معمولا در عالم سینما نقش هایی منفی وجود دارند که تا ابد بر سرنوشت بازیگر نگون بخت تاثیر می گذارد و دیگر مجال نفس کشیدن به او نمی دهد .اما گاهی اوقات «بدمن»هایی ظهور می کنند که نه تنها نقش را دلپذیر وماندگار می کنند بلکه تماشگران نیز با او احساس همدردی می کنند واز در دوستی با او در می آیند و همچنین به مقیاسی برای مقایسه نقش هایی هم سطح او در می آیند. به عنوان مثال می توان به نقش جوکر با بازی هث لجر در شوالیه تاریکی ساخته کریستوفر نولان اشاره کرد .هث لجر در آن فیلم آن قدر روان،زیبا وهوشمندانه این نقش را ایفا کرد که به گفته کارشناسان بهترین جوکر تاریخ نام گرفته است.از سوی دیگر جوکر آن فیلم نوعی خود را معلول جامعه می داند .جامعه ای که نقش نمادین آن را پدر به دوش می کشد .اما این ها چه ارتباطی به بابک زنجانی دارد .با نگاهی به روند دادگاهی وی از همان ابتدا با اعلام اینکه یک بسیجی اقتصادی است و در شرایط تحریم به کمک کشور آمده است نه تنها خود را مقصر ومجرم نمی داند بلکه اعتقاد دارد که قربانی دعواونزاع های جناحی درون کشور شده است .از سوی دیگر زنجانی مانند جوکر بسیار هوشمندانه عمل می کند وهر روز با وارد کردن افراد ونهادهای تازه ابعاد بیشتر وگسترده تری به پرونده خود می دهد مانند جلسه دادگاه هفته گذشته که با وارد کردن بانک های مسکن وتوسعه بازی را وارد فاز جدیدی کرد .بازی ای که با اعلام شکایت بانک مسکن از وی، یک بازیگر دیگر به جمع عوامل اضافه کرد . در واقع او هوشمندانه عمل می کند به نحوی که اگر به صحبت های او واکنش نشان ندهند دلیلی می شود بر صحت ادعای او واگر واکنش داشته باشند نیز باز عملی انجام دادهاند که او می خواهد .زنجانی در این راه وارد بازی برد برد شده است .از سوی دیگر او در خلال برگزاری دادگاه و در مقام دفاع از خود نقش یک اقتصاددان وآگاه به امور تجارت بین الملل را به خود می گیرد وبعضا با این کار دادگاهی شدن خود را به دلیل عدم تسلط شاکیان به امور اقتصادی می داند .به عنوان مثال دیروز درباره ضمانتنامه ومشکل سوئیفت وضمانت گفت :« در سوالاتی که از اتاق بازرگانی بینالمللی و شرکت سوئیفت در خصوص برات و السی کردم هر دو اعلام کردند که السی و برات نامه اعتباری هستند که از سوی یک شرکت یا بانک صادر میشود. در شرکت به آن برات شرکتی و در بانک برات بانکی یا السی گفته میشود که این موضوع در قانون تجارت هم آمده است. کارشناس محترم یکی از ایراداتش این بود که شما بالای آن چیزی که میگویید برات است، ننوشتهاید برات. باید یادآور شوم که یکی دیگر از مواد قانون تجارت مطرح کرده که ننوشتن برات هیچ ایرادی ندارد.برات نیازی به مجوز از بانک مرکزی ندارد. شرکت ملی نفت عیناً براتهایی را با فرمت MT700 صادر کرده که شرکتهای زیرمجموعهاش خریدار و شرکت خریدار قائممقامش است یعنی همین کاری که من کردم. من ۱۱ فقره گشایش اعتبار – حالا هر اسمی که شما روی آن میگذارید – از یکی از شرکت های خودم به بانک مالزی خودم صادر کردم و بانک مالزی آن را به شرکت HK ابلاغ کرد ولی متأسفانه هیچ عملیاتی روی آن انجام نشد. من پول نفت را نقداً به شرکت نفت واریز کردم. »
زنجانی همچنین آرام ودلخواه مسیر خود را طی می کند مثلا قرار بود هفته گذشته ضمانت نامه بانکی را ارائه دهد .با این حال او دلیل انجام نشدن این کار را به گردن شرایط سیاسی اقتصادی کشور حاصل از تحریم ها انداخت.چنانچه وی دیروز در جریانه محاکمه اش می گوید: اعلام کرده بودم که حاضرم یک هزار و ۹۶۸ میلیون یورو ضمانتنامه بانکی بدون قید و شرط به ذینفعی شرکت HK صادر کنم. صدور ضمانتنامه کار راحتی نیست ضمن اینکه من هیچ مدرکی ندارم و از طرف دیگر میخواهم ضمانتنامهای برای یک شرکت تحریم شده صادر کنم. با این وجود دوستانم قول دادند که این کار انجام میشود و اعلام کردند
۲ امضا از۴ امضای ضمانتنامه گرفته شده و فقط ۲ امضا باقی مانده که تا روزهای دوشنبه و سهشنبه هفته گذشته قرار بود این امضاها نیز گرفته شود. زنجانی با اشاره به مصوبه اتحادیه اروپا در خصوص تحریم خود و شرکتهایش از جمله بانک FIIB، بانک نفت، شرکت SCT و شرکت سورینت در دوبی اظهار می کند: در این تحریمها بندی وجود دارد که طبق آن تمام مجموعههای من بلوکه شده و اتحادیه اروپا نامهای به بانک FIIB ارسال و اعلام کرده اگر بخواهم از وجوه خود استفاده کنم باید طبق قانون از اتحادیه اروپا اجازه بگیرم. براین اساس دو امضا از امضای ضمانتنامه گرفته شد اما دو نفر دیگر ایراد گرفتند که این پول، پول تحریمی است و ما داریم ضمانتنامهای صادر میکنیم که شرکت ذینفع هر موقع اقدام کند میتواند وجه ضمانتنامه را دریافت کند. براین اساس بانکی که قصد داشت ضمانتنامه را صادر کند از اتحادیه اروپا استعلام گرفت و گفتند بعد از برداشته شدن تحریمها وجه ضمانتنامه قابل وصول باشد.
از سوی دیگر زنجانی طوری روند دادگاهی شدنش را مدیریت میکند که همگان پی به قربانی بودن او ببرند واو را معلول مظلوم دعوای جناحی بدانند .در همین رابطه مثلا او می گوید: معاون وزیر نفت اخیرا اعلام کرده اگر زنجانی میخواهد پول بریزد برود شماره حساب
قوه قضاییه را بگیرد. مگر قوه قضاییه شماره حساب ارزی در اروپا دارد؟ قوه قضاییه نیز باید از بانک مرکزی شماره حساب بگیرد. متاسفانه دوستان قصد همکاری ندارند و روی هوا نمیشود کاری انجام داد و فقط مصاحبه کرد.
اما او با توجه به علنی بودن جریان دادگاه وهمچنین دادن فاز جدید به پرونده علنا و برای تاکید بر اینکه من یک قربانی در این جریان هستم واگر دینی به گردن دارم حاضر به پرداخت آن نیز هستم می گوید:« اگر قرار باشد کار سیاسی صورت گیرد و شرکت نفت به من کمک نکند من نیز تلاشی انجام نمیدهم اما اگر میخواهند کاری را انجام دهیم، اینکه بگویند شماره حساب دادیم، پول نریختند یا ضمانتنامه هنوز صادر نشده، درست نیست. کسی که با هزاران میلیارد تومان سروکار دارد، عقلش هم به اندازه هزاران میلیارد کار میکند. اگر من بخواهم دعوا را شروع کنم مطمئن باشید که شما نسبت به من برنده نخواهید شد زیرا شما اختیارات محدودی دارید اما من شخص هستم و همین الان فکر میکنم و همین الان انجام میدهم.» یعنی اینکه این قدر قدرت دارم که علنا وارد رویارویی وجنگ شوم .همچنین از توان شما وقدرت خودم نیز آگاه هستم .پس اگر می خواهید به آنچه در نظر دارید برسید چاره ای ندارید که با قانون من بازی کنید وگرنه می بازید. به عبارت دیگر من برنده می شوم؛با من جنگ نکنید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- نگین کیانفر: ناصر ممدوح از هویت و باورپذیری صدای خود مراقبت کرد
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- درگذشتِ نیلز آرستروپ و پارک مین جه
- «دو پرتره از دو نقاش معاصر» بررسی شد/ دانشگاهها نباید تنها به آموزش تئوریک بسنده کنند
- «مردی متفاوت» بهترین فیلم جوایز گاتهام شد
- تصاویری از پشت صحنه سریال«آیدا بین»
- کنسرت-نمایش لیلای بی مجنون / گزارش تصویری
- انتشار فراخوان اولین جشنواره عکس و فیلم تهران؛ «لالهزار»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- رکوردهایی که با یک فروش انفجاری جابهجا شد/ فروش ۳ روزه «موآنا ۲»؛ بهترین افتتاحیه انیمیشنی از والت دیزنی
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- فوت یکی از برندگان اسکار/ مارشال بریکمن درگذشت
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست