بابک کریمی مصاحبه ای در سایت هنر وتجربه کرده ودر آن حرفهای جالبی زده است .
به گزارش سینما سینما ،مهمترین بخشهای این مصاحبه به شرح زیر است :
+بعضی ها به این فکر نمیکنند قبل از اینکه کیارستمی، کیارستمی بشود چقدر زحمت کشیده. نمیبینند که در زیرزمین کانون پرورش فکری با تهمانده نگاتیو دیگران فیلم میساخته. فقط کیارستمی را از نخل طلا به بعدش میبینند و فرهادی را از اسکار به بعدش. آن زمان را نمیبینند که از صبح تا شب به خاطر «داستان یک شهر» در دادگاهها میرفت و میآمد و جامعه را از نزدیک لمس میکرد. نمیببیند که چقدر تحقیق میکند تا اصل جنس را جلوی دوربین بیاورد. نسل جوان کمتر از این کارها میکند، بنابراین فیلمهایشان دیگر از زندگی نشات نمیگیرد بلکه فیلم میبینند و میخواهند فیلم بسازند.
+آقای کیارستمی از نادر مواردی است که با وجود آنکه میتواند تا ابد همان فرمول همیشگیاش را تکرار کند اما همچنان تجربههای خیلی غریبی میکند. آقای داوودنژاد هم خیلی اهل ریسک است. فیلم «کلاس هنرپیشگی» فوقالعاده بود.
+ درواقع فلسفه نقشی که در فیلم ” من از سپیده صبح بیزارم ” بازی کردم ادای دینی بود به آقای کیارستمی اما از لحاظ ظاهری بیشتر سعی کردیم شبیه به آقای عیاری دربیاید.
+وقتی فیلمهای کوتاه آقای مکری را دیدم کاملا بریدم! فضای خیلی غریبی داشت. رفتم پیش مکری و گفتم اگر شده به من نقش یک تیر چراغ برق بدهی که همینجور بایستم و فقط برای تجربه شخصی خودم .
+هنروتجربه واقعا یکی از بهترین اتفاقاتی بود که میتوانست و میبایست در این سینما بیافتد. به هر حال جامعه ایران در معرض تعویض نسل است. هفتاد درصد جامعه زیر سی سال هستند. این تعویض نسل را در همه جا از کوچه و بازار تا دانشگاهها و تئاتر و… داریم میبینیم. نمیشود وقتی همه اجزای یک جامعه عوض میشود، سینمایش عوض نشود. یک جایی باید این تعویض را میدیدیم. مساله این بود که این فیلمها تولید میشدند بعد میرفتند توی گنجه و خدا میداند کی اکران میشدند. وقتی مسالهای مساله یک نسل است و اتفاقا با نسل جوان مواجهیم نمیتوانیم رویمان را برگردانیم. این است که ضروریترین و بهترین کاری که میشد کرد تاسیس هنروتجربه بود که دارد جواب میدهد. هر کسی که داخل سالن هنروتجربه میشود ممکن است شاهکار نبیند و قرار هم نیست ببیند اما دعوت میشود به تماشای یک تجربه جدید.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آیا سینمای ایران مافیای اکران دارد؟/ نگاهی به فیلم اولیهایی که با وجود جوایز بسیار، به حقشان در اکران نرسیدند
- «جنایت بیدقت»، با سوژهای جذاب و ساختاری نیمه آشفته!
- سینماسینما/ اولین واکنشها به فیلم «دشت خاموش» بعد از نمایش فیلم در جشنواره ونیز
- نمایش «ماهی و گربه» و «هجوم» شهرام مکری در جشنواره فیلمهای عجیب
- صدرعاملی: «پالت» گروه جسوری است که تلاش نکرد به شکل کاذبی دیده شود
- عکسهای تازه از فیلم ماهی و گربه که وارد شبکه ویدئویی شد
- «ماهی و گربه» از دوشنبه در شبکه نمایش خانگی
- «ماهی و گربه» بهترین فیلم ۲۰۱۵ از نگاه نشریه شیکاگو ریدر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۳)
- یادداشت محمد حقیقت از کن/ در روز پنجم جشنواره، فعلا فیلمی شایسته نخل طلا نیست
- برگزیدگان آکادمی ایسفا معرفی شدند/ جوایز اصلی به «ارفاق» رسید
- بهرام دهقانی در جشنواره «سایه» تجلیل شد/ دهقانی: ما به «سینما» اعتبار نمیدهیم
- با حکم مدیرکل هنرهای نمایشی؛ مدیر مجموعه تئاتر شهر منصوب شد
آخرین ها
- گفتگو با سیدجمال ساداتیان/ ممیزیها ناشی از اعمال قدرت به وزارت ارشاد است
- در نشست رسانهای مطرح شد؛ اکران فیلمهای برگزیده ۲۰ سال جشنواره پویانمایی تهران/ خودکفا میشویم
- خطاب به معاون دادستان کل کشور نگاشته شد؛ نامه دبیر ستاد امر به معروف درباره «دینامیت» و «گشت ارشاد ۳»
- با حکم مدیرکل هنرهای نمایشی؛ مدیر مجموعه تئاتر شهر منصوب شد
- راد و تیموریان در صدر آرا/ منتخبین انتخابات هیات مدیره مرکزی خانه تئاتر مشخص شدند
- دومین جشنواره فیلم کرمان افتتاح شد
- ویژه برنامه «سینما خرمشهر» در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود
- یادداشت محمد حقیقت از کن/ در روز پنجم جشنواره، فعلا فیلمی شایسته نخل طلا نیست
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۳)
- برگزیدگان آکادمی ایسفا معرفی شدند/ جوایز اصلی به «ارفاق» رسید
- بهرام دهقانی در جشنواره «سایه» تجلیل شد/ دهقانی: ما به «سینما» اعتبار نمیدهیم
- فیلمنامهی جزئینگر، اجرای دقیق/ نگاهی به سریال «یاغی»
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ستاد صیانت از آثار سینمایی فعال است/ ضرورت مساعدت صداوسیما
- پایان نقشآفرینی شقایق فراهانی در «عقرب عاشق»
- معرفی چهار بسته ویژه و استثنایی رومینگ همراه اول در امارات
- جشنواره فیلمهای ایرانی در زوریخ با فیلم سینمایی «گاو» افتتاح میشود
- نمایش «تیغ پنهان» سینمای ژاپن در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- سرویس سفر و گردشگری اپلیکیشن «اوانو» راهاندازی شد
- شناسایی افکار منفی برای دوستداران کتاب
- حقایقی درباره عزیز الله حمید نژاد به بهانه سالروز تولد او:قصه گوی آدمهای گمنام
- نمایش «اول شخص مفرد» / گزارش تصویری
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۲)
- با فرومایگان چه باید کرد؟
- در انتخاب برنده بخش فیلم کوتاه؛ همکاری با «تیکتاک» برای کن دردسرساز شد!/ جدایی رئیس داوران
- یادداشت محمد حقیقت از کن/ EO؛ فیلم جنونآمیزی که داوران جرات نمیکنند به آن جایزه بدهند!
- اصلانی در رونمایی از کتاب «شطرنج باد» مطرح کرد؛ ناسرهها جای سرهها را گرفتهاند/ از توجه به «شطرنج باد» دیگر خرسند نمیشوم
- اما سفر نیست علاجِ این درد/ نگاهی به فیلم «جاده خاکی»
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- ونجلیس، آهنگساز یونانی برنده اسکار درگذشت
- نشست تخصصی اولین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات برگزار شد