سینماسینما، محمد تقیزاده
درام رومانیایی «فارغالتحصیلی» از کریستین مونجیو سال گذشته موفق شد جایزه بهترین کارگردانی کن را به طور مشترک با اولیویه آسایاس و فیلم «خریدار شخصی» به دست آورد و سبب شد که کریستین مونجیو به عنوان یکی از داوران امسال جشنواره کن و رئیس بخش سینه فونداسیون انتخاب شود. مونجیو از پیشگامان موج نوی سینمای رومانی است که توانسته بود پیش از این یک نخل طلا برای فیلم «چهار ماه و سه هفته و دو روز» کسب کند و پس از آن دو فیلم دیگر ساخت که نتوانست موفقیت سال ۲۰۰۷اش را تکرار کند. تا اینکه مجددا در سال ۲۰۱۶ موفق به دریافت نخل طلا برای فیلم «فارغالتحصیلی» شد. فیلم «فارغالتحصیلی» درام واقعگرایانه و پرهیجانی است که درونمایهای تلخ و گزنده از انسانهای دنیای معاصر رومانی و حتی جهان کنونی را در بستری سرد و ناامن روایت میکند. دنیایی که هدف ابزار را توجیه میکند که به هر وسیله و ترفندی شده به آن برسد و حتی پدر به عنوان سرپرست و بنیان قانونی خانواده را بر آن میدارد تا دخترش را وادار به انجام کاری نادرست جهت رسیدن به هدفی مشخص کند.
«فارغالتحصیلی» فیلمی بهشدت شخصیتمحور است که بسیار خوب شخصیتپردازی شده است و این رفتارها و کنشهای شخصیتهای اصلی و مواجههشان با اتفاقات و موقعیتهاست که مانند پینگپنگ درام را گام به گام جلو میبرد و از ریتم و ضرباهنگ نمیاندازد. ناتوانی پدر در برابر آوار مشکلاتی که از آسمان و زمین بر سرش خراب میشود، در کنار اصرار عجیب و غریبی (که خود سوالبرانگیز است و ایجاد تعلیق میکند) که برای مهاجرت دخترش دارد و زندگی خصوصیاش که مدام در حال چالش است، همه مسائلی هستند که رومئو آلدا به عنوان کاراکتر اصلی فیلم دست به گریبانش است و فیلم به نوعی داستان مواجهه او با دختر، همسر و معشوقه جدیدش است. چه کسی شیشهها را میشکند؟ این پرسشی است که در انتها ذهن مخاطب را به خود مشغول میکند. رسیدن به جواب این معما زمانی میسر میشود که کمی بیشتر به فیلم دقت کنیم.
مونجیو مستقیما جواب نمیدهد و میگذارد خودمان در مسیر داستان حدسهایی بزنیم. این از آن جهت است که از یک طرف جذابیتهای لازم را برای کشاندن مخاطب به دنبال فیلم فراهم کند و از طرف دیگر، بستر لازم را احتمالا برای نمادپردازیها و تعابیر و تفاسیر مختلف بسازد. او با زیرکی برای رسیدن به این پرسش، ایدههایی را میکارد و چشمههایی نشان میدهد، اما هیچگاه روی آنها تاکید نمیکند. پسر کوچکِ معشوقه مرد، با آن نقاب عجیبی که به چهره دارد و با سکوتش، مرموزترین شخصیت داستان است. در صحنههایی او را میبینیم که از پشت نقابش به مرد خیره مانده که از خانه مادرش بیرون میآید. حتی گاهی باید خیلی دقت کنیم تا او را در صحنه بیابیم و همین تبدیلش میکند به عجیبترین شخصیت داستان.
او مانند شاهدی بیصدا اتفاقهای دوروبرش را نظاره میکند و به شکلی انتقامجویانه ولی طبیعتا کودکانه نسبت به آنها واکنش نشان میدهد. وقتی در صف سوار شدن به سرسره ایستاده، با قلابسنگش بچههای جلوی صف را میآزارد که با واکنش مرد روبهرو میشود که به آرامش و منطق دعوتش میکند. حالا زیاد سخت نیست که تصور کنیم چه کسی به خانه و اتومبیل مرد حمله میکند. نسل جدید برعکس قدیمیترها، در برابر ناملایمات، نه تاب انفعال دارد و نه میترسد و تصمیم به فرار میگیرد. او میماند و با امکانات خودش به مشکلها پاسخ میدهد. حتی اگر این امکانات یک قلابسنگ کوچک باشد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- بدترین فیلمهای ۲۰۱۹، از نگاه منتقدان ورایتی
- جذاب اما نه فوقالعاده!/ نگاهی به فیلم “متری شیش و نیم”
- یک فیلم خیلی خوب ببینید/ نگاهی به فیلم «روسی»
- «اینسرت»/ رئالیسمِ تلخِ بارانی؛ نگاهی به فیلم «سرکوب»
- نمایش و نقد ۲ مستند با موضوع سوریه در کانون فیلم «سینماحقیقت»
- منطق «همه میدانند»/ نگاهی به فیلم «همه میدانند»
- نگاهی به فیلم «قسم»/ اتوبوسی به رسم قسم
- محاکمه در بیابان/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- شنیدنِ دوباره یک ترانه عاشقانه شیرین/ نگاهی به فیلم «دوباره زندگی»
- «اینسرت»/ یک فریب شیک؛ یاددداشتی بر فیلم «ایده اصلی»
- ققنوس سوخته/ نگاهی به فیلم «شعلهور»
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»؛ یک روایت صمیمی
- «سرکوب»؛ فیلمی در باب سرگشتگی، تنهایی و ناکامی انسان معاصر است
- «قصر شیرین» نمایشِ راهِ ایجادِ علقه و پیوند است/ من اینجا هستم، زیر درخت سیب*
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- درگذار از خشونت و تحقیر گذشته/ یادداشتی بر فیلم «زنی ناشناس»
- دو جایزه جشنواره فریبورگ برای «جنگ جهانی سوم»
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- سمبلیک و مضمونگرا/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- «شهربانو» به رقابت آسیایی بنگلور راه یافت
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی به «آکتور» رسید
- آناتومی نکبت/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- وقتی پول معیار همه چیز است
- «آقای کلاین»؛ تلاش برای زدودن یک اشتباه
- سرگذشت لیلا و برادرانش
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟
- برای احمد دامود؛ راز آن نگاه و دستهای چلیپا شده
- ادعای وزیر ارشاد؛ هیچ فیلمی در دولت سیزدهم توقیف نشده است
- احمد دامود درگذشت
- در مسیر سقوط/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- رایزنی عباس کیارستمی برای رفع ممنوع از کاری یک هنرمند
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- موفقیت تجاری مستند برنده خرس طلای برلین
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- دنیای پارادوکسیکال و غمبار چارلی/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: تئاتر مهمتر از همه منازعات سیاسی است
- ساترا به قرار منع تعقیب فیلیمو اعتراض کرد