه جشنوارهها مخالف ایران و نظام و حکومت هستند، درست نیست. بیان این حرف واقعا از انصاف به دور است. مگر آقای شمقدری از ساختار همه جشنوارهها خبر دارند که اینگونه قضاوت میکنند؟
بهداد در پایان گفت: مستندسازان باید خود را از حاشیههای مرسومی که هست، دور کنند. رسالت فیلم مستند، آگاهی دادن به مردم است، مسائل اجتماع را مورد نقد قرار میدهد و مشکلات را به تصویر میکشد. در حقیقت مستندساز فیلم میسازد تا بتواند مشکلی را از دوش مردم بردارد. اگر فیلم خوب باشد حتما به فستیوالها راه پیدا میکند.
منبع: موج
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- زن ۸۰ ساله یهودی سوژه فیلم جدید بهروز افخمی شد
- جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی میزبان ۶۵ مستند میشود
- معرفی اعضای هیئت انتخاب دو بخش جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- لبخندزنان در میان اتاقهای خونآلود/ درباره بهروز افخمی و حضورش در خانه مهرجویی
- با حضور بهروز افخمی؛ سرهنگ ثریای واقعی مهمان اولین برنامه «از سرگذشت» میشود
- افخمی ماجرای اعدام طیب حاج رضایی را میسازد
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- میتو به جشنواره فیلم فجر هم رسید/ رونمایی از تیزر «استاد» همزمان با نخستین نمایش فیلم
- رونمایی از پوستر «استاد» در آستانه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند
- یک کارگردان دیگر به دفاع از «جوکر ۲» برخاست؛ منتقدان احمق بمیرید!
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- درباره نمایش «کاتیوشا»؛ تکنیک در میدان رنگ
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- با همکاری همراه اول و وزارت بهداشت؛ برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با رویکردی نوین اجرایی میشود
- «لیلای بیمجنون» تمدید شد
- نگاهی به آخرین ساخته کیانوش و فرزاد دالوند؛ شنگول و منگول، از قدیم تا امروز
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- برترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب ۱۰۰ منتقد سینمایی
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- سویه پنهان ضد قهرمان؛ «خانواده خلج» حاصل ۴ سال فیلمبرداری است
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است