تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۱۲/۲۷ - ۱۳:۵۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 152897

در واپسین روزهای سال ۱۳۹۹ نویسندگان سایت سینماسینما برترین‌ها در حوزه سینما در صد سال اخیر را معرفی کردند.

به گزارش سینماسینما، در بخش شانزدهم، برترین های سینما در صد سال اخیر را به انتخاب ابوالفضل نجیب می‌خوانید:

 تلاش شده صرف نظر از اهمیت نام ها و قرابت و تقرب ذهنی نسل های امروز، انتخاب ها با لحاظ دوره های مختلف تاریخی و تامل بر کیفیت و بازخوردهای اجتماعی و سینمایی و جریان سازی برخی اتفاقات صورت گیرد. توضیحات ضمیمه برخی انتخاب ها بر اهمیت این جنبه ها تاکید دارد. تقدم و تاخر نام ها به معنی اولویت انتخاب ها نیست.

 ده کارگردان تاثیرگذار یک قرن اخیر

۱- نصرت الله کریمی (به دلیل تاسی پذیری و انطباق سازی واقع گرایانه از سینمای نئورئالیسم و جریان سازی در روند این گونه سینما در ایران.)

۲- ناصر تقوایی (به دلیل تاثیرگذارترین سینماگر اقتباسی در سینمای ایران)

۳- هژیر داریوش (به عنوان اولین سینماگر نوآر در ایران)

۴- بهرام بیضایی (به عنوان اولین سینماگر مولف)

۵- مسعود کیمیایی ( به خاطر وفاداری به سینمای اجتماعی)

۶- عباس کیارستمی (بخاطر سبک و نگاه به زندگی در سینما و رئالیسم خاص آثارش)

۷- پرویز کیمیاوی ( به عنوان مستندساز مولف در سینمای ایران)

۸- اصغر فرهادی ( بخاطر هوشمندی در تلفیق موضوعات اجتماعی با نگاه رسمی)

۹- کیانوش عیاری (به عنوان غریزی ترین سینماگر)

۱۰- امیر نادری (بخاطر سبک تلفیقی سینما با نقاشی و بیان انتزاعی واقعیت)

ده بازیگر زن برجسته قرن اخیر سینمای ایران

۱- روح انگیز سامی نژاد (بازیگر دختر لر به عنوان اولین سنت شکن در جامعه سنت مدار)

۲- ایرن (بخاطر سنت شکنی از چهره زن سنتی و قالبی در سینمای ایران) 

۳- شهره آغداشلو (بخاطر کاریزمای بالا)

۴- سوسن تسلیمی (به عنوان بازیگر مولف)

۵- فروزان (به عنوان کاریزماتیک ترین بازیگر زن)

۶- پوری بنایی (انعطاف پذیری در ارائه کاراکترهای مختلف از زن ایرانی)

۷- نیکی کریمی 

۸- زری خوشکام 

۹- پروانه معصومی (به عنوان سنتی ترین بازیگر زن)

۱۰ – فخری خوروش (به عنوان اولین بازیگر مطرح تئاتر در سینمای ایران)

ده بازیگر مرد برجسته سینمای ایران

۱– مجید محسنی (بخاطر ماندگاری در حافظه کاراکتر قهرمان های پائین شهری)

۲- ناصر ملک مطیعی (بخاطر کمیت گرایی و درخشش در برخی فیلم ها و تک سکانس های ماندگار سینمای ایران)

۳- بهروز وثوقی (بخاطر توانمندی در ارائه نقش های متنوع) 

۴- محمدعلی فردین (به عنوان اولین ورزشکار صاحب مدال در المپیک و تاثیرگذارترین بازیگر بر چند نسل و سلامت اخلاقی)

۵- عزت الله انتظامی (تاثیرگذارترین بازیگر تئاتر بر سینمای ایران)

۶- رضا کیانیان (مدرن ترین بازیگر سینمای قبل و بعد از انقلاب)

۷- داود رشیدی (به عنوان بهترین بازیگر – نابازیگر نمای سینمای ایران)

۸- خسرو شکیبایی (بخاطر پیوند تعریف ناشده با مخاطب و کاراکتر مردمی)

۹- حسین پناهی (به دلیل رابطه کشف الشهودی با نقش)

۱۰- نوید محمدزاده (به عنوان یک پدیده در میان نسل جدید بازیگران سینمای ایران)

ده سریال برجسته ایرانی برتر

۱- مراد برقی (به عنوان موفق ترین و پر مخاطب ترین سریال قبل از انقلاب)

۲- تلخ و شیرین (به عنوان اولین سریال تین ایجری موفق و پر مخاطب قبل از انقلاب)

۳- دائی جان ناپلئون (بخاطر تاثیرات و بازخوردهای تاریخی در شکل گیری ذهنیت سیاسی و اجتماعی)

۵- قصه های مجید (بخاطر صمیمت ذاتی و پیامدهای اجتماعی در تغییر نگاه سنت مدار به کودکان)

۶ – روزی روزگاری (موفقیت در شکستن سنت های روایی سریال های شبه حادثه ای)

۷- هزار دستان (بخاطر جذابیت های روایی، نمایشی و ارتباط با طیف های متنوع مخاطبان)

۸- آشپزباشی (بخاطر دقت وسواس گونه در پرداختن به جزئیات و جذابیت های عامه پسند در قالب یک سریال خانوادگی)

۹- شهرزاد (بخاطر نگاه نسبی منصفانه به جریان های سیاسی تاریخ معاصر و کشش ذاتی و دراماتیکی)

۱۰ – زیر تیغ (بخاطر درگیر شدن بی امان مخاطب با چالش چند وجهی شخصیت های محوری)

ده چهره تاثیرگذار سینمای ایران در قرن اخیر

۱- فرخ غفاری (بخاطر حضور همزمان در عرصه های اجرایی و اجتماعی و سینمایی و سیاسی )

۲- بهرام بیضایی (به عنوان نویسنده در ادبیات نمایشی و سینمایی) 

۳- پرویز دوایی (جریان سازترین منتقد سینمایی)

۴- هوشنگ کاووسی (جدی ترین منتقد سینمایی)

۵- سیدمحمد بهشتی (انعطاف پذیرترین سیاست گذار برون مرزی سینمای ایران و بنیانگذار سینمای جشنواره ای در خارج کشور بعد از انقلاب)

۶- عباس کیارستمی (بخاطر تاثیر تعین کننده بر ذهنیت منتقدان و داوران جشنواره های اروپایی درباره سینمای ایران)

۷- زاون قوکاسیان (به خاطر اولین و فعال ترین مولف و نویسنده درباره سینمای ایران)

۸- مسعود مهرابی (به عنوان بانی تاسیس تاثیرگذارترین و با دوام ترین ماهنامه تخصصی سینما در قبل و بعد از انقلاب)  

۹- جهانبخش نورایی (به عنوان معدود منتقدین سینمای بعد از انقلاب که در نقد فیلم دارای سبک است و به تعبیری می توان او از معدود مولف های نقد فیلم معرفی کرد) 

۱۰ – ساموئل خاچیکیان (بخاطر ابداع ژانر ترس در سینمای ایران و هم ابداع امکانات اولیه برای تحرک دادن به دوربین و سبک ابداعی در تدوین و دکوپاژ)

نقاط عطف و طلایی در یک قرن سینمای ایران

۱- تولد جشنواره سپاس و تهران

۲- تاسیس کانون پرورشی کودکان و نوجوانان

۳- تولد مطبوعات سینمایی

۴- تولد کانون های نمایش و نقد فیلم

۵- جشنواره فیلم فجر

۶- بخش مسابقه بین الملل جشنواره فیلم فجر

۷- تولد سینمای نوین ایران در اروپا و …

۸- استمرار چهل و اندی سال ماهنامه سینمایی فیلم

۹- کسب اسکار

۱۰ – نقش منتقدان و رسانه های سینمایی بر افزایش کمی و ارتقای کیفی سینمای بعد از انقلاب

توقعات از سینمای ایران در قرن جدید

۱- استقلال اقتصادی صنعت – هنر سینما

۲- استقلال فکری سینماگران 

۳- رونق سینما در میان اقشار مختلف

۴- توسعه کمی و کیفی سالن های سینما

۵- تنوع گرایی در مضامین و موضوع فیلم ها

۵- بسط فرهنگ و فهم درک فیلم در جامعه

۶- تغییر الگوهای سنتی در صنعت تولید فیلم 

۷- جدی گرفتن استعدادهای جوان و فراهم کردن امکانات لازم برای به روز و پرورش آن ها

۸- تماشای فیلم های روز جهان بر پرده سینما

۹- کاهش نگاه تنگ نظرانه و تحمل پذیری سیاست گذاران سینمایی در طرح موضوعات و تعدیل ممیزی

۱۰ – کلیشه گریزی و آشنازدایی از برنامه های خشک و کم محتوای سینمایی در رسانه ملی

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

آخرین ها