محسن امیریوسفی، رییس کانون کارگردانان سینمای ایران در صحبتهایی در شهریور سال ۹۷ با تمجید از مهرجویی گفت: آقای مهرجویی فیلسوف سینما است .
به گزارش سینماسینما ، متن کامل اظهارات این کارگردان به شرح زیر است:
«به نام خدای هامون
دهه چهل خورشیدی در تاریخ فرهنگ و هنر ایران دورهای تکرارنشدنیست. از ادبیات و نقاشی گرفته تا تئاتر و سینما. در همین دهه درخشان است که موج نویی در سینمای ایران شکل میگیرد که ما هنوز وامدار آن هستیم و در این میان نام داریوش مهرجویی میدرخشد.
آقای مهرجویی در پنجاه سال فعالیت، خالق ماندگارترین شخصیتهای سینمایی و کاشف بازیگران بزرگی در سینمای ایران بود، از مش حسن فیلم گاو با بازی درخشان مرحوم عزت الله انتظامی تا آقای هالو و پستچی با بازی به یادماندنی استاد علی نصیریان. از سامری فیلم دایره مینا تا شخصیتهای دوست داشتنی فیلم اجاره نشین ها، همچنین از شخصیت به یادماندنی هامون با درخشش مرحوم خسرو شکیبائی تا شخصیت های متفاوتی همچون بانو(بیتا فرهی) سارا و پری (نیکی کریمی) لیلا با بازی لیلا حاتمی و میم افسونگر درخت گلابی با بازی گلشیفته فراهانی و همچنین شخصیت علی در فیلم مظلوم سنتوری.
آقای مهرجوئی همچنین مهمترین اقتباس های ادبی سینما را انجام دادند از آثار غلامحسین ساعدی فقید، گئورگ بوشنر، سالینجر، ایبسن، گلی ترقی وهوشنگ مرادی کرمانی. اقتباسهائی که همچنان نیاز فعلی سینمای ایران برای گریز از سوژه های تکراری و سفارشی است.
با این حال اگرچه زمانی داریوش مهرجویی همراه با دیگر همنسلانش تاریخ سینمای ایران را به قبل و بعد از خود تقسیم کرد اما بعدها این سانسور بود که تاثیر عمیقی بر کارنامه کاری او گذاشت. توقیف فیلم های او در قبل و بعد از انقلاب همواره وجود داشت ولی اتفاقی که برای داریوش مهرجویی و فیلم سنتوریاش افتاد یکی از تلخترین اتفاقهای تاریخ توقیف و سانسور ماست. چه اتفاقی افتاد که در برابر چنین فاجعهای همه سکوت کردیم و چیزی نگفتیم؟ چه شد که تمام این سالها خانهنشینی ناصر تقوایی را دیدیم و به روی خودمان نیاوردیم؟ چه شد که ترک وطن بهرام بیضایی که با آثارش یکی از ستون های فرهنگ ایران است را دیدیم و چیزی نگفتیم؟ چند سال است که با دریغ و افسوس شاهد زوال سینمای ایرانیم؟
از تلخی توقیف که بگذریم آقای مهرجوئی استاد ترسیم سیمای طبقات مختلف اجتماعی در سینما میباشند از طبقات مرفه تا طبقات پائین جامعه و مهم تر از همه ترسیم هوشمندانه طبقه متوسط ایرانی که الگوئی قدرتمند برای کارگردانان سینمای اجتماعی در سال های اخیر است.
آقای مهرجوئی فیلسوف سینما و فخر کارگردان-تهیهکنندگان سینمای ایران هستند و در دوران فعلی که متاسفانه سینمای ایران در غوغای پول سالاری درسطح کیفی مناسبی به سر نمی برد همچنان می توانند الگوئی شایسته برای اصلاح مسیر سینمای ایران باشد.
کانون کارگردانان سینمای ایران ضمن تجلیل و ستایش از مقام شامخ استاد مهرجوئی در سینمای ایران، امیدوار است موانع از سر راه اشان برداشته شود تا در پنجاهمین سال فیلمسازی استاد مهرجوئی شرایط ساخت فیلمی جدید از ایشان فراهم گردد.

برچسبها: داریوش مهرجویی, محسن امیر یوسفی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- از مرگ دلخراش مهسا خشمگینم/ یادداشت داریوش مهرجویی
- نسخه ویژه نابینایان «مهمان مامان» با صدای فریبا کامران منتشر میشود
- گلایه از پخش نشدن تیزرهای «لامینور» در تلویزیون/ مهرجویی: رفتار تلویزیون با سینما شرمآور است
- یک پایان اسرارآمیز/ نگاهی به فیلم «لامینور»
- جشنواره فیلمهای ایرانی در زوریخ با فیلم سینمایی «گاو» افتتاح میشود
- واقعا فکر می کنم زن ها استثمار می شوند/ گفت و گو با داریوش مهرجویی به بهانه اکران «لامینور»
- «لامینور» در نوبت اکران عید فطر
- توضیحات داریوش مهرجویی دربارهی ویدیوی دوم و ماجراهای نمایش فیلم «لامینور»
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- بازی مار و پلّه با اَشباح محترم
- پروانه نمایش فیلم «لامینور» با پذیرش اصلاحات تمدید شد
- چرا پروانه نمایش «لامینور» را تمدید نمیکنید؟/ یادداشت علیرضا داودنژاد
- بازبینی فیلمهای مجوزدار را متوقف کنید
- بلندترین اعتراض/ فریاد و اشکهای مهرجویی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- اکران «درب» در سینماهای فرانسه/ آمار تماشاگران
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای دو فیلمنامه
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک کریمی/ همانهایی که امروز سنتی هستند در جوانی سنتشکن بودند
- مراسم اختتامیه هفتادوششمین جشنواره کن برگزار شد/ نخل طلا به «آناتومی یک سقوط» رسید
- معرفی برندگان بخشهای جنبی جشنواره کن
آخرین ها
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ شورای سیاستگذاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شد
- روزنههای امید/ نگاهی به فیلم «اقیانوس پشت پنجره»
- آکادمی فیلم اسپانیا از اصغر فرهادی تجلیل میکند
- بهرام رادان سخنگو شد
- ادریس البا در سریال «هواپیماربایی» بازی کرد
- دلتورو مخاطبان را شگفتزده کرد؛ نقشآفرینی کارگردان اسکاری در سریال محبوبش/ پرونده «بری» بسته شد
- پرتره لئوناردو دیکاپریو یک میلیون دلار فروش رفت
- صاحب فرزند شدن آل پاچینو در ۸۳ سالگی/ تفاوت سنی فرزندان رابرت دنیرو ۵۱ سال شد
- «ناکجا» آماده حضور در جشنوارههای ملی و بینالمللی میشود
- «قطع فوری» پرفروشترین و پرمخاطبترین فیلم هنروتجربه شد
- همزمان با ولادت امام رضا (ع) منتشر شد؛ خاطرات صدرعاملی از عزت الله انتظامی و خسرو شکیبایی
- در پانصد و سیوهشتمین برنامه سینماتِک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ نسلی که ائتلاف سکوت را میشکند
- چهار فینالیست ایرانی در جشنواره قابهای اثیری
- نشست خبری مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره خانه سینما / گزارش تصویری
- سامانه هوشمند حملونقل همراه اول به پست رسید
- «دِرب» به جشنواره شانگهای میرود
- اولین حضور بینالمللی «تَله یخ» در جشنوارهای با محوریت حقوق و معضلات اجتماعی زنان
- دو جایزه جشنواره مسکو برای کارگردان ایرانی
- تحلیل علیرضا رضاداد از مصائب ساخت فیلمهای دینی/ از رستاخیز تا طلا و مس
- کیانو ریوز به عرصه موسیقی بازگشت
- آمار فروش انیمیشن «پری دریایی کوچک»/ حملات نژادپرستانه به یک ماجراجویی موزیکال
- اسکورسیزی با پاپ دیدار کرد/ یک فیلم دیگر درباره مسیح در راه است
- انتقاد برومند و عسگرپور از مواضع خزاعی/ ماهیت «خانه سینما» چیست؟
- مروری بر ۹ فیلم بخشهای جنبی هفتادوششمین جشنواره کن
- نمایش پنج فیلم ایرانی در جشنواره شانگهای
- منتقدان هالیوود ریپورتر انتخاب کردند؛ ۲۰ فیلم برتر جشنواره کن/ «آیههای زمینی» در لیست
- «گربه نره و روباه مکار» در تئاترشهر
- در نشست بررسی «رویای بنفشهها» مطرح شد: مسئله ادغام نشدن در جامعه میزبان، مسئلهای جهانی است
- اکران «درب» در سینماهای فرانسه/ آمار تماشاگران
- مازیار میری: برای ساخت فیلم مبتذل رقابت وجود دارد!/ فروش این فیلمها بیلان مدیرها میشود